دنبال تنش نیستیم

خطیب‌زاده: حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است

ما دنبال تنش نیستیم اما از منافع ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم و این پیام داده شده است که مسئولیت هر اقدامی بر عهده آمریکا و سایر توطئه‌چین‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است،‌ گفت: «ما دنبال تنش نیستیم اما از منافع ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم و این پیام داده شده است که مسئولیت هر اقدامی بر عهده آمریکا و سایر توطئه‌چین‌هاست.»

سعید خطیب‌زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی هفته گذشته مطالبی اظهار داشت که مهم‌ترین آنها در زیر می‌آید:

– ایران در هیچ مقطعی اختلافات خود را در منطقه دیگری حل نکرده است. برعکس آن، صادق نیست. آمریکا کشورهای مجاور را پایگاه‌های ناامنی علیه ایران کرده است. بارها به کشورهای همسایه و دوست گفته‌ایم در برابر سرکشی‌های رژیم حاکم بر کاخ سفید وظایف خود را انجام دهند هر چند براساس منشور  ملل متحد در دفاع مشروع از خود تردیدی نداریم.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدیو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت.  

-برخلاف طرف‌هایی که مشغول تجارت از غم و اندوه خانواده‌ها هستند، بهترین راه پیگیری حقوقی و عمل براساس کنوانسیون‌ها و معاهدات است. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواده‌ها کم بکنیم.

– ما به مسئولیت خود به عنوان دولت مسئول آگاه و امیدوار هستیم ابعاد این ماجرا روشن شود.

-درباره نشست اخیر وزرای امور خارجه عضو برجام: هر گاه به شکل موثر طرف‌های دیگر به تعهدات‌شان عمل کند، ایران همه پنج گام را به عقب برمی‌گرداند. درباره مصوبه مجلس هم گفته شد طنز تلخی است که نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند مصوبه مجلس را اجرا نکنیم. مکلف به اجرای قوانین مجلس برجام هستیم.

-آنچه از قول عادل عبدالمهدی گفته شده است، نکته درستی است. دولت عراق میزبان دولت سردار سلیمانی بوده‌اند. البته پیامی از سوی عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود. واجد نکاتی بود که از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده شد. سردار پیام ما را می‌بردند که آن شنیده نشد ولی مکتوب آن بعدا گفته شد.

-آمرین این مسأله در دولت آمریکا را تا زمانی که در محضر عدالت نیاوریم، متوقف نخواهیم شد. این مسأله بعد از ۲۰ ژانویه نیز پیگیری خواهد شد. بخش مهمی از دیدارهای وزیر خارجه در این باره بوده است. تقریبا هیچ دیدار و تماسی نبوده است که وزیر خارجه در این رایزنی نکند.

– همکاری‌های انرژی ایران براساس بیشترین منافع است همکاری انرژی ایران با اروپا مختصات خود را دارد و ما بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم. پاسخ اینکه با چه بازار همکاری کرده و وارد چه بازاری شویم، با وزارت نفت است ولی این مسائل با وسواس و دقت انجام می‌شود. 

-همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد و ایران چه سیاستی را در خصوص منافع و امنیت ملی خود دارد. آنها می‌دانند عبور از خط قرمزهای ایران چه ریسک‌هایی وجود دارد.

– به دنبال تعریف یک سند راهبردی بلندمدت میان ایران و چین هستیم. سند راهبردی ایران و چین چندین نوبت میان طرفین مبادله شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.