این «سرنخ» است

آیا می شود چهره های اثرگذار یکی از طولانی ترین جنگ های جهان در یک قرن گذشته را در عدد 40 خلاصه کرد؟ قطعا خیر.

ویژه نامه ای که در دی ماه از سوی روزنامه شهروند منتشر شده، حاصل تلاش چند ماهه به مناسبت گذشت چهل سال از شروع جنگ تحمیلی و یکسالگی شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

قطعا هر انتخابی برای این ویژه نامه می توانست بدیل هایی هم داشته باشد اما درنهایت سعی شد تا جامعیت بیشتری در نظر گرفته شود. بنابراین در مشورت با افراد صاحب نظر در این حوزه به جمع حاضر رسیدیم؛ و مطمئنا تفاوت در نظر امری بدیهی است.

در این زمینه پاره ای توضیحات ضروری است:

  • ملاک هشت سال دوران دفاع مقدس بوده است، نه پیش یا پس از آن. چه بسیار چهره هایی که فرمانده یا سربازی گمنام در آن هشت سال بوده ولی پس از آن به چهره ای اثرگذار تبدیل شده باشد. بنابراین شناخت امروزین ما از آدم ها ملاک انتخاب نبوده است.
  • سعی شده تا حوزه های مختلف (سیاسی، نظامی، فرهنگی، امدادی و…) جنگ در میان این چهل انتخاب، سهمی داشته باشند. بنابراین چهره ها را نباید با همدیگر مقایسه کرد.
  • تعداد صفحات اختصاص یافته و حتی گاهی ترتیب آنها به منزله اهمیتِ بیشتر یا کمتر فرد مورد نظر نیست. دسترسی به سوژه و یا تازگی، کیفیت و کمیتِ اطلاعات در دسترس ما، باعث شده تا تعداد صفحات مربوطه کم یا زیاد شود.
  • «چهل مرد جنگی» به عنوان تیتر کلی ویژه نامه نمی بایست ما را گمراه کند که ردپایی از زنان در میان انتخاب ها نیست. منظر از «مرد جنگی» اشاره به همان ضرب المثل معروف «یکی مرد جنگی به از صد هزار است» و وجه کنایه ای دارد.
  • حاج قاسم به عنوان یