گردش مالی 9‌هزار‌میلیارد تومانی مدارس غیرانتفاعی

می‌دانید که شهریه دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی می‌تواند حداقل هزینه تحصیل تمام دانش‌آموزان ایرانی را تامین کند

مهر امسال 14‌ میلیون دانش‌آموز راهی مدارس ایران شده‌اند. جالب است بدانید حداقل هزینه تحصیل تمام دانش‌آموزان ایرانی به اندازه شهریه مدرسه بچه‌هایی است که به مدارس غیردولتی می‌روند. در این بین چیزی حدود 27‌هزار دانش‌آموز در مدارس شبه‌کپری و کانکسی درس می‌خوانند و مطابق با اعلام آموزش‌وپرورش بیشترین ترک‌تحصیل بچه‌ها در استان‌هایی اتفاق می‌افتد که فقیرترند. این درحالی است که تنها با جلوگیری از بخش کوچکی از ریخت‌وپاش‌هایی که در اقتصاد ایران انجام می‌شود، می‌توان مانع ترک‌تحصیل دانش‌آموزان فقیر شد.

11.5‌درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی

88.5‌درصد از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و 11.5‌درصد در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، به عبارت دیگر چیزی حدود یک‌میلیون و 610‌هزار دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی درس می‌خوانند.

شهریه مدارس غیرانتفاعی چند؟

سازمان مدارس غیردولتی درباره شهریه‌های ‌سال 98 اعلام کرده است که شهریه مدارس غیرانتفاعی تهران  در ‌سال 98 حداقل 9 و حداکثر 15‌میلیون تومان است. البته حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی در سایر استان‌ها به 3‌میلیون تومان هم می‌رسد.

گردش مالی 9‌هزار‌میلیارد تومانی مدارس غیرانتفاعی

اگر میانگین شهریه مدارس غیرانتفاعی را 6‌میلیون تومان در نظر بگیریم، یک‌میلیون و 610‌هزار دانش‌آموز مدارس غیردولتی چیزی حدود 9‌هزار و 660‌میلیارد تومان شهریه به این مدارس می‌پردازند.

اگر قیمت 11‌هزار تومان را برای دلار در نظر بگیریم، تنها با حذف یک ماه دورریز غذایمان می‌توانیم حداقل هزینه تحصیل تمام دانش‌آموزان ایرانی را بدهیم

دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، والدین دولتی دارند!

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد والدین 76‌درصد بچه‌هایی که به مدرسه غیرانتفاعی می‌روند، کارمند دولت هستند و تنها 4‌درصد بچه‌های این مدارس والدین مدیر و استاد دانشگاه یا والدینی با مشاغل آزاد دارند.

هزینه مدرسه رفتن یک دانش‌آموز چقدر می‌شود؟

حدود 14‌میلیون دانش‌آموز در ایران به مدرسه می‌روند. حداقل هزینه یک دانش‌آموز امسال حدود 700‌هزار تومان است که با این حساب مدرسه بازاری با گردش اقتصادی به بزرگی حدود 10‌هزار‌میلیارد تومان دارد. در حال حاضر حداقل هزینه یک کوله‌پشتی ایرانی چیزی حدود 120هزارتومان، یک جامدادی با محتویاتش 17‌هزار تومان و روپوش مدرسه 130‌هزار تومان تمام می‌شود. اگر یک دانش‌آموز در طول ‌سال تحصیلی حداقل پنج دفتر با قیمت 25‌هزار تومان مصرف کند، تا اینجای کار هزینه تحصیل یک دانش‌آموز دست‌کم 292‌هزار تومان تمام می‌شود. اگر هزینه‌های جانبی دانش‌آموز مانند کرایه رفت و برگشت و پول توجیبی را در 9 ماه تحصیلی هم حداقل 300 تا 400‌هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه تحصیل یک دانش‌آموز دست‌کم حدود 700‌هزار تومان تمام می‌شود.

27‌هزار دانش‌آموز در مدارس کپری و شبه‌کپری

هزار و 700 کلاس درس در ایران در کانکس‌ها برگزار می‌شود و 987 کلاس درس به صورت خشت و گلی است. اگر تعداد شاگردان هر کلاس را به صورت میانگین 10 نفر در نظر بگیریم، چیزی حدود 27‌هزار دانش‌آموز در مدارس کپری و شبه‌کپری درس می‌خوانند.  340‌هزار دانش‌آموز زیرپوشش کمیته امداد هستند.

