کمیته المپیک پشت فوتبال را خالی کرد؛ میزبانی امکان‌پذیر نیست!

با وجود تبلیغات فراوان فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام‌ملت‌های آسیا، صالحی‌امیری گفته اخذ این میزبانی امکان‌پذیر نیست

به نظر می‌رسد دامنه اختلافات فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک به خاطر اقدامات اخیر مسئولان فوتبال گسترده شده؛ تا جایی که رئیس کمیته به گرفتن میزبانی آسیایی هم امیدوار نیست.

با تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال نه‌تنها خبری از وزیر و معاونانش در مجمع این فدراسیون نیست، بلکه جایگاه کمیته ملی المپیک نیز در این اساسنامه حذف شده است. با اینکه کمیته المپیک در هر کشور بالاترین نهاد ورزشی به شمار می‌رود، فدراسیون فوتبال حضور این نهاد در مجمع را هم دخالت دولت قلمداد کرده و آن را حذف کرده است. این موضوع با اعتراض رئیس کمیته ملی المپیک همراه شده؛ در شرایطی که اساسنامه به تصویب رسیده و قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال هم بر اساس همین اساسنامه برگزار شود.

صالحی‌امیری بعد از اطلاع از ماجرا به جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نامه اعتراض‌آمیزی را ارسال کرده و خواهان توضیح درباره چرایی حذف نماینده کمیته ملی المپیک از مجمع فدراسیون در اساسنامه اصلاحی شده است. رئیس کمیته ملی المپیک که قبل از این نیز عنوان کرده بود که این ماجرا را از چشم مسئولان فدراسیون می‌بیند، بعد از گرفتن جواب نامه‌اش از رئیس فیفا به شکل شدیدتری از فدراسیون فوتبال انتقاد کرد: «اینفانتینو در جواب به ما اعلام کرد از حضور کمیته ملی المپیک ایران در مجمع فدراسیون فوتبال استقبال می‌کنیم. به نظرم فدراسیون فوتبال با بی‌تدبیری اقدام به این کار کرده است. فدراسیون باید شفاف‌سازی را سرلوحه کار خود قرار دهد و تمام اقدامات برنامه‌ها و قراردادها را شفاف‌سازی کند.»

این اظهارات رئیس کمیته ملی المپیک نشان داد که او به صورت علنی پیکان انتقاد را به سوی فدراسیون فوتبال نشانه رفته و معتقد است برخلاف نظر فیفا رأی این کمیته از مجمع فوتبال حذف شده است.

اما در شرایطی که این روزها فدراسیون فوتبال تبلیغات زیادی را برای کسب میزبانی جام‌ملت‌های آسیا 2027 انجام می‌دهد، صالحی‌امیری کاملا ناامید در این‌‎باره به صحبت پرداخته است. برخی معتقدند مسئولان فدراسیون فوتبال از این فرصت برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند و در واقع با اینکه می‌دانند شانسی برای کسب این میزبانی در رقابت با کشورهایی مثل عربستان و قطر ندارند، وعده برگزاری جام‌ملت‌های آسیا را به اهالی فوتبال می‌دهند.

به نظر می‌رسد صالحی‌امیری هم تقریبا با منتقدان فدراسیون فوتبال در این‌باره هم‌نظر است: «باید از واقعیت‌ها صحبت کنیم. در این شرایط کرونا که امکان میزبانی نداریم. اگر قرار است بپذیریم، اول نیاز ملی است و باید اجماع شکل بگیرد و نظام حمایت حداکثری داشته باشد. دوم بحث بودجه است. قطر برای رویداد 2030 رسما یک‌ونیم میلیارد دلار بودجه تضمین کرده است. عربستان برای بازی‌های آسیایی 2034، یک‎میلیارد و 200میلیون دلار تضمین کرده است. ما در شرایطی نیستیم که چنین تضمین‌هایی برای هزینه‌های سنگین داشته باشیم‌ و وقتی نمی‌توانیم انجام دهیم، نباید درخواست داشته باشیم‌.»

در حالی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده میزبان جام‌ملت‌های آسیا 2027 از بین 4 کشور ایران، هند، قطر و عربستان انتخاب می‌شود، به نظر می‌رسد فعلا این پروسه تبلیغاتی از سوی فدراسیون ادامه خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.