بازنشسته‌ها از انتخابات فدراسیون فوتبال حذف می‌شوند؟

با وجود اصرار بازنشسته‌ها به ماندن در فدراسیون، وزارتخانه خبر از ممنوعیت حضور آنها در انتخابات داده است

از فردا ثبت‌نام نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال و دیگر اعضای هیأت‌رئیسه آغاز می‌شود و ابهام اصلی پیرامون حضور افراد بازنشسته است.

همچون سال گذشته که در زمستان بازار انتخابات فدراسیون فوتبال داغ شد، با توجه به تعویق انتخابات بار دیگر قرار است از نامزدهای احراز پست ریاست و دیگر پست‌های هیأت‌رئیسه نام‌نویسی صورت بگیرد. البته پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اصلاح اساسنامه این‌بار افراد جدیدی هم برای حضور در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و حتی رقابت برای ریاست پاپیش بگذارند.

طبق اعلام فدراسیون از فردا به مدت یک هفته افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند، می‌توانند به صورت غیرحضوری فرم‌های ثبت‌نام را تکمیل کرده و مدارک خود را هم بارگذاری کنند. انتخابات فدراسیون فوتبال هم کمتر از دوماه دیگر یعنی روز دهم اسفندماه برای شناخت رئیس جدید برگزار خواهد شد.

در این میان اما مهم‌ترین بحث حضور یا حضورنداشتن بازنشسته‌هاست. افرادی همچون حیدر بهاروند و فریدون اصفهانیان که در نقش سرپرست فدراسیون و عضو هیأت‌رئیسه فعالیت می‌کنند، بازنشسته هستند و درصورتی که منع قانونی برای ورود آنها وجود داشته باشد، ممکن است معادلات انتخابات به‌طور کلی تغییر کند.

با وجود اینکه حیدر بهاروند در مصاحبه اخیر خود با سایت فدراسیون اعلام کرده بود حضور بازنشسته‌ها در انتخابات از جمله خودش بلامانع است، اما مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش موضع این وزارتخانه را به صورت شفاف در این خصوص اعلام کرد: «شرط سنی از تأکیدات فیفا بود که نه سقف و نه کف در این مورد وجود نداشته باشد. فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه، موسسه‌ای‌ است با شخصیت حقوقی مستقل که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. قوانین در مورد فدراسیون‌ها روشن است و فدراسیون فوتبال، یک نهاد عمومی غیردولتی است. ریاست فدراسیون، یک شغل است و بازنشسته‌ها حق حضور ندارند اما برای عضویت در هیأت‌رئیسه که یک کار موقت است، این ظرفیت دیده شده است و اشکالی ندارد.»

به نظر می‌رسد وزارت ورزش نسبت به سال گذشته موضع خود را کمی تغییر داده و این‌بار فقط مخالف حضور افراد بازنشسته در رأس فدراسیون است. سال قبل وزارتخانه از مخالفت خود با حضور بازنشسته‌ها در همه بخش‌ها خبر داده بود.

با این حال اما بعید است حیدر بهاروند که در 8، 9سال اخیر در فدراسیون و سازمان لیگ حضور داشته و در یک‌سال گذشته هم به عنوان سرپرست فدراسیون شرایط را برای تداوم حضورش فراهم کرده، به این راحتی جلوی موضع وزارت ورزش کوتاه بیاید.

احتمالا در روزهای آینده شاهد نام‌نویسی حیدر بهاروند و شاید برخی دیگر از افراد بازنشسته از جمله علی کفاشیان و حتی مهدی تاج در انتخابات ریاست فدراسیون باشیم، اما اینکه وزارت ورزش در کمیسیون تطبیق اجازه کاندیداتوری رسمی به کاندیداها را بدهد، با شرایط فعلی بعید است.

در صحبت‌های علی‌نژاد البته به یک ابهام دیگر هم واکنش نشان داده شد و آن هم شایعه ممنوعیت حضور افرادی که زیر قرارداد ویلموتس را امضا کرده‌اند، بود. معاون وزیر ورزش در این‌باره می‌گوید: «فرآیند انتخابات، فرآیند روشنی است و نهادهایی که این فرآیند را دارند، در اساسنامه دیده شده است، نهادهای نظارتی مشخص هستند و این موضوع که این افراد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا نه، در اختیار بنده نیست. دولت و وزارت ورزش هیچ دخالتی در خصوص شرکت یا عدم شرکت کاندیداها نخواهد داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.