دنیا بدون قاتل سلیمانی جای امن‌تری برای همه ملت‌های جهان است

نشست خبری سخنگوی دولت

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود از نگاه دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، ظرفیت پتروشیمی، FATF تصمیمات دولت برای جلوگیری از شکل‌گیری بازار سیاه واکسن کرونا، لایحه بودجه و خلیج فارس گفت.

موافقت دولت با واگذاری 43هزار و 500 میلیارد تومان سهام به سه بانک

به گفته سخنگوی دولت یکی از مهم‌ترین مصوبات آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که در 11 ماده به تصویب هیأت دولت رسید. «دولت هم در اجرای این قانون حساسیت‌های زمانی، منافع ملی ایران و چگونگی و اجرای اثربخش برای رفع تحریم را با نگاهی به آینده کشور مد نظر قرار داد.»

علی ربیعی از موافقت دولت با واگذاری 43هزار و 500 میلیارد تومان سهام به سه بانک خبر داد. «14هزار و 500 میلیارد تومان از آن برای یارانه کمک‌معیشتی ناشی از کرونا و 29 هزار میلیارد تومان هم بابت پرداخت دیون به بانک‌هاست.»

 درآمد 37میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی تا 1404

ربیعی صنعت پتروشیمی را نمادی از خلاقیت نیروهای تلاشگر داخلی، دوراندیشی و تدبیر در دولت و تلاش‌های دولتمردان برای رفع اثر تحریم، رشد و توسعه کشور در سخت‌ترین شرایط دانست. «در این دوران گسترش صنعت پتروشیمی یکی از دستاوردهای مقابله با خام‌فروشی نفت است و امروز بخشی از منابع ارزی کشور هم متکی بر صادرات پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت است.»

به گفته او دولت یازدهم با هدف تداوم روند توسعه صنعت پتروشیمی همچون نخستین جهش صنعت پتروشیمی که در طول سال‌های 75 تا 85 صورت گرفت، توسعه این صنعت ارزش‌آفرین را در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی با اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار داد. «با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به 83 مجتمع و ظرفیت تولید صنعت به سالانه 100 میلیون تن، دقیقا طبق اهداف برنامه ششم توسعه می‌رسد و درآمد این صنعت نیز تا پایان 1400 به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.»

به گفته ربیعی در سال 92 ، 46 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه 56 میلیون تن فعال بود که هم‌اکنون تعداد مجتمع‌ها به 64 مجتمع با ظرفیت تولید سالانه 77میلیون تن رسیده است. «بهره‌برداری از 17 طرح پتروشیمی برای سال 99 به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده به ‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان امسال به بیش از 90 میلیون تن در سال خواهد رسید.»

سخنگوی دولت از بهره‌برداری 9 طرح می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای تدوام توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی نیز انجام شده؛ به طوری که با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1404 ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به بیش از 133میلیون تن با درآمد 37میلیارد دلاری خواهد رسید.»

 دنیا بدون قاتل سلیمانی جای امن‌تری برای همه ملت‌های جهان است

ربیعی با اشاره به اینکه درد فقدان این مرد آسمانی هنوز مانند لحظه نخست شنیدن این خبر هولناک، آزار‌دهنده و طاقت‌فرساست، گفت: «قاتلان سلیمانی نه تنها قهرمان ملت ما را از ما نگرفتند بلکه او را به قهرمان ابدی ایران و همه ملت‌های آزاده جهان تبدیل کردند. سلیمانی امروز نماد تزلزل‌ناپذیری در ایمان، حریت در اعتقاد، شجاعت در میدان، اعتدال و انصاف در سیاست و ثبات‌ قدم در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است و نامش تا همیشه در این عرصه‌ها خواهد درخشید.»

به باور سخنگوی دولت قاتلان سردار سلیمانی به بهانه ضربه‌زدن به سیاست ایران در دفاع از صلح عادلانه در سراسر منطقه دست به این جنایت زدند اما با گذشت همین یک‌ سال کوتاه هم باید فهمیده باشند که نه تنها محروم‌کردن ملت‌های مظلوم منطقه از شهامت و درایت سلیمانی در نبرد با داعش و دیگر اشکال تروریسم، تأثیری بر اراده ملت‌های ما در این مسیر طولانی نداشته بلکه ثابت کرد که با وجود چنین اشرار بیرحم و سنگدلی، تداوم راه مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی و اشغالگری اجتناب‌ناپذیر است.

سخنگوی دولت ادامه داد: «ما از اینکه قاتل سلیمانی به‌ زودی از صحنه سیاست آمریکا کنار خواهد رفت خوشحالیم و اطمینان داریم که دنیا بدون قاتل سلیمانی جای امن‌تری برای همه ملت‌های جهان است. یک بار دیگر شهادت این سردار بزرگ را به همه خانواده آن عزیز بزرگوار، مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

هیچ شهر قرمزی نداریم

سخنگوی دولت در ادامه به وضعیت کرونا در کشور پرداخت و با بیان اینکه در مورد بحث کرونا خوشبختانه امروز هیچ شهر قرمزی نداریم، گفت: «با وجود این در حال حاضر 108 شهر نارنجی و 140 شهر در وضعیت زرد داریم. تاکنون ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران مشاهده نشده است ولی وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی سایر دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت راه‌وشهرسازی مراقبت لازم را برای پیشگیری دنبال می‌کند.»

