حامد بهداد، روی استیج به دنبال هزاران هیچ!

وقتی هنرپیشگان هوای خوانندگی می‌کنند

آیا حامد بهداد برخلاف هنرپیشگانی مانند بهرام رادان، محمدرضا گلزار، محمدرضا فروتن و امین حیایی در وادی خوانندگی موفق خواهد شد؟!

پولاد امین، شهروند آنلاین: حامد بهداد، روی استیج به دنبال هزاران هیچ! ، حامد بهداد هم به جرگه خوانندگان آلبوم‌دار می‌پیوندد. این بازیگر محبوب و پرکار، به گفته دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در روزهای آینده یک آلبوم موسیقی با نام «هزار هیچ» به خوانندگی و آهنگسازی خودش منتشر خواهد کرد. آلبومی که می‌تواند حامد بهداد را وارد دور جدیدی از فعالیت‌هایش کند- که موفقیت در آن به‌شدت دشوار است.

موفق در یک میدان خطرناک

حامد بهداد، بازیگر فیلم‌هایی مانند «قصر شیرین»، «بوتیک»، «دل خون»، «حس پنهان»، «روز سوم»، «جرم» و بسیار فیلم‌های دیگر که با اجرای تیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» در‌ سال ١٣٨٢ خوانندگی را تجربه کرده، جزو معدود بازیگرانی است که آشنایی خوبی با موسیقی جدی دارد و این امر را هم در همکاری‌هایی که با گروه موسیقی دارکوب داشته، و هم در دیگر تلاش‌هایش، از جمله در قطعه‌ای که در آلبوم «ساعت ٢٥ شب» با همخوانی رضا یزدانی اجرا کرده، به اثبات رسانده است. فاکتوری که شاید در این حیطه جدید به نفعش عمل کرده و او را در عرصه خطرناکی که پیش از او باعث شکست بازیگران زیادی شده که به سودای موفقیت و محبوبیت در دو عرصه سینما و موسیقی پای به دنیای خوانندگی گذاشته بودند، موفق از میدان بیرون بفرستد.

میدان مین

حامد بهداد نه‌تنها بازیگری است که دل به هوای خوانندگی سپرده و نه اولین بازیگر. این حیطه سالیان سال است که شاهد بحث‌ها و حاشیه‌های پرشماری بوده و چه بسیار هنرپیشگانی که در این عرصه جنجال به پا کرده‌اند. در حقیقت خوانندگی بازیگران سینما و تلویزیون که در سینمای پیش از انقلاب یک اتفاق عادی بود، در سال‌های اخیر موجب ایجاد بحث‌های پردامنه بسیاری شده است. بحث‌هایی که فرجام اغلب‌شان این حکم بوده که سرنوشت هنری این مدعیان در بازیگری و سینما سرشته شده و در وادی موسیقی قادر به تکرار و فرارفتن از سطحی نیستند که در سینما به آن دست یافته‌اند.

یک موج قوی

خوانندگی بازیگران، پیش از انقلاب اتفاق عجیبی نبود و بسیاری از هنرپیشگان این مسیر را آزموده بودند. در سینمای بعد از انقلاب اما حدود دو دهه این مسیر مسدود شد. تا اواخر دهه70- که بازیگرانی مانند خسرو شکیبایی، حسین پناهی و پرویز پرستویی شروع به طبع‌آزمایی در این عرصه کردند. حرکتی که در ادامه به موج ورود کسانی مانند امیرحسین مدرس، مهران مدیری، محمدرضا گلزار، محمدرضا هدایتی، بهرام رادان، امین حیایی، محمدرضا فروتن، کامران تفتی و… ختم شد. بازیگرانی که با توقعاتی بالا وارد این حیطه شدند، اما در طی مسیر نتوانستند سطح هنری خود در تجربه‌های سینمایی‌شان را تکرار کنند. اتفاقی که باعث شد ورود بازیگران به دنیای خوانندگی با انتقاداتی پرشمار همراه باشد.

چند نمونه

محمدرضا گلزار شاید شناخته‌شده‌ترین بازیگری باشد که در وادی موسیقی نیز صاحب‌نام است. این ستاره پرطرفدار که سابقه حضورش در دنیای موسیقی دیرپاتر از سینماست، در اواسط و اواخر دهه 70 به‌عنوان نوازنده گیتار و درام در گروه آریان فعالیت می‌کرد. او بعد از ستاره‌شدن در سینما نیز هر از گاهی عشق دیرین خوانندگی را پی گرفته، اما اغلب آثارش به جز همخوانی‌اش با زنده‌یاد مرتضی پاشایی کارهای موفقی نبوده. با این حال گلزار این مسیر را ادامه داده و این اواخر هم گفته شده که قرار است ترانه تیتراژ سریال «گیسو» را بخواند- که شاید آغازی جدید باشد برای محمدرضا گلزار خواننده!

