آخرین شکست برای ترامپ

پس از مجلس نمایندگان، سنای آمریکا هم وتوی ترامپ را باطل کرد

برای نخستین‌بار کنگره آمریکا وتوی رئیس‌جمهوری علیه بودجه دفاعی را رد کرد. مجلس سنا با اکثریت نمایندگان جمهوریخواه علیه حکم ترامپ رأی داد؛ ابطال رأی وتوی ترامپ شکستی بی‌سابقه برای اوست.

    

برای نخستین‌بار در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کنگره ایالات متحده وتوی او را بی‌اثر کرد. پیش از این مجلس نمایندگان رأی ترامپ را باطل کرده بود و اکنون مجلس سنا نیز علیه وتوی ترامپ رأی داد. بدین ترتیب برای نخستین‌بار طرح بودجه مزبور بدون امضای رئیس‌جمهوری قانونی می‌شود.

برای لغو وتو به بیش از دوسوم آرای نمایندگان نیاز هست که این امر در سنا نیز حائز شد. در مجلس سنا ۸۱ تن از ۱۰۰ نماینده علیه حکم وتوی ترامپ رأی دادند که ۴۰ نفر از آنها نمایندگان جمهوریخواه بودند.

از آنجا که روز یکشنبه (سوم ژانویه) کنگره تازه‌ای شروع به کار می‌کند، آخرین نشست کنگره به شکل غیرعادی روز جشن سال نوی میلادی برگزار شد. ترامپ روز پنجشنبه (۳۱ دسامبر) زودهنگام از تعطیلات به واشینگتن برگشته بود.

طرح بودجه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ صفحه حجم دارد و برای امور دفاعی حدود ۷۴۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

در رأی گیری تنها ۱۳رأی در مخالفت با طرح بودجه اقامه شد که ۷ رأی از آن نمایندگان جمهوریخواه بود.

طرح بودجه دفاعی از ۵۹ سال پیش تا کنون همواره با حمایت هر دو حزب کنگره تأیید شده است.

رأی کنگره علیه وتوی ترامپ در شرایطی انجام می‌گیرد که ترامپ همواره از پشتیبانی حزب جمهوریخواه در کنگره اطمینان داشت؛ زیرا در این مجلس حزب خود او از اکثریت برخوردار است.

لغو وتوی رئیس‌جمهوری ضربه سنگین دیگری به دونالد ترامپ است؛ به‌ویژه از آن جهت که ۱۰۹ نماینده حزب جمهوریخواه نیز علیه او رأی دادند. در روزهای گذشته نمایندگان بیشتری از حزب جمهوریخواه به ترامپ پشت کرده‌اند.

ترامپ پیش از این بودجه حمایت از زیان‌دیدگان کرونا را نیز رد کرده بود؛ اما روز یکشنبه ۷ دی (۲۷ دسامبر) سرانجام ناچار به عقب‌نشینی شد و بودجه را با تغییراتی اندک توشیح کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.