پیامی بین ظریف و بایدن رد و بدل نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی: این آخرین شانس برجام است

بایدن می‌تواند در روز اول کاری خودش، تمام دستورات اجرایی ترامپ را برگرداند اما حتی آن امضا برای ما ملاک نیست؛ چون آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست؛ ما باید اثر آن امضا را ببینیم

امروز سخنگوی وزارت خارجه مصاحبه مفصلی با یک خبرگزاری داخلی انجام داد و پیرامون حال و هوای روز و منطقه به سوالاتی پاسخ داد. آنچه در ذیل می‌آید، بخشی از سوالات در مورد برجام و آینده رابطه ایران و آمریکاست که با هم می‌خوانیم:

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید جو بایدن به برجام برگردد و اگر بازنگردد، چه اتفاقی برای این توافق رخ خواهد داد؟ گفت: «این آخرین شانس حفظ برجام است. برای اروپا و برای کسانی که فکر می‌کنند برجام چارچوبی برای دیپلماسی بوده، آخرین شانس است. بایدن اعلام کرده که به برجام بازمی‌گردد و فضای انتخاباتی برای دولت آتی آمریکا هم تمام شده است. در فضای انتخاباتی حرف‌هایی زده می‌شد و برخی پیام‌های متضاد از کارزار انتخاباتی بایدن دریافت می‌شد. آنچه امروز به صورت مداوم می‌شنویم، برگشت بدون قید و شرط به برجام را مطرح می‌کنند. معتقدیم آمریکا باید به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تماما عمل کند. ما هم اعلام کردیم در صورتی که طرف مقابل به صورت مؤثر- یعنی منظور ما امضای یک ورق نیست- به برجام برگردد، ما هم تمامی اقدامات‌مان که اقدام کاهشی در چارچوب برجام بوده را برمی‌گردانیم. اما این روزی اتفاق خواهد افتاد که اجرای مؤثر برجام اتفاق بیفتد.»

اینها کاملا روشن است. تمام تعهدات ایالات متحده روشن و مکتوب است و برجام هیچ بندی را به آینده موکول نکرده است. اگر برجام این همه صفحه و بند دارد، به این خاطر است که هیچ اعتمادی بین ما نبوده است.

اگر دونفر به هم اعتماد داشته باشند، می‌گویند این را خریدیم و فروختیم. دونفری که به هم اعتماد ندارند، تمام حالات را می‌نویسند. برجام بر اساس عدم اعتماد مطلق نوشته شده است. ما نسبت به ایالات متحده فقدان اعتماد داریم و در این ماه‌ها و سال‌ها این فقدان اعتماد بیشتر شده و دیوار بی‌اعتمادی بلندتر شده است و آمریکا باید اعتماد ما را جلب کند، نه روی کاغذ، بلکه آمریکا باید در عمل نشان دهد که به تعهداتش عمل می‌کند و ما هم به‌عنوان کشوری که بارها ثابت کرده‌ایم، سخت مذاکره و سخت امضا می‌کنیم، ولی دقیق اجرا می‌کنیم، یک‌بار دیگر مجدد به دنیا نشان خواهیم داد آنچه را ما امضا می‌کنیم، پای آن هستیم، ولی مطلقا بدون اجرای کامل برجام از طرف آمریکایی‌ها، این طرف اتفاقی نخواهد افتاد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شناختی که آقای ظریف و بایدن از همدیگر دارند، آیا بین آنها پیامی رد و بدل شده است؟ گفت: «مطلقا هیچ پیامی بین آقای ظریف و بایدن نرفته و نیامده است. آقای ظریف در نیویورک که بودند، بسیاری از سناتورها را می‌شناسند و در هر سفری که تشریف بردند، ملاقات‌هایی را با سناتورها به درخواست آنها داشتند و آنهایی که با فضای بین‌المللی آشنا هستند، می‌دانند اینها امر مرسومی است. ولی به صورت واقعی عرض می‌کنم، ما هرگاه دولتی مستقر شود و ما رفتار آن را ببینیم، متناسب با آن عمل می‌کنیم. در خصوص دولت آتی آمریکا نیز نکات ما به صورت علنی گفته شده است. برجام چارچوبی است که دولت آتی آمریکا باید نشان دهد مسیر غلط گذشته را اصلاح کرده است. از گذشته‌اش درس گرفته و به اصلاح آن پرداخته است. این مسیری است که اگر در واقع ببینیم که به معنای اجرای کامل تعهدات‌شان هست، پاسخ ما نیز اجرای کامل تعهدات‌مان است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.