رنسانس کامپیوترهای شخصی

پس از حضور گسترده گوشی‌های هوشمند در زندگی مدرن و قبضه‌کردن بازار تکنولوژی، سازندگان تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی هیچگاه تصور نمی‌کردند روزی این صنعت رونق سابق را به خود ببیند. اما با شیوع پاندمی کرونا و لزوم دورکاری و آموزش آنلاین، نیاز به کامپیوتر شخصی از یک دستگاه در هر خانه، به هر کاربر در هر خانه رسیده و سفارشات برای خرید این کامپیوترها با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است و مجموع فروش تبلت و کامپیوترها از 1.64 میلیارد دستگاه در سال 2019 به 1.77 میلیارد در سال 2021 خواهد رسید.
در راستای تأمین این انفجار ناگهانی در سفارشات، فروشندگان کامپیوتر به تعداد تأمین‌کنندگان افزوده، پست سفارشات را تسریع کرده و تأمین‌کنندگان را برای تولید مدل‌های جدیدتر و کارآمدتر تحت فشار قرار داده‌اند. با این وجود هنوز بعضی خریداران باید ماه‌ها منتظر رسیدن سفارشات خود بمانند.
این فشار در بازار تأمین قطعات نظیر مانیتورها و پردازنده‌ها نیز دیده می‌شود و بسیاری از دارندگان کامپیوترهای شخصی به شرکت‌های تأمین‌کننده برای به‌روزرسانی سیستم‌های خود فشار مضاعف وارد می‌کنند. تحلیل‌کنندگان بازار تکنولوژی پیش‌بینی می‌کنند که این شرایط تا سال 2022 نیز ادامه یابد.
خبر خوب این است که در ماه‌های آینده کامپیوترهایی وارد بازار می‌شوند که قادر به تأمین نیازهای جدید هستند. مثلا دوربین و اسپیکرهای قوی‌تر برای ویدیوکنفرانس داشته یا شامل میکروچیپ‌هایی هستند که به جای Wi-Fi امکان اتصال به شبکه‌های 4G و 5G را دارند. به زودی دستگاه‌هایی با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی وارد بازار می‌شوند که دستوراتی نظیر ورود به سایت‌ها یا خاموش‌کردن دوربین را ساده‌تر می کنند. اینکه بازار تکنولوژی دیگر چه خواب‌هایی برای مشتریان خود دیده، باید منتظر ماند و دید.

منبع: Reuters
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.