از اثربخشی واکسن ایرانی تا تولید 1/5میلیون دوز در ماه

مشکلی برای پرداخت هزینه واکسن کرونا نداریم، منتها با وجود تحریم‌ها امکان انتقال واکسن به کشور وجود نداشت

شهروندآنلاین- واکسن ویروس کرونا در ایران مردادماه 1400 به تولید انبوه خواهد رسید. به گفته  عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ایران علم ساخت واکسن ویروس کرونا را دارد. به باور یحیی ابراهیمی، تولید انبوه این واکسن نیازمند زیرساخت بوده است. «مجلس و دولت به دنبال این هستند که زیرساخت‌های اولیه را ایجاد کنند تا بتوانیم به تولید انبوه برسانیم.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: «واکسن ویروس کرونا در ایران مردادماه 1400به تولید انبوه خواهد رسید.«مشکلی برای پرداخت هزینه واکسن کرونا نداریم،منتها با وجود تحریم‌ها امکان انتقال واکسن به کشور وجود نداشت.»

به گفته ابراهیمی، در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده این مشکل حل شده. «16میلیون و 800هزار دز واکسن ویروس کرونا برای افراد ریسک‌پذیر پیش‌خرید شده است.»

او می‌گوید انتقال وجه برای خرید واکسن به دلیل تحریم سخت بود که در حال حاضر این مشکل حل شده است. «واکسن در دو مرحله به این افراد در طول یک‌سال تزریق خواهد شد.»

«16میلیون و 800هزار دئوز واکسن کرونا ویروس کرونا برای افراد ریسک‌پذیر پیش‌خرید شده است.»

ویروسی با خاصیت جهش

واکسن کرونا در مقابل جهش ویروسی مثل جهش انگلیسی اثربخش است. به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا گروه‌هایی که روی واکسن کرونا کار می‌کنند، اعلام کردند این جهش‌ها تأثیر چندانی روی واکسن‌ها نداشته و همان واکسن‌ها اثربخش خواهد بود.

به باور مصطفی قانعی باید صبر کرد و دید ویروس در آینده چه جهش‌هایی خواهد داشت، چون جهش در ویروس قابل پیش‌بینی نیست و باید دید ویروس چه تغییراتی می‌کند و براساس آن اقدامی انجام داد.

قانعی معتقد است تغییری که در این ویروس اتفاق افتاده، باعث می‌شود تا شیوع آن بیشتر شود، البته قبلا هم این اتفاق افتاده و باعث شیوع بیشتر ویروس شده بود. «در نظر داشته باشید هرقدر مصرف داروهای ضدویروس بیشتر شود، احتمال اینکه قدرت ویروس‌ها بیشتر شود، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین احتمال جهش در ویروس همیشه وجود دارد، چون اصلا خاصیت ویروس همین است.»

به باور او فعلا براساس فعالیت‌های ویروس‌ کرونا که تا الان دیده شده، واکسن اثربخشی دارد، ولی فعلا مقاومت آن مشخص نیست تا چه زمان باشد، چون بررسی‌ها کامل نیست. «واکسن داخلی با ویروس جهش‌یافته‌ انگلیسی مشکلی ندارد، حتی منابع رسمی نیز اعلام کردند این نوع ویروس‌ خطری برای واکسن‌ها ایجاد نکرده و اگر واکسن در دسترس قرار بگیرد، قطعا این شیوعی که وجود دارد، بسیار کمتر خواهد شد.»

«با حمایت وزارت بهداشت و دانشمندان با غیرت و شجاع کشور می‌توانیم به مرز تولید 12میلیون واکسن کرونا در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.»

6مسیر تولید واکسن کرونا در ایران

تا دو هفته ‌آینده می‌توانیم ماهانه 1.5میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنیم. به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) علاوه بر اینکه واکسن امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، 6 مسیر دیگر برای تولید واکسن دنبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم از دو یا سه هفته آینده ماهانه 1.5میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم.

محمد مخبر از ورود تجهیزات لازم برای تولید واکسن کرونا به کشور خبر می‌دهد. «با حمایت وزارت بهداشت و دانشمندان با غیرت و شجاع کشور می‌توانیم به مرز تولید 12میلیون واکسن کرونا در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.»

مخبر معتقد است اگر همکاری گروهی نبود، هرگز به چنین دستاورد بزرگی نمی‌رسیدیم. «ستاد اجرایی فرمام امام(ره) از روزهای نخست شروع شیوع کرونا در ایران در کنار وزارت بهداشت بوده است.»

او ادامه می‌دهد: «در روزهای اول شیوع این بیماری مشکلات زیادی داشتیم و حتی تأمین وسایل ضدعفونی یا ونتیلاتور در کشور مشکل بود اما امروز نه‌تنها این مشکلات را نداریم بلکه در این مدت توانستیم هر دارویی که کمترین احتمال را در بهبود بیماری کووید-۱۹ داشته، در مدت دو تا سه هفته در کشور به تولید برسانیم و نگذاشتیم کشور دچار مشکل شود.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.