آیا برگزیت پایانی بر زبان انگلیسی در اتحادیه اروپا خواهد بود؟

روزنامه گاردین در مقاله‌ای که دسامبر 2019 به چاپ رسیده، این موضوع را بررسی کرده و به لیست زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا پرداخته است. تا دهه 1990 فرانسه زبان اصلی اتحادیه اروپا بود. هنگامی که اتحادیه اروپا هنوز «جامعه اروپا» نام داشت و اساسنامه زبان‌های رسمی نوشته شد، آلمانی، هلندی، فرانسوی و ایتالیایی به عنوان زبان‌های کاری تعریف شدند.
با این حال با ملحق‌شدن دیگر کشورها که انگلیسی زبان دوم آنها بود، انگلیسی زبان اکثریت حاضر در اتحادیه اروپا شد. هم‌اکنون اتحادیه اروپا 24 زبان را به عنوان زبان رسمی یا کاری در لیست خود دارد که از این میان فقط بریتانیا، انگلیسی را به عنوان زبان رسمی خود اعلام کرده است. حتی تعدادی از کشورها نظیر ایرلند و مالت که به طور معمول از انگلیسی استفاده می‌کنند نیز زبان‌های گیلیک ایرلندی و مالتی را زبان رسمی خود معرفی کرده‌اند. تا چندی پیش شایعاتی وجود داشت که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، زبان انگلیسی نیز کنار گذاشته خواهد شد.
اما یورونیوز در مقاله خود به تاریخ 31 دسامبر 2020 عنوان کرد که اتحادیه اروپا شایعات را رد و تأیید کرده که از سال 1973 انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی حاضر در بلوک اروپا بوده است و پس از برگزیت در 2021 نیز همچنان زبان رسمی اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. همچنین پس از رفراندوم بریتانیا در ژوئن 2016، کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد که هر گونه تغییر در نظام زبان‌های حاضر در اتحادیه اروپا فقط از طریق رأی متفق‌القول تمام شورای اروپا ممکن خواهد بود.

منبع: the Guardian – Euronews
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.