یک روز تلخ برای صلیب سرخ و یمن

فقدان 3 تن از کارکنان صلیب سرخ در انفجار فرودگاه عدن

کارکنان صلیب سرخ جهانی در کنار دیگر غیرنظامیان در حال جابجایی از طریق فرودگاه بودند که انفجار مرگبار فرودگاه اتفاق افتاد.

شهروندآنلاین- همزمان با ورود اعضای دولت خودخوانده رئیس جمهور مستعفی یمن به فرودگاه عدن انفجاری به وقوع پیوست که دست کم 27 کشته و دهها تن زخمی برجای گذاشت.

شاهدان عینی می گویند که روز چهارشنبه و مدت کوتاهی پس از فرود هواپیمای حامل اعضای دولت خودخوانده «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در فرودگاه عدن صدای مهیب انفجار و تیراندازی شنیده شد. یک مقام امنیتی محلی در این باره گفت که سه گلوله خمپاره به سالن فرودگاه اصابت کرده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از این که سه تن از کارکنانش درمیان کشته­ شدگان انفجار فرودگاه عدن بودند عمیقاً متأثر است. به گفته صلیب سرخ جهانی، این کارکنان در کنار دیگر غیرنظامیان در حال جابجایی از  طریق فرودگاه بودند که این انفجار اتفاق افتاد. سه نفر مجروح شدند که جراحت یکی از آنان وخیم بود.

به گزارش کمیته بین­ المللی صلیب سرخ از ژنو دومینیک استیلهارت، مدیر عملیات کمیته بین­ المللی صلیب سرخ گفت: «این یک روز تلخ برای کمیته بین­المللی صلیب سرخ و مردم یمن است. مردم یمن درد و رنج وحشتناکی را در طول پنج سال گذشته تحمل کرده اند. روزی مانند امروز به غم و اندوه  خانواده صلیب سرخ و خانواده­های یمنی که عزیزان­شان در این انفجار کشته یا زخمی شده­اند بیشتر می­افزاید.»

یکی از کارکنان کمیته بین ­المللی صلیب سرخ که در انفجار کشته شد، یک شهروند یمنی بود که فعالیت­های حمل و نقل هوایی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ، از جمله سرپرستی انتقال بیش از 1000 بازداشت­ شده سابق به خانه­ های­شان در ماه اکتبر، را هماهنگ می­ کرد.

دومین کارمند این سازمان ملیت روآندایی داشت که به عنوان تکنسین اشعه ایکس در تیم درمانی ما به نیازمندان کمک می کرد. سومین کارمند یک کارشناس بهداشت یمنی در یکی از بیمارستان­ های تحت حمایت صلیب سرخ جهانی بود که در مقطع دکتری پزشکی تحصیل می­ کرد.

کاتارینا ریتس، رئیس نمایندگی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ در یمن گفت: «کشته و مجروح شدن افراد در جریان این انفجار برای خانواده های ایشان دردی بزرگ است. ما از صمیم قلب به تمامی خانواده­ های قربانیان تسلیت می­گوییم، و برای تک تک مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی سریع داریم. یمن روزهای خیلی سختی را پشت سر گذاشته است؛ امیدواریم فردا روز روشن­ تری باشد.»

گفتنی است ساعاتی پس از این حمله و در حالی که اعضای کابینه دولت خودخوانده یمن از جمله معین عبدالمالک و «محمد سعید الجابر» سفیر عربستان در یمن برای امنیت بیشتر به کاخ ریاست جمهوری موسوم به المعاشیق منتقل شده بودند، شاهدان عینی و رسانه های محلی از شنیده شدن صدای دومین انفجار در حوالی این کاخ خبر دادند.

دولت خودخوانده منصور هادی با اعلام شمار کشته شدگان در توئیتر از جمله وزیر کشور اعلام کرد که ۵۰ تن در این حمله زخمی شده اند.

ائتلاف سعودی نیز مدعی سرنگونی یک پهپاد حامل مواد منفجره متعلق به نیروهای انصارالله یمن شد که کاخ ریاست جمهوری المعاشیق را هدف قرار داده بود.

نیروهای انصار الله یمن که هرگونه دست داشتن در حمله روز چهارشنبه به فرودگاه عدن را رد کرده اند، تاکنون به این ادعای ائتلاف سعودی واکنشی نشان نداده اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.