ماموریت در آب‌های جنوب

شناور ایرانی غرق شد و نیروهای امدادی جست‌وجوهای خود را برای یافتن هفت خدمه این کشتی آغاز کرده‌اند

شناور ایرانی در آب‌های جنوب ایران غرق شد. خوارزم از بندر شناص عمان به سمت بندرعباس حرکت کرد، اما در میانه راه دچار حادثه شد و سرنشینانش همه مفقود شدند. نیروهای امدادی نیز به سرعت خود را به محل رساندند. حالا چهار روزی می‌شود که در جست‌وجوی افراد مفقود شده هستند.

شهروند آنلاین: ماموریت در آب‌های جنوب ، شناور ایرانی که در آب‌های جنوب ایران غرق شد هفت خدمه داشت. شش ایرانی و یک هندی؛ تاکنون تنها جسد یک نفر از آنها پیدا شده است. بنابراین ماموریت در آب‌های جنوب ایران همچنان ادامه دارد. این درحالی است که شناور خوارزم سومین شناور ایرانی است که امسال غرق می‌شود.

شناور خوارزم حامل 15 عدد بیل مکانیکی بود که ساعت 19 روز جمعه 5 دی‌ماه بندر شناص عمان را به مقصد بندرعباس ترک کرد، اما در میانه راه و در موقعیت 15 مایلی جنوب شرق جزیره لارک واژگون شد. شامگاه همان روز بود که پیامی مبنی بر اعلام اضطرار برای یک فروند شناور لندینگ کرافت با نام خوارزم از سوی کشتی‌های عبوری در تنگه‌هرمز به مرکز جست‌وجو و نجات دریایی استان هرمزگان مخابره شد.

جست‌وجو در آب‌های جنوب

بلافاصله شناور ناجی 12 از قشم به محل اعزام شد. همچنین هماهنگی لازم برابر طرح استانی جست‌وجو و نجات دریایی با عوامل مرتبط ازجمله ندسا، نداجا، دریابانی و شناورهای عبوری انجام شد. با هماهنگی لازم در جست‌وجوها و پایش سراسری در منطقه حوالی ساعت ۱۵.۳۰ روز شنبه این شناور در ۲۵ مایلی جنوب شرقی لارک به حالت نیمه غرق پیدا شد. در این حادثه هفت نفر از خدمه این شناور با ملیت‌های ایرانی و یک نفر نیز تبعه کشور هندوستان مفقود شدند. علت این واژگونی همچنان درحال بررسی است. اما تاکنون جسد یک نفر پیدا شده است.

تیم‌هایی متشکل از ندسا، نداجا، دریابانی و اداره کل بنادر و دریانوردی در منطقه حضور یافتند. آنها عملیات یافتن هفت سرنشین این شناور را آغاز کردند. درحالی‌که عملیات جست‌وجو و نجات دریایی توسط تیم‌های اعزامی به منطقه بی‌وقفه درحال انجام بود، صبح روز دوشنبه پیکر بی‌جان یک نفر از خدمه شناور خوارزم پیدا شد. با این حال تلاش برای یافتن سایرین ادامه دارد.

کشف یک جسد

اسماعیل مکی‌زاده، معاون دریایی اداره‌کل بنادر‌ هرمزگان جزئیاتی از این حادثه روایت کرد. او در این باره گفت: «از همان لحظات آغازین پیدا شدن شناور واژگون شده خوارزم تلاش برای یافتن هفت سرنشین این شناور آغاز شد. تاکنون نیز ادامه دارد. چندین گروه جست‌وجو و نجات دریایی در شرایط نامساعد جوی برای پیدا کردن اثری از خدمه مفقود شده شناور در منطقه حضور یافتند.»

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «مناطقی که احتمال می‌رفت جریان آب افراد را به آن سمت سوق دهد، تقسیم‌بندی شد. همین مسأله باعث شد تا هرگروه مسئولیت پایش حوزه از پیش تعیین شده را برعهده بگیرد. این مسأله با هماهنگی مرکز جست‌وجو و نجات دریایی استان انجام می‌شود. این امر ضمن جلوگیری از اتلاف وقت، دقت تیم‌های اعزامی را نسبت به حوزه تعیین شده خود بیشتر می‌کرد. پس از تلاش 72 ساعته جسد یک نفر از خدمه شناور خوارزم پیدا و جهت شناسایی تحویل دستگاه‌های ذی‌ربط شد.»