به گفته ربیعی ابتلاها به یک‌چهارم و در تعداد مرگ‌ومیر در هر هفته به یک‌سوم کاهش یافته است و 7500 مورد مرگ‌ومیر کم شده است. «این وضعیت کاملا شکننده است. ما کماکان نیازمند رعایت پروتکل‌ها بهداشتی هستیم. مقداری تعلل و کوتاه‌آمدن‌ها ما را دوباره به وضعیت نگران‌کننده‌ای پیش خواهد برد. نباید بعد از فروکش‌کردن موج بیماری دچار عادی‌انگاری و خوشبینی و درنهایت غفلت از ویروس بشویم.»

 دولت خود را درگیر و گرفتار قطب‌سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد

سخنگوی دولت در خصوص واکسن کرونا هم گفت: «به ‌طور قطع مسئولیت اولویت‌بندی، توزیع و واکسیناسیون بر عهده وزارت بهداشت است و ترتیبی اتخاذ خواهد شد که این اقدام صرفا به وسیله مراکز تحت کنترل و مدیریت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.»

به گفته ربیعی در دولت و جلسه روسای کمیته‌ها هم در این خصوص بحث و مقرر شد به نحوی اقدام شود که یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار باشد. «دولت خود را درگیر و گرفتار قطب‌سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد. سلامت شهروندان اولویت شماره یک دولت است و قابل‌ دوگانه‌انگاری برای تأمین واکسن نیست و ما از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود آید، استفاده خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «حیات و سلامت شهروندان جای تحلیل، تفسیر و داستان‌سرایی نیست. ما معتقدیم واکسن کرونا آزمونی بزرگ برای همه دولت‌هاست. آزمون کارآمدی دولت‌ها هست.»

به گفته ربیعی در حال حاضر یکی از خریدها از کواکس سازمان بهداشت جهانی است که همان گونه که اعلام شد در گام اول 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری شده است. «حدود 5.5میلیون دوز را هم در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحبنام دنبال می‌کنیم و خرید حدود 20میلیون دوز دیگر هم از کمپانی دیگری در حال پیگیری است.»

به گفته او  تولید واکسن داخلی هم در موسساتی مثل موسسه رازی و شرکت‌های دانش‌بنیان که بعضی‌ها به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند در حال پیگیری است.

با مجلس برای تصویب بودجه تعامل داریم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تصمیمات مجلس و دولت برای لایحه بودجه گفت: «اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس عمدتا حول دستورات رهبری مبتنی بر واریز سهم 38درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، (‌معادل 40 هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره ۴ (که تقریبا معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود (۵۰۰ میلیون یورو، معادل ۳۰۰ میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه ۹۳ میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.»

ربیعی ادامه داد: «امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه براساس نامه رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه‌جویی شود و رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد.»

به گفته او در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس‌جمهوری نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. پس موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.

 از هر دو ابزار تحریم و FATF توأمان سوءاستفاده می‌کنند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دی‌ گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته و اینکه آیا این خبر صحت دارد و آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده و تأثیر عدم پیوستن به FATF با ادامه‌یافتن این روند است، گفت: «خبر مذکور مربوط می‌شود به تشکیل پرونده جنایی به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه ‌که مراحل دادرسی آن در دادگاه های روسیه از سال گذشته در جریان است.»

ربیعی ادامه داد: «این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است؛ لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.»

او  تصریح کرد: «اما درباره بحث FATF باید مجددا تأکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تأثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم و FATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفان همیشگی دولت هجمه‌ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من به طور روشن و به شکل ترکیبی از تأثیر تحریم و FATF به طور توأمان صحبت کردم اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.»

به گفته ربیعی خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تأکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هر چه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می‌شود که آمریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.

اما او در پاسخ به اینکه چرا برخلاف ادعای آمریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است، پاسخ می‌‌دهد که این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان برمی گردد. اینها که دائما دروغ می‌گویند و نمی‌خواهم به آنها استناد کنم اما به طور واضح از FATF بهانه‌ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازند؛ یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توأمان سوءاستفاده می‌کنند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: «من به طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره‌جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می‌شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارایی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می‌شود. من مشخصا لفظ «بهانه» را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه‌بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده و این مسأله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.»

او با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: «اگر منتقدان محترم سخن من کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مأموران و بازیگران آمریکایی تحریم‌هه مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.»

ربیعی تصریح کرد: «درنهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و انشاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.»

نظامی‌شدن منطقه خلیج‌فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره احتمال تأسیس پایگاه نظامی مشترک روسیه و چین با ایران در خلیج ‌فارس یا دریای عمان گفت: «مناسبات دوستانه ما با دو کشور روسیه و چین در اوج خود به پیش می‌رود هر چند ما محدودیتی برای تعمیق این روابط در تمام جنبه‌های سیاسی و اقتصادی نداریم اما همان طور که بارها و ازجمله در ارایه طرح صلح هرمز اعلام کرده‌ایم، امنیت در منطقه خلیج‌ فارس باید به وسیله کشورهای ساحلی این منطقه تأمین شود. این تنها راهی است که می‌توان به امنیت عادلانه برای همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلندمدت رسید.»

ربیعی ادامه داد: «ما نظامی‌شدن منطقه خلیج‌فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم و امیدواریم که سرانجام آمریکا هم با کنارگذاشتن سیاست مداخله و تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه دست از ماجراجویی فرامرزی خود بردارد.»

به گفته سخنگوی دولت ایران و روسیه در حوزه‌های مختلفی ازجمله دفاعی همکاری‌های خوبی دارند. این همکاری‌ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه‌ای نیز در جریان است. مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با ترویسم و افراط‌گرایی زمینه مشترکی را برای همکاری‌های منطقه‌ای ازجمله در سوریه فراهم کرده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.