دعوای ریالی- دلاری فدراسیون و شستا؛ گاف 37میلیاردی!

ساختمان فدراسیون با 70میلیارد قیمت کارشناسی ممکن است همین روزها صاحب جدیدی پیدا کند

مسئولان فدراسیون فوتبال مثل دفعات قبلی این‌بار هم به یک رسوایی دیگر واکنش خاصی نداشتند و مشخص نیست تا کجا می‌خواهند سکوت خود را ادامه دهند؛ در شرایطی که تنها سرمایه فوتبال ایران هم در حال از دست‌رفتن است.

در پاییز سال 98 فدراسیون فوتبال از شستا، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که سهام آن هم در بورس واگذار شده، مبلغ دومیلیون یورو قرض گرفته تا دستمزد مارک ویلموتس را پرداخت کند و بعد از نقدشدن طلب خود از AFC و فیفا آن را برگرداند. این موضوع البته به صورت رسمی از سوی فدراسیون اعلام نشد و بعدا توسط برخی منابع فاش شد که با واسطه‌شدن مسئولان دولتی این پول به فدراسیون قرض داده شده است. فدراسیون به همین خاطر چکی را از حساب ارزی خو در وجه شستا به تاریخ فروردین 99 صادر کرده تا قرض خود را تا آن تاریخ تأمین کرده و برگرداند، اما چند دلیل باعث شده هنوز هم فدراسیون توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته باشد.

استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون در ابتدای زمستان سال 98 به‌عنوان شاه‌کلید این ماجرا، افزایش زیاد قیمت ارز و آزادنشدن پول‌های بلوکه‌شدن ایران در فیفا و AFC از جمله دلایلی بوده که باعث شده فدراسیون در تأمین دومیلیون یورو ناکام بماند.

بعد از شکایت شستا به خاطر برگشت‌خوردن این چک و طی‌کردن مراحل قضائی، روز سه‌شنبه آگهی مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال که 70میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، به دیوار ساختمان فدراسیون چسبیده شد! این مسأله شوکه‌کننده، اما بازهم واکنش خاصی از سوی مسئولان فدراسیون در پی نداشت و فقط مسئول حقوقی فدراسیون در مصاحبه‌ای اعلام کرده که طلب‌کردن دومیلیون یورو از سوی شستا ناعادلانه است.

فدراسیون: 16میلیارد دادیم و فقط 9میلیارد بدهی مانده!

صفی‌‌الله فغانپور، رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در این‌باره می‌گوید: «شستا چکی از فدراسیون در اختیار داشت که به زعم ما این چک قانونی نیست، چون فقط خزانه‌دار فدراسیون آن را امضا کرده است، ما هم در این زمینه فرجام‌خواهی کردیم، البته آنها از طریق مقامات قضائی اقدام کردند و پرونده را به اجرای احکام فرستاده و کارشناسان هم حدود 70میلیارد تومان روی ساختمان فدراسیون فوتبال قیمت‌گذاری کرده‌اند. در این مدت حدود 16میلیارد تومان پرداخت کرده و فقط 9میلیارد تومان بدهی داریم اما شرکت شستا روی چک 2میلیون یورویی اقدام کرده و خواستار پرداخت مطالباتش به یورو است. توافقات ما از ابتدا این بود که این بدهی را به صورت ریالی پرداخت کنیم و آنها به صورت ریالی 16میلیارد تومان از ما دریافت کرده‌اند. ما در اینجا نیاز به کمک وزیر صنعت و وزارت ورزش داریم چون اقدام شرکت شستا روی چک قانونی نیست.»

شستا: همان پولی که دادیم را پس می‌گیریم

بعد از انتشار اطلاعیه‌ای از سوی شستا و توضیح ماجرا، مدیر روابط عمومی این شرکت به اظهارات مسئول کمیته حقوقی فدراسیون واکنش نشان داده و می‌گوید: «ما دومیلیون یورو به فدراسیون فوتبال پرداخت کردیم و از آنها چک ارزی گرفتیم. ریال ندادیم که ریال بگیریم و بازگرداندن پول هم یک سیر طبیعی و مشخص دارد. این پول سهامداران است و ما نمی‌توانیم از طرف چند میلیون سهامدار شستا تصمیم بگیریم و برعکس باید پیگیر مطالبات آنها باشیم. دوستان ما در فدراسیون هم به خوبی در جریان هستند، اما نمی‌دانم عدد 9میلیارد را از کجا می‌آورند! هرگونه پرداختی قطعا ثبت شده است. حتما این پول هم در تاریخی که پرداخت شده است، به قیمت یورو در همان تاریخ محاسبه شده و از حساب کسر می‌شود. اینها محاسبات حسابداری است و مسلما همه چیز به درستی انجام شده است.»

گاف ارزی فدراسیون به قیمت 37میلیارد!

جدا از تمام مسائلی که باعث شده فدراسیون نتواند پول قرض گرفته‌شده از شستا را نتواند پس بدهد، یک گاف بزرگ باعث شده تا فدراسیون بار دیگر میلیاردها تومان متضرر شود؛ مثل پرونده ویلموتس هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نشده. فدراسیون که در پاییز 98، دومیلیون یورو از شستا قرض گرفته، اگر این پول را ریالی دریافت می‌کرد و خودش از بازار 2میلیون را تهیه می‌کرد، با قیمت یورو در پانزدهم آبان‌ماه باید چیزی حدود 25میلیارد و 600میلیون تومان به شستا پس می‌داد.

اما در این میان فدراسیون در یک اشتباه عجیب با وجود آگاهی به بازار پرنوسان ارز، پول قرضی را به شکل یورو دریافت کرده و به ویلموتس داده است.

حالا همان یوروی 12هزار و 800 تومانی پانزدهم آبان سال 98، به یوروی 31هزار و 600تومانی دهم دی 99 تبدیل شده. یعنی فدراسیون اگر بخواهد 2میلیون یورو را همین امروز پرداخت کند، باید 63میلیارد و 200میلیون تومان هزینه بدهد. اختلاف این دو عدد و این گاف عجیب فدراسیون، 37میلیارد و 600میلیون تومان است.

البته فدراسیون ادعا کرده 16میلیارد به شستا پرداخت کرده و باید دید این پرداختی در چه تاریخی بوده و با کدام قیمت ارز صورت گرفته و حالا چقدر دیگر باید یورو به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بدهد. از سوی دیگر، فدراسیون باید به فکر پرداخت دیرکرد این پول هم باشد که قطعا رقم سنگینی خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.