مهران مدیری هم جزو هنرمندانی بوده که در مسیر خوانندگی مداومت داشته است. با این حال مدیری نیز در این راه با چالش‌ها و موانع پرشماری مواجه بوده و به‌خصوص کنسرت‌های پرتعدادش در سال‌های اخیر با انتقاداتی روبه‌رو شده است.

شهاب حسینی که در دوره‌ای در کنار حمید گودرزی، امین زندگانی و امیرحسین مدرس در گروه هفت خوانندگی را آزموده؛ امین حیایی که علاوه بر خوانندگی در چند فیلم، آهنگ‌هایی هم به‌عنوان خواننده بیرون داده؛ محمدرضا فروتن که به‌خصوص در دوسال اخیر چند قطعه پرسروصدا و جنجالی منتشر کرده؛ رضا عطاران که تلاش‌های موفقی در خوانندگی تیتراژ سریال‌های خودش- و البته فیلم‌هایی مانند «خروس جنگی»، «آقای هفت‌رنگ» و «نیش زنبور» داشته؛ روزبه حصاری که با اولین موفقیت تلویزیونی‌اش به وادی خوانندگی هم سرک کشیده و کامران تفتی و رضا رویگری- که شاید قدیمی‌ترین بازیگر- خواننده سینمای ایران باشد، دیگر هنرپیشگانی هستند که در این وادی هم نامی و نشانی دارند.
و البته بهرام رادان- که چندسال پیش با انتشار یک آلبوم پرهزینه و بلندپروازانه تلاش کرد کارستانی غیرقابل تکرار از خود به یادگار بگذارد، اما عایدی‌اش تنها و تنها شکست بود.

زشت و زیبا

اما آیا واقعا حضور بازیگران در وادی موسیقی امری مذموم و انتقادبرانگیز است؟
در این زمینه در سال‌های اخیر انتقادات زیادی به عمل آمده. هم در میان منتقدان و هم هنرمندان- که عقیده دارند بازیگران به سودای اهدافی دیگر پا به دنیای خوانندگی می‌گذارند. کرده بودند. شاهین فرهت، آهنگساز و استاد دانشگاه در این زمینه قایل به اهدافی سراسر مادی است. او به خبرآنلاین گفته: «بازیگران یا به‌ دلیل علاقه به موسیقی یا به‌ دلیل علاقه به شهرت به موسیقی گرایش پیدا می‌کنند. اما در کل، بیشتر این افراد از جنبه مادی به این موضوع نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند چون در بازیگری موفق شده‌اند، پس در موسیقی و خوانندگی هم موفق خواهند شد- که این اشتباه است، چراکه هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند».
فریدون شهبازیان، موسیقیدان و سازنده آثاری برای محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و بسیاری دیگر نیز از این مسایل ناراضی است: «وقتی محمدرضا گلزار به خود اجازه می‌دهد روی صحنه برود و بنوازد و بخواند، چه انتظاری می‌توان داشت؟ یا زمانی که مهران مدیری خوانندگی می‌کند و کنسرت می‌دهد؟ متأسفانه روند موسیقی شکل و شمایل دیگری به خود گرفته و وضعیت از دست خارج شده است».

اما در عین حال هنرمندانی هم هستند که مخالفتی با این روند ندارند. یکی از این هنرمندان بابک زرین است. موزیسینی که سال گذشته آهنگسازی و تنظیم آلبوم محمدرضا فروتن را انجام داد. بابک زرین می‌گوید: «نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌خواهند بازیگران را از این کار منع کنند؟ اتفاقا به نظرم باید حضور بازیگران در عرصه خوانندگی را به فال نیک گرفت. به شرطی که با مهارت‌های خواندن آشنا باشند و من بسیار بازیگر دیده‌ام که رساتر و تکنیکی‌تر از خواننده‌های امروز می‌خوانند. در این صورت ما وظیفه نداریم برای این قضیه درست و غلط قایل شویم، چون هر کس خودش بهتر می‌داند که در چه کاری می‌تواند موفق شود».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.