چرا به این رنگ؟

علت انتخاب رنگ و طرح پرچم هر کشور چیست؟

فرشاد نجفی‌اسداللهی فرزند بنیان‌گذار موسسه «ایران اسکرین»، نخستین تولیدکننده پرچم در ایران در سال ۱۳۴۲ است. به اعتقاد او، هر پرچم ظاهری دارد و باطنی که تلاش کرده در کتاب «مکتب کنش متقابل نمادی» به همین‌ها بپردازد. پرسش اصلی در این کتاب این است که «علت انتخاب رنگ و طرح پرچم هر کشور چیست؟» و پاسخ‌ها قطعا خواندنی هستند.

هیچ می‌دانستید رنگ سبز در فرهنگ بعضی کشورهای آمریکای لاتین، رنگ مرگ است؟ یا می‌دانستید در بعضی از کشورهای آسیای شرقی، لباس عروس را به رنگ سرخ می‌گیرند؟ جالب اینجاست رنگ قرمز در کشورهای خاورمیانه عموما معنای خطر دارد و احتیاط و هشدار را به ذهن متبادر می‌کند؟ مثلا اگر در کشور ما ارغوانی و نارنجی پاییز را تداعی می‌کند، دلالت‌گر این فصل در فرهنگ شمال آمریکا و اروپا، سرخ است. زرد در هند شجاعت است، در ژاپن تجارت. یا آبی که در مکزیک رنگ اعتماد است و تایلند نماد روز جمعه. در واقع اگر بخواهیم درباره کنش‌های نمادین اینچنین بنویسیم، تفاوت‌های فراوانی را  از تغییرات رنگ‌ها در فرهنگ کشورهای مختلف بیرون خواهیم کشید. فرشاد نجفی‌اسداللهی حالا همین موضوع را در پرچم کشورهای مختلف به چالش کشیده. او در کتاب «مکتب کنش متقابل نمادی» که به‌تازگی از سوی انتشارات «فرهیختگان» وارد بازار کتاب شده، به تجزیه‌وتحلیل نماد پرچم پرداخته. پرسش اصلی او در این کتاب این است که «علت انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها برای پرچم هر کشور چیست؟» این پرسش، سرآغاز پژوهشی است که فرشاد نجفی‌اسداللهی در این کتاب در پیش گرفته تا رنگ و طرح را در بستر تاریخ، فرهنگ، سنت، مذهب و سرزمینی که پرچم به آنجا تعلق دارد، بررسی کند. جالب اینجاست بدانید فرشاد نجفی‌اسداللهی فرزند بنیان‌گذار موسسه «ایران اسکرین»، نخستین تولیدکننده پرچم در ایران در سال ۱۳۴۲ است.

نجفی اسداللهی بر این باور است که هر پرچم ظاهری دارد و باطنی؛ ظاهر پرچم که شامل پارچه، رنگ‌ها، طرح، دوخت، ریشه و سایر متعلقات است، نمادی از باطنی است که قابل مشاهده نیست و باید آن را کشف کرد. معمولا باطن پرچم‌ها برگرفته از یک امر مقدسی است که برای مردم یک سرزمین به عنوان امر حقیقی تلقی شده و افرادی که آن پرچم را استفاده می‌کنند به دنبال به واقعیت درآوردن امر حقیقی مقدس مورد تأییدشان هستند، در نتیجه می‌توان این‌گونه بیان کرد که امر واقعی برگرفته از حقیقت باورشده پارچه‌ای است که آن را پرچم می‌نامیم و حقیقت باورشده غیرقابل مشاهده که پرچم نماد آن است، موضوع شناخت ما در پرچم‌شناسی است. او در مقدمه کتابش می‌نویسد: «از آنجایی که پرچم‌ها در طول تاریخ مورد استفاده مستمر بوده‌اند، برای بررسی آنها می‌بایست تاریخ را مورد مطالعه قرار داد. از سوی دیگر تغییرات اجتماعی در بستر تاریخی با تغییر در فلسفه حاکم در هر دوره‌ای ارتباط مستقیم دارد. جنبه دیگر که دارای اهمیت بسیار بالایی است، تاریخ مذاهب در سراسر جهان است که مستقیما تأثیر بر فرهنگ و فرهنگ‌پذیری هر جامعه‌ای گذاشته. فرهنگ‌پذیری که متأثر از پذیرش مذهب بوده است، نمادی را به وجود می‌آورد که ترکیبی از فرهنگ یک سرزمین و دین مورد پذیرش را می‌توان در آن یافت. از این‌رو می‌توان در باطن هر پرچم نشانه‌هایی از تغییرات اجتماعی در بستر تاریخ را مورد بررسی قرار داد که از برآیند اثرات سنت‌ها، مذهب، جغرافیا و باورهای مسلط، نماد آن پرچم را شکل می‌دهد. در این کتاب من سعی کرده‌ام مکتب کنش متقابل نمادین را تشریح کنم. فهم این مکتب هم برای زندگی روزمره و روابط انسانی مفید خواهد بود و از سوی دیگر آن را در جهت تفسیر پرچم به کار برده‌ام. هر چند انتقاداتی هم به این مکتب دارم که در کتاب دیگری به شرح آن خواهم پرداخت، امیدوارم این تحقیق مورد قبول واقع شده و به عنوان یک پزشک اجتماعی بتوانم نسخه‌ای مفید را تقدیم دارم.»

«مکتب کنش متقابل نمادی» در سه فصل «تعاریف»، «تحلیل نماد پرچم با تأکید بر اصول مکتب کنش متقابل نمادی» و «تفکر و کنش متقابل» و در ۴۵۹ صفحه منتشر شده و با قیمت ۱۲۸هزار تومان از سوی نشر «فرهیختگان» منتشر شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.