نامه محیط‌ زیست به دادستانی درباره مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تهران

مدیرعامل شرکت برق حرارتی: «هیچ کدام از نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند»

علی‌رغم اینکه سازمان محیط زیست نیز سرانجام مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها را در تهران تأیید کرده، مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: «هیچ کدام از نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و نمی‌توان آلودگی تهران را به این مسأله مربوط دانست.»

سازمان محیط زیست سرانجام مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع را در تهران تأیید کرد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در اراک برخورد شده است، می‌گوید: «نامه‌ای به دادستانی تهران نیز در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها ارسال کرده‌ایم.»

آلودگی هوا در کشور این روزها تبدیل به رقیب خطرناک کرونا شده و تعدادی از کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، کرج، زنجان، اراک، اهواز، قزوین، قم و… را درگیر خود کرده است. درحالی آلودگی هوا -به ‌دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون- در برخی از شهرهای کشور نفس را تنگ و آسمان را خاکستری کرده که کارشناسان همواره تأکید دارند که معضل آلودگی هوا بسیار خطرناک‌تر از معضل کروناست؛ زیرا ویروسی که این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده تا امروز کمتر از دو میلیون تن فوتی داشته اما آلودگی هوا در دنیا سالانه سبب ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

بر اساس اظهار نظرهای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حال ‌حاضر ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست. بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم. هر چند که محیط زیست ابتدا اصرار داشت که در برخی کلانشهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند -مانند تهران و اصفهان- از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود اما داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیانگر استفاده از سوخت‌های غیراستاندار در صنایع و نیروگاه‌های تهران است؛ زیرا علی رغم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد -که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت دارد- افزایش یافته است.

گفتنی است که آلاینده دی‌اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار است و می‌توان گفت که پایه تشکیل ۳۰درصد از ذرات معلق سولفات‌ها هستند. این یعنی گوگرد می‌تواند تا حدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون -به‌ عنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر- باشد.

تکذیب استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تهران

محسن طرزطلب با اشاره به صحبت‌های اخیر سازمان محیط زیست در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تهران اظهار کرد: «در استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نشده و نخواهد شد و شاید صحبت‌هایی که در مورد مازوت‌سوزی می‌شود مربوط به صنایع غیر نیروگاهی باشد.» او افزود: «در استان تهران و شهرستان‌های تهران نیروگاهی وجود ندارد که مازوت‌سوز باشد و تنها دو نیروگاه بعثت و منتظر‌القائم این قابلیت را دارند که تا کنون بخش مازوت‌سوز این دو نیروگاه ها مورد استفاده قرار نگرفته است.»

مدیر عامل شرکت برق حرارتی با اشاره به نیروگاه ری نیز گفت: «این نیروگاه به طور کامل گازی است و اگر گاز وجود نداشته باشد از گازوئیل استفاده خواهد کرد و به هیچ عنوان مازوت در این نیروگاه استفاده نمی‌شود.»

طرزطلب با تأکید بر اینکه مشکل چندانی برای تأمین گاز نیروگاه ها وجود ندارد، تصریح کرد: «احتمال وجود خاموشی در تهران بستگی به میزان مصرف گاز در کشور دارد؛ هر چه هوا سردتر شود احتمال مصرف گاز بیشتر خواهد شد و ما با مشکلاتی برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها مواجه می‌شویم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.