عفو بلک‌ واتر توهین آشکار به عدالت

کارشناسان سازمان ملل: عفو چهار پیمانکار آمریکایی محکوم در قتل‌های عراق، حقوق بشردوستانه را تضعیف می‌کند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند بخشش دونالد ترامپ، توهین آشکار به عدالت است؛ بخششی که در آستانه کریسمس چهار پیمانکار آمریکایی شرکت بلک واتر را از مجازات رهاند. آنان سال 2007 جان 14 غیر نظامی عراقی را در میدان نیسور بغداد گرفتند. منتقدان عفو ترامپ را بسیار زیانبار و اقدامی خوانده‌اند که به جهانیان می‌گوید آمریکایی‌های خارج از کشور می‌توانند فجیع‌ترین جنایات را با مصونیت مرتکب شوند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند که بخشش دونالد ترامپ درباره چهار مرد آمریکایی که به جرم قتل غیرنظامیان عراقی هنگام کار به عنوان پیمانکار در سال 2007 محکوم شدند، تعهدات ایالات متحده را به قوانین بین‌المللی نقض کرد.

نیکلاس اسلاتن به جرم قتل درجه یک و پل اسلو، ایوان لیبرتی و داستین هرد به جرم اقدام به قتل محکوم شدند. حادثه‌ زمانی رخ داد که این پیمانکاران آمریکایی در  میدانی در بغداد اقدام به تیراندازی کردند و 14 غیرنظامی بی‌سلاح عراقی را به قتل رساندند.

یلنا آپاراک، از مقامات سازمان ملل، گفت: «بخشش پیمانکاران بلک واتر توهین آشکار به عدالت و قربانیان قتل عام میدان نیسور و خانواده‌های آنان است»

این چهار پیمانکار که برای شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر، متعلق به برادر وزیر آموزش ترامپ، کار می‌کردند مشمول موج بخششِ قبل از کریسمسِ کاخ سفید شدند.

یلنا آپاراک، رئیس کارگروه سازمان ملل، در مورد استفاده از نیروهای نیابتی گفت: «بخشش پیمانکاران بلک واتر توهین آشکار به عدالت و قربانیان قتل عام میدان نیسور و خانواده‌های آنان است.»

این گروه گفت کنوانسیون ژنو، کشورها را موظف می‌داند جنایتکاران جنگی را مجازات کند، حتی اگر به‌ عنوان پیمانکار امنیتی خصوصی فعالیت ‌کنند: «این بخشش‌ها تعهدات ایالات متحده را نسبت به قوانین بین‌المللی نقض و به ‌طور گسترده‌ای حقوق بشر و قوانین بشردوستانه را در سطح جهانی تضعیف می‌کند.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره عفو پیمانکاران آمریکایی بلک واتر گفت که مردم از این اقدام به ‌طور گسترده پشتیبانی و تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از آن حمایت کرده‌ا‌‌ند

این گروه افزود: «زمانی که به پیمانکاران امنیتی خصوصی اجازه فعالیت همراه با مصونیت از مجازات در درگیری‌های مسلحانه داده می‌شود، کشورها جرأت می‌یابند تعهدات خود را به حقوق بشردوستانه دور بزنند.»

بسیاری در ایالات متحده به این بخشش‌ها به‌شدت انتقاد کرده‌اند. ژنرال دیوید پترائوس و رایان کراکر، به ترتیب فرمانده نیروهای آمریکا و سفیر آمریکا در عراق در زمان حادثه، بخشش‌های ترامپ را بسیار زیانبار و اقدامی خوانده‌اند که به جهانیان می‌گوید آمریکایی‌های خارج از کشور می‌توانند فجیع‌ترین جنایات را با مصونیت مرتکب شوند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این عفو گفت که مردم از این اقدام به ‌طور گسترده پشتیبانی و تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از آن حمایت کرده‌ا‌‌ند.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.