بی‌پولی ترمز متروی تهران را کشید

از 4 خط جدید مترو، فقط خط 10 کلنگ‌زنی شده است

خطوط جدید متروی تهران، در انتظار تأمین منابع است. این خطوط چهارگانه قرار است تکمیل‌کننده شبکه قطار زیرزمینی پایتخت باشد. اما آن‌طور که مدیرعامل شرکت متروی تهران، روند طرای و ساخت این چهار خط به دلیل نبودِ تأمین اعتبار کافی به کندی پیش می‌رود.

به گفته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران از چهار خط جدید متروی تهران فقط خط شماره 10 کلنگ‌زنی شده است.
او درباره احداث و راه‌اندازی این خطوط مترو گفت: «ایجاد چهار خط 10، 11، 9 و 8 در تهران در دست مطالعه و طراحی است و درصورتی که منابع مالی تأمین شود، راه‌اندازی این خطوط نیز سرعت می‌گیرد.»
مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره مسیر این خطوط هم توضیح داد: «خط 8 از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی 37کیلومتر دارای چهار ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای اکسپرس و 13 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است.»
او ادامه داد: «خط 9 از دولت‌آباد تا چیتگر به طول تقریبی 46کیلومتر در نظر گرفته شده، دارای سه ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس و 12 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است.»
به گفته علی امام، ‌خط 10 از تهران پارس تا وردآورد درنظر گرفته شده و دارای طول تقریبی 43کیلومتر است، همچنین دارای 7 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط و دو ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس دارد: «البته کلنگ احداث خط 10 در اواسط شهریور امسال به زمین زده شد و امیدوارم با تأمین بودجه مورد نیاز راه‌اندازی آن در بخش‌های مختلف تسریع یابد.»
او درباره خط 11 مترو هم توضیح داد: «این خط هم از چیتگر تا سه‌راه تقی‌آباد پیش‌بینی شده و به طول تقریبی 28کیلومتر خواهد بود. همچنین دارای 5 ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس با پنج ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است.»
علی امام با اشاره به مشکلات پیش‌روی احداث و راه‌اندازی این خطوط گفت: «مشکلات به دو صورت فنی و مالی است که مشکلات فنی شامل افزایش هزینه‌های اجرایی به بیش از سه‌برابر اواخر سال 96، مشکل ورود تجهیزات خریداری‌شده به کشور به دلیل وجود تحریم‌ها و ضرورت تکمیل نواقص خطوط بهره‌برداری شده مانند ساخت پایانه‌ها، ورودی‌های جدید، پست برق، سیستم تهویه و موارد دیگر است که هزینه‌های هنگفتی را دربردارد.»
او ادامه داد: «مشکلات مالی شامل عدم تحقق بودجه شهرداری در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی، بدهی انباشت‌شده به سیستم بانکی و عدم امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های اعتباری، تأمین‌نشدن فاینانس‌های موجود، بدهی سنواتی به پیمانکاران و مشاوران و تحقق‌نیافتن قرارداد تأمین 630 واگن توسط وزارت کشور است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.