سفارش چلوکباب و نوشابه از پلیس۱۱۰

زن شیرازی قربانی خشونت خانگی با ترفند سفارش چلوکباب از پلیس کمک خواست

به گفته یک مقام انتظامی استان فارس، خانم تماس‌گیرنده به دلیل واهمه از شوهرش سعی کرده بود با این شیوه با مرکز ۱۱۰ تماس بگیرد و درخواست کمک کند.

شهروندآنلاین: طی روزهای گذشته خبری در شبکه‌ها و رسانه‌ها منتشرشده که به‌رغم تلخی؛ شیرین و پندآموز است و قطعا برخی گروه‌های مختلف مدنی و اجتماعی از منظر حقوق شهروندی درباره آن تحلیل‌هایی در روزهای آینده خواهند داشت. موضوعی که فراتر از یک حادثه تلقی خواهد شد.

زنی در شیراز هنگام تماس با پلیس ۱۱۰ وانمود کرده که با چلوکبابی تماس گرفته و تلاش کرده به پلیس بفهماند که در معرض خشونت خانگی قرار دارد و درخواست کمک کرده است.

این زن در تماس خود با پلیس ۱۱۰ گفته می‌خواهد «چلوکباب و نوشابه» سفارش دهد.

در مقابل، کاربر ۱۱۰ در ابتدا سعی کرده به او بگوید که با پلیس تماس گرفته، اما بلافاصله متوجه می‌شود که این زن در تلاش است تا به نحوی به او بفهماند که نیاز به کمک دارد و در شرایط خشونت خانگی قرار گرفته است.

به گفته یک مقام انتظامی استان فارس، کاربر ۱۱۰ پس از آنکه متوجه وضعیت تماس‌گیرنده می‌شود، با طرح سوالاتی از این زن می‌خواهد تا با پاسخ بله یا خیر به او جواب داده تا بتواند بیشتر به شرایط او پی برده و همچنین آدرس او را به دست آورد.

کاووس محمدی گفته که پس از آن مرکز ۱۱۰ به کلانتری حوزه استحفاظی موضوع را اطلاع داده و اکیپی به محل اعزام می‌شوند که در بررسی‌ها متوجه اختلاف شدید خانوادگی بین زن‌ تماس‌گیرنده و همسرش می‌شوند.

محمدی افزوده که خانم تماس‌گیرنده به دلیل واهمه از شوهرش سعی کرده بود با این شیوه با مرکز ۱۱۰ تماس بگیرد و درخواست کمک کند.

استفاده از چنین روشی برای درخواست کمک از طریق تماس با خدمات اورژانس سال‌هاست در اینترنت دست‌به‌دست می‌چرخد.

زنی که تماس گرفت چه گفت؟

زن تماس‌گیرنده: سلام ببخشید بیرون‌بر، چلوکباب می‌خواهم با نوشابه.

کاربر ۱۱۰: شما با ۱۱۰ تماس گرفته‌اید و چلوکباب می‌خواهید؟

زن تماس‌گیرنده: بله، بله از دیشب تا حالا غذا نخورده‌ام و بسیار گرسنه‌ام.

کاربر۱۱۰: آیا شما قادر به صحبت‌کردن نیستید و کسی کنارتان است؟

زن تماس‌گیرنده: بله.

کاربر۱۱۰: متوجه شدم، مشخصات و آدرس را بفرمایید.

زن تماس گیرنده: …..

کاربر ۱۱۰: خانم چند نفر هستند، با عدد اعلام کنید. مسلح به سلاح سرد یا گرم هستند؟

زن تماس‌گیرنده: نه، نه من خیلی گرسنه هستم، فقط سریع بفرستید.

کاربر ۱۱۰: بسیار خوب، منتظر باشید.

یک نمونه دیگر با ترفند سفارش پیتزا

درست یک سال پیش بود که زنی که در وضعیت خشونت خانگی قرار داشت بدون آنکه فرد مرتکب خشونت متوجه شود، وانمود کرد می‌خواهد پیتزا سفارش دهد، اما در واقع با ۹۱۱، شماره تلفن اضطراری در آمریکا تماس گرفت.

مأموران در اورگن سیتی در اوهایو از این زن به خاطر آنکه به چنین فکری افتاده، ستایش کردند، کاری که منجر به دستگیری فرد مظنون به آزار شد.

این زن که نامش فاش‌نشده به رسانه‌های محلی گفته است که در زمان تماس، مادرش مورد حمله قرار گرفته بود.

پشت‌پرده ماجرای زنی که به پلیس زنگ زد

این روش برای تماس ماهرانه با خدمات اورژانس سال‌هاست در اینترنت دست‌به‌دست می‌چرخد، اما این مورد نادری است که تأثیر آن چنین تایید می‌شود.

مقام‌های آمریکایی پیشتر هشدار داده بودند که چنین راه و روشی ممکن است همیشه نتیجه مورد نظر را به دنبال نداشته باشد، چون دریافت‌کنندگان تماس، آموزش لازم برای تشخیص اینکه فردی برای درخواست کمک واقعی سفارش پیتزا می‌دهد، دریافت نکرده‌اند.

تیم تنیک، فردی که جواب تلفن این زن را داد به شبکه تلویزیونی محلی گفته که در ابتدا خیال کرده او به اشتباه تماس گرفته است.

«وقتی این زن اصرار کرد که تماس درستی برقرار کرده، متوجه شدم چه اتفاقی افتاده، چون قبلا در شبکه‌های اجتماعی چیزهایی در این‌باره دیده بودم.»

زنی که تماس گرفت چه گفت؟

این متن مکالمه زن با ۹۱۱، شماره تلفن اضطراری در آمریکاست.

تیم تنیک: ۹۱۱ اورگن.

تماس‌گیرنده: می‌خوام سفارش پیتزا بدم (آدرس حذف شده).

تیم تنیک: با ۹۱۱ برای سفارش پیتزا تماس گرفتید؟

تماس‌گیرنده: بلی، آپارتمان شماره (حذف شده).

تیم تنیک: به شماره تلفن غلطی برای سفارش پیتزا زنگ زدید.

تماس‌‌گیرنده: نه نه نه. شما درک نمی‌کنید.

تیم تنیک: الان متوجه می‌شوم.

در ادامه این تماس، زن با روش خلاقانه‌ای به سوال‌های آقای تنیک جواب‌های بلی و نه داد. سوال‌ها درباره خطرهای متوجه او و مادرش بود.

تیم تنیک: آیا آن مرد هنوز آنجاست؟

تماس‌‌گیرنده: بله، یک پیتزای بزرگ می‌خوام.

تیم تنیک: آیا به کمک پزشکی هم نیاز دارید؟

تماس‌‌گیرنده: نه، با پپرونی.

این ایده از کجا نشأت گرفته؟

به درستی مشخص نیست ایده چنین تماسی از کجا نشأت گرفته، اما یک مرکز حمایت از زنان نروژی سال ۲۰۱۰ سناریوی مشابهی را در تبلیغات خود مطرح کرده بود.

چهار سال بعد یک کاربر شبکه اجتماعی ردیت مدعی شد یک قربانی خشونت خانگی چنین تماسی با او گرفته است. او گفت «تماس در اول خیلی احمقانه بود، اما خیلی جدی شد.»

یک آگهی تلویزیونی با چنین مضمونی هم سال ۲۰۱۵ برای پخش در میانه رقابت معروف سوپربال (فینال مسابقات فوتبال آمریکایی) تهیه شد.

در شبکه‌های اجتماعی ادعا شده افرادی که با آنها در مراکز ۹۱۱ تماس گرفته می‌شود، برای درک چنین شرایطی آموزش‌های لازم را دیده‌اند، اما یک مدیر اتحادیه ملی خط تلفن اضطراری در آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت مأموران پلیس و دریافت‌کنندگان تماس‌ها برای چنین شرایطی آموزش ندیده‌اند.

توضیحی بر آگهی گروه «بیشتر نه»

متن این آگهی دقیقا از روی ماجرایی برداشته شده که شخصی یک سال پیش از آن در وب‌سایت ردیت با همان جزئیات تعریف کرده بود. هدف از این تبلیغ تلویزیونی در ثانیه‌های بعدی این ویدیو، آرام‌آرام روشن می‌شود.

در جریان مکالمه زنی که برای پیتزا به پلیس زنگ زده، بعد از اینکه به توضیحات مأمور بی‌توجهی می‌کند و از او می‌پرسد که چقدر طول می‌کشد تا پیتزا آماده شود، پلیس در جواب می‌گوید: «خانم همه چیز روبه‌راه است آنجا؟ شما وضعیت اورژانسی دارید یا نه؟» زن در پاسخ می‌گوید: «بله.»

از اینجا روشن است که زن به کمک نیاز دارد، اما نمی‌تواند با شفافیت از پلیس کمک بخواهد. مأمور می‌پرسد: «کسی با شما در اتاق است؟ فقط بگید آره یا نه.» که زن با پاسخ مثبت نشان می‌دهد که کسی با او است و می‌ترسد که لو برود.

در ادامه زن با چند آره یا نه به تعدادی سوال پاسخ می‌دهد که مشخص می‌کند در خانه سلاح وجود ندارد، او نمی‌تواند بیش از این پای تلفن بماند و منتظر پلیس خواهد بود.

در نهایت، این مکالمه همراه با تصاویری از خانه‌ای به‌هم‌ریخته که نشانه‌هایی از یک کشمکش فیزیکی در آن نمایان است، بیننده را به یک نتیجه می‌رساند: زن قربانی خشونت خانگی است و از ترس نمی‌تواند در تماس با پلیس به شکل مستقیم درخواست کمک کند. او در عوض به بهانه سفارش‌دادن پیتزا شماره پلیس را گرفته و در حالی که تظاهر کرده در حال پیتزا سفارش‌دادن است، آدرس خود را به پلیس داده و کمک خواسته است.

شعار پایانی آگهی این است: «زمانی که سخن گفتن دشوار است، این به ما بستگی دارد که شنونده (خوبی) باشیم.»

این آگهی تلویزیونی توسط گروهی به نام «بیشتر نه (no more)» تهیه شده که چند سالی است کمپینی گسترده را علیه خشونت خانگی و آزارهای جنسی آغاز کرده است.

این کمپین در تلاش است تا همانند خیریه‌های مبارزه با ایدز یا کمک به بیماران سرطانی، نمادهایی ویژه را برای مقابله با قربانیان خشونت خانگی فراگیر کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.