طلوع 2021 از قرنطینه

کووید-19 جشن‌های سال نو میلادی را از اروپا تا آسیا و اقیانوسیه و آمریکا سوت و کور کرد

سال 2020 به پایان آمد، اما حکایت کووید-19 همچنان باقی است. کرونا در آستانه سال نو میلادی رنگ هم عوض کرد و قدرتمندتر شد تا محدودیت‌ها برای مهارش سخت‌تر شود. حالا کشورهای جهان طلوع سال نو را از پشت پنجره قرنطینه تماشا می‌کنند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: جشن‌های سال نو میلادی در سراسر جهان با محدودیت‌ مواجه است، چراکه بسیاری از کشورها در تکاپوی مهار ویروس کرونا و جهش‌های جدید آن هستند.

از سیدنی تا نیویورک مراسم آتش‌بازی و سایر تجمع‌های عمومی لغو شده است.

در بحبوحه ترس از نوع جدید و مسری‌تر کووید-19، جشن‌های سال نو به ویژه در اروپا سوت و کور است.

فرانسه 100هزار پلیس را برای برهم‌زدن میهمانی‌های شب سال نو و اجرای قانون منع رفت‌وآمد در شب بسیج کرد.

از شروع پاندمی در سال گذشته، بیش از 1.8میلیون نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان جان باخته‌اند. همچنین گزارش‌ها از ابتلای 81میلیون نفر خبر می‌دهد.

از اروپا چه خبر؟

در فرانسه، دولت از روز پنجشنبه مقررات منع آمدوشد در مناطق شهری از ساعت 20 به بعد وضع کرده است. در پاریس نیمی از خطوط مترو در شب بسته خواهد شد.

فرانسه دوبار مقررات قرنطینه داشته است و رستوران‌ها و مراکز فرهنگی در ایام سال نو بسته خواهند ماند.

پلیس در حال اجرای قانون منع رفت و آمد در مرکز پاریس است. EPA

در انگلستان، جایی که نوع جدید ویروس کرونا به ‌سرعت گسترش یافته و 20میلیون نفر در مناطقی که وضعیت‌ بدی دارند، مجبورند در خانه بمانند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، از مردم خواست از این قوانین پیروی کنند.

او روز چهارشنبه گفت: «این بدان معناست که به دیدار دوستان و خانواده نروید و از هر نوع اجتماع بزرگ خودداری کنید.»

پلیس متروپولیتن به افرادی که آماده و مشتاق تدارک جشن‌های سال نو در لندن هستند، هشدار داد که سال نو را در آرامش در خانه خود جشن بگیرند.

جشن‌های سال نو میلادی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه و آمریکا در سایه کووید-19 و محدودیت‌های آن برگزار می‌شود. کرونا جان بیش از 1.8میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته و 81میلیون نفر را مبتلا کرده است.

ایرلند روز پنجشنبه بالاترین سطح محدودیت‌ها را اِعمال کرد؛ از جمله ممنوعیت دیدار خانواده‌ها، بستن همه خرده‌فروشی‌های غیرضروری و محدودکردن سفر به 5 کیلومتر (سه مایل).

در آلمان قرنطینه تا دهم ژانویه برقرار است. دولت فروش وسایل آتش‌بازی را ممنوع و محدودیت‌های شدیدی برای افرادی که ممکن است اجتماعی تشکیل دهند، وضع کرده است.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان گفت که این کشور «آرام‌ترین شب سال نو» را در حافظه ثبت می‌کند.

در ایتالیا، از ساعت 22 به بعد منع رفت‌وآمد برقرار شد و رستوران‌ها و بیشتر مغازه‌ها بسته است.

هلند در قرنطینه است؛ قرنطینه‌ای که تا نوزدهم ژانویه ادامه دارد.

ترکیه از شب سال نو قرنطینه‌ای چهار روزه وضع کرده است.

2021 در آمریکا

در ایالات متحده مقامات در بسیاری از ایالت‌ها و شهرها جشن‌های سال نو را محدود کرده‌اند. در نیویورک در میدان تایمز مراسم سال نو برقرار است، اما ورود عموم مردم به این منطقه آزاد نخواهد بود.

میدان تایمز در نیویورک. REUTERS

گروه محدودی از کارکنان خط مقدم پاندمی- که با عنوان «قهرمانان 2020 » شناخته می‌شوند- و خانواده‌های آنان با درنظر رفتن فاصله اجتماعی میهمانان خاص این مراسم هستند.

آتش‌بازی در شهرهایی از جمله سانفرانسیسکو و لاس وگاس لغو شده است.

سال نو در کشورهای آسیا و اقیانوسیه

استرالیا سال نو را جشن گرفت و آتش‌بازی در سیدنی پیش رفت، اما جمعیت اجازه نداشتند برای لذت‌بردن از آن در بندر سیدنی جمع شوند.

گلادیس برجیکلیان، نخست‌وزیر ایالت نیو ساوت ولز استرالیا گفت: «نمی‌خواستیم در شب سال نو جشن‌های فوق‌العاده گسترده‌ای داشته باشیم.»

بسیاری از ساکنان سیدنی آتش‌بازی را از تلویزیون در خانه‌های خود تماشا کردند؛ در این شهر دورهمی‌ها محدود به پنج میهمان است.

جمعیت در خیابان‌های ووهان. EPA

در چین، نمایش سالانه نور و آتش‌بازی در پکن، پایتخت، لغو شده است. همچنین جشن‌ها در شهرهای سراسر کشور کاهش می‌یابد. اما در ووهان، جایی که تصور می‌شود پاندمی از آنجا آغاز شد، هزاران نفر در مرکز شهر جمع شدند تا با به پرواز درآوردن بالون‌ها را جشن بگیرند.

ژاپن رویداد سنتی سال نو را که در آن امپراتور ناروهیتو و دیگر اعضای خانواده شاهنشاهی با مردم ملاقات می‌کردند، لغو کرد.

در هند، در دهلی و چندین شهر دیگر برای جلوگیری از اجتماعات بزرگ سال نو، قانون منع رفت‌وآمد شبانه و سایر محدودیت‌ها وضع شده است.

با وجود این، در نیوزیلند، جایی که قرنطینه شدید و بستن مرزهای کووید-19 را به بند کشید، جشن‌های سال نو به‌طور معمول برگزار شد.

منبع: BBC NEWS

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.