عکس از ایرنا

ترک‌تحصیلی‌ها بیشتر از کدام مناطق‌اند؟

بنا به اعلام وزارت آموزش‌وپرورش بیشترین ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در استان‌های کردستان، کرمان، سمنان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و سیستان‌و‌بلوچستان اتفاق می‌افتد.

شیوع ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان‌های فقیر

مدیران آموزش‌وپرورش اعتقاد دارند بیشترین ترک‌تحصیل‌ها به دلیل فقر اقتصادی اتفاق می‌افتد و جالب است که بیشترین ترک‌تحصیل در کم‌درآمدترین استان‌ها اتفاق می‌افتد.

کم درآمدترین استان‌های ایران و ترک تحصیل دانش‌آموزان

براساس گزارش مرکز آمار ایران مردم آذربایجان‌غربی از تمام مردم ایران کم‌درآمدترند. مردم این استان در‌ سال 97 به‌طور میانگین حدود 2‌میلیون و 205‌هزار تومان درآمد داشته‌اند. سیستان‌وبلوچستانی‌ها با درآمد 2‌میلیون و 370‌هزار تومان، کرمانی‌ها با 2میلیون و 505‌هزار تومان، سمنانی‌ها با 2‌میلیون و 570‌هزار تومان، خراسان‌جنوبی با 2‌میلیون و 608‌هزار تومان و کردستانی‌ها با 2میلیون و 711‌هزار تومان در ماه  در رده‌های بعدی قرار دارند.

به نفع دانش‌آموزان محروم کیسه پلاستیکی نخریم!

سرانه مصرف کیسه پلاستیکی برای هر شهروند تهرانی سه کیسه در روز اعلام شده است. با احتساب جمعیت 8میلیون و 800هزار نفر، در شهر تهران روزانه 26میلیون و 400هزار کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود. اگر قیمت هر کیسه پلاستیکی 50 تومان باشد، در یک شبانه‌روز تهران چیزی حدود یک‌میلیارد و 300‌میلیون تومان کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود. با جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای، تهرانی‌ها در یک روز می‌توانند هزینه تحصیل حدود‌ هزار و 800 دانش‌آموز بی‌بضاعت را تامین کنند و با 6 ماه چشم‌پوشی از مصرف کیسه پلاستیکی هزینه تحصیل تمام دانش‌آموزان زیر پوشش کمیته امداد را بدهند.

حداقل هزینه یک دانش‌آموز امسال حدود 700‌هزار تومان است که با این حساب مدرسه بازاری با گردش اقتصادی به بزرگی حدود 10‌هزار‌میلیارد تومان دارد

یک ماه ضایعات غذا معادل هزینه تحصیل همه دانش‌آموزان

ایرانی‌ها معادل 10 کشور اروپایی و چیزی به ارزش 15‌میلیارد دلار در‌ سال ضایعات غذا دارند. این آمار را سازمان جهانی خواروبار کشاورزی «فائو» اعلام کرده است. اگر قیمت 11‌هزار تومان را برای دلار در نظر بگیریم، تنها با حذف یک ماه دورریز غذایمان می‌توانیم حداقل هزینه تحصیل تمام دانش‌آموزان ایرانی را بدهیم.

هزینه تحصیل بچه‌های مدارس کپری معادل یارانه پنج فیلم زیان‌ده

سازمان سینمایی ایران یارانه‌های زیادی برای ساخت فیلم‌های سینمایی هزینه کرده که تعداد زیادی از آنها زیان‌ده بوده است. به‌عنوان مثال این سازمان چیزی حدود 8‌میلیارد تومان یارانه را تنها برای دو فیلم در نظر گرفته. فیلم رنج و سرمستی جهانگیر الماسی حدود 1.5‌میلیارد تومان گرفت و فیلم شکست‌خورده گیشه در ‌سال 96 لقب گرفت. فیلم ناتمام لاله چیزی حدود 6.5‌میلیارد تومان بودجه برد. تنها با بودجه این دو فیلم می‌شد هزینه تحصیل حدود 11.5‌هزار دانش‌آموز را پرداخت کرد و درواقع با یارانه ساخت چهار یا پنج فیلم می‌توان هزینه تحصیل تمام 27‌هزار دانش‌آموزان محروم را پرداخت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.