عوامل متعددی نظیر عدم‌توجه به هشدارهای هواشناسی و دریاروی در شرایط نامساعد جویی و همچنین چیدمان نادرست بار از عوامل اولیه متحمل در بروز این حادثه به‌نظر می‌رسد.

چیدمان نادرست

مکی‌زاده با بیان اینکه تلاش برای یافتن دیگر خدمه مفقود شده این شناور ادامه دارد، گفت: «تاکنون نقاطی که احتمال وجود مفقودان را داشتیم مورد جست‌وجو قرار دادیم.»

اسماعیل مکی‌زاده با اشاره به ملیت و اسامی سرنشینان لندینگ کرافت خوارزم گفت: «خدمه این شناور شش ایرانی با نام‌های محمد عسکری‌زاده، فرزاد غلام‌رضایی، ستار صفری‌سکل، مصطفی بهادری، یاسر مانع بوحمیدی، موید عبدلیان‌پور و نیز یک نفر تبعه کشور هندوستان  با نام اجین جانسون بودند. عوامل متعددی نظیر عدم‌توجه به هشدارهای هواشناسی و دریاروی در شرایط نامساعد جویی و همچنین چیدمان نادرست بار از عوامل اولیه متحمل در بروز این حادثه به‌نظر می‌رسد. البته نظر نهایی پس از تحقیقات کامل و گزارش تیم بررسی سوانح دریایی اعلام می‌شود.»

به گفته معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شناور مذکور در حالت واژگون در 25 مایلی جنوب شرق جزیره لارک  و در موقعیت 16 مایلی جنوب غربی کوهستک قرار گرفته بود. تلاش‌ها برای یافتن هفت خدمه و یدک آن برای انتقال شناور به منطقه کم‌عمق دریا به منظور جلوگیری از غرق شدن آن ادامه دارد.

داستان غرق شدن توران

این سومین شناور ایرانی است که از ابتدای‌سال جاری در آب‌ها واژگون شده و غرق می‌شود. 16 آذرماه امسال نیز شناور باری «توران» واژگون شد. توران از بندر خرمشهر به سوی بندر ام‌القصر عراق حرکت کرده بود. اما عصر روز 16 آذرماه در حوالی خورعبدالله غرق شد. با این حال با حضور به موقع شناورهای امدادونجات عراق، تمام سرنشینان این شناور نجات پیدا کردند. شش نفر سرنشین این شناور بنام‌های «صبری سالمی عراقی»، «عزیز بدیری»، «شجاع حمید»، « مصطفی علوانی»، «جمال میناوی»، و « احمد بیدی» که همگی ایرانی بودند توسط نیروهای امدادونجات عراق نجات یافتند.

نخستین شناور غرق شده امسال

غرق شدن کشتی باری که از خرمشهر به سوی عراق حرکت کرده بود، نخستین حادثه شناور امسال بود. این حادثه باعث جان‌باختن یک نفر از سرنشینان و نجات یافتن چهار نفر دیگر شد. این شناور باری به نام بهبهان که بار آن سرامیک بود، روز سه‌شنبه، ١٣ خرداد با هفت خدمه، بندر خرمشهر را به سوی بندر ام‌القصر عراق ترک کرد. مسیر این کشتی در کانال آبی خورعبدالله ادامه داشت تا اینکه ساعت 30 دقیقه بامداد روز 16 آذرماه در شرایطی که کشتی بهبهان در محدوده آب‌های عراق قرار داشت دچار حادثه شد. یکی از خدمه‌های این شناور به نام جمال مطرقی در این حادثه جان خود را از دست داد. چهار نفر دیگر به نام‌های عبدالشهید حمیداوی، عبدالزهرا حاکمی، علی عامری و محمد عثمانی نجات یافتند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.