تهران قرمز شد!

از ترددهای غیرضروری اکیدا خودداری کنید

شهروندآنلاین: هوای تهران برای همه افراد ناسالم است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص میانگین را 162 اعلام می‌کند. هرچند کیفیت هوا تقریبا در تمامی ایستگاه‎‌های سنجش در مناطق مختلف پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد؛ وضعیتی که می‌طلبد از ترددهای غیرضروری امتناع شود.

براساس بررسی‌های انجام گرفته غلظت آلاینده‌ها در پایتخت طی روزهای اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و تولید آلاینده‌ها در پایتخت بیشتر شده است.

براساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حال‌ حاضر کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه یک)، پونک، پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه ۷)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴،  شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱ و شهرداری منطقه ۲۱ ناسالم برای همه افراد است.  علاوه بر این کیفیت هوا در برخی ایستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری منطقه ۲۲، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، پاسداران (منطقه ۳)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، شهرداری منطقه ۱۵ و شهرک چشمه (منطقه ۲۲) برای همه افراد ناسالم گزارش شده است.

در این بین اطلاعات تنها دو ایستگاه کیفیت هوا از جمله ایستگاه‌ شهرداری منطقه ۱۵ و گلبرگ (منطقه ۸) بیانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس هستند.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. براساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس» از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا  «خطرناک» است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با صدور اطلاعیه‌ای از اوج‌گیری آلودگی هوا و قرار گرفتن کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه خبر می‌دهد و از عموم شهروندان درخواست کرد  که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر اکیدا خودداری کنند.

در حالی آلودگی شدید هوا طی هفته‌های اخیر در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور به مصرف سوخت‌های غیراستاندارد از جمله مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت داده می‌شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها تأکید کرده در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تأثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران در آخرین اظهارنظر خود درباره آلودگی هوای تهران و افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع دارد، گفته بود که گرچه افزایش دی‌اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد، اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.