مرگ پزشک سیاهپوست نماد نژادپرستی در درمان کرونا

سوزان مور، پزشک سیاهپوست که بر اثر کرونا جان باخت، از مراقبت‌های پزشکی نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی گفت

سال گذشته، متخصصان بهداشت عمومی در سراسر ایالات متحده به تأثیر نژادپرستی در مراقبت‌های بهداشتی، اعتراف کردند و ده‌ها شهر، شهرستان و ایالت نژادپرستی را تهدیدی برای بهداشت عمومی دانستند. حالا مرگ سوزان مور، پزشک سیاهپوست، بر اثر کرونا به نمادی قدرتمند و بارز از این نابرابری تبدیل شده و در نشریات مختلف پوشش خبری داشته است.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: پزشک سیاهپوست که در مبارزه با کووید-19 جان باخت، چند روز قبل از مرگش، وصف مراقبت‌های پزشکی نژادپرستانه را با پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و باعث شد بیمارستان ایندیانا در آمریکا قول دهد روند درمان او را کاملا بررسی کند.

سال گذشته، متخصصان بهداشت عمومی در سراسر کشور به نقشی که نژادپرستی در مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کند، اعتراف کرده‌اند و ده‌ها شهر، شهرستان و ایالت نژادپرستی را تهدیدی برای بهداشت عمومی دانسته‌اند. در حالی که کارشناسان بهداشت عمومی آن را گام نخست خوانده‌اند، اما بسیاری از آنان تردید دارند.

بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی گزارش می‌دهند هنگامی که به دنبال درمان هستند، متخصصان پزشکی کمتر دردهای آنان را جدی می‌گیرند. حالا مرگ دکتر سوزان مور بر اثر کرونا به نمادی قدرتمند و بارز از این نابرابری تبدیل شده است.

موج خروشان ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده سیاهپوستان و سایر رنگین‌پوستان را بیشتر از سفیدپوستان به کام مرگ فرستاده است. کرونا در آمریکا جان بیش از 300هزار نفر را گرفته که تاکنون بالاترین میزان درجهان است.

پرونده دکتر سوزان مور به نمادی قدرتمند و بارز از این نابرابری تبدیل شده است و در نشریات از نیویورک‌تایمز گرفته تا یو اس ای تودی و شبکه‌های تلویزیونی بزرگ پوشش خبری داشته است.

آزمایش کرونای دکتر مور، 52ساله، اواخر ماه گذشته مثبت شد و آن‌گونه که او در پستی فیس‌بوکی نوشت، در بیمارستان دانشگاه ایندیانا در شهر کارمل بستری شد.

پزشکی که کاملا از وضعیت و روند درمان خود آگاه بود، گفت که مجبور بود هنگام بستری در بیمارستانی در شهر کارمل در ایندیانا، مکرر برای دارو، اسکن و رسیدگی‌های معمول درخواست کند.

او به‌ویژه به پزشکی سفیدپوست اشاره کرد که ظاهرا درد او را نادیده گرفته و گفته به بیمارستان اعتماد ندارد.

سوزان مور چهارم دسامبر در ویدیویی گفت: «سیاهپوستان این‌گونه کشته می‌شوند؛ وقتی شما آنان را به خانه می‌فرستید و آنان نمی‌دانند چگونه برای زنده‎ماندن با این بیماری بجنگند.»

مور هفتم دسامبر از بیمارستان تحت مدیریت سیستم بهداشت دانشگاه ایندیانا مرخص شد، اما بر اساس پست او، 12ساعت بعد با بروز تب و فشارخون دوباره در بیمارستان بستری شد.

سیاهپوستان آمریکایی به دلیل نژادپرستی سیستمی، نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های اقتصادی و این واقعیت که بسیاری از افراد در مشاغلی کار می‌کنند که آنان را در خط مقدم پاندمی قرار می‌دهد، آسیب‌پذیرتر هستند.

او به بیمارستان دیگری به نام Ascencion St Vincent در کارمل منتقل شد و گفت مراقبت‌ها بهتر است.

با این حال، وضعیت او بدتر و به دستگاه تنفس وصل شد. مور بیستم دسامبر از دنیا رفت؛ این خبر را پسر 19ساله او، هِنری محمد به رسانه‌ها گفت.

ویروس کرونا به‌ویژه به‌طور نامتناسب سیاهپوستان را تحت تأثیر قرار داده است و کسانی که از چاقی مفرط، دیابت و آسم رنج می‌برند، مستعد ابتلا هستند.

همچنین سیاهپوستان آمریکایی به دلیل نژادپرستی سیستمی، نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های اقتصادی و این واقعیت که بسیاری از افراد در مشاغلی کار می‌کنند که آنان را در خط مقدم پاندمی قرار می‌دهد، آسیب‌پذیرتر هستند.

بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی همچنین گزارش می‌دهند هنگامی که به دنبال درمان هستند، متخصصان پزشکی کمتر دردهای آنان را جدی می‌گیرند.

سوزان مور در میشیگان بزرگ شد. او  سال 2002 مدرک پزشکی‌اش را از دانشگاه میشیگان گرفت.

به گزارش MLive.com، او هنگام مرگ مجوز پزشکی در ایندیانا داشت.

دنیس مورفی، رئیس خدمات بهداشتی دانشگاه ایندیانا، گفت که از مرگ مور ناراحت شده است.

او گفت که پس از بررسی کیفیت خدمات پزشکی، اعتقاد ندارد تیم پزشکی در درمان مور از جنبه فنی کوتاهی کرده است، اما ممکن است حس همدردی و احترامی که باعث می‌شود متوجه درک کنیم چه چیزی برای بیمار بیشترین اهمیت را دارد، نشان داده نشده باشد.

دکتر سوزان مور که بر اثر کرونا درگذشت. FACEBOOK

او در بیانیه‌ای گفت: «خواهان بازبینی این پرونده هستم. هیأتی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نگرانی‌های دکتر مور را برای رفع هرگونه تبعیض بالقوه درمانی کاملا بررسی می‌کنند.»

محمد که می‌گفت مادرش بهترین دوست او و بسیار دلسوز بود، قبل از مرگ فرصت خداحافظی با او را پیدا نکرد.

او به ABC News گفت: «عصبانیت من در کلمات نمی‌گنجد؛ زیرا اگر آنچه مادر من درباره نژادپرستی فکر می‌کرد، درست باشد و آنان به همین دلیل او را نادیده گرفته و به او توجه نکرده باشند، هیچ‌کس نباید آن را تحمل کند یا چنین تجربه‌ای را از سر بگذراند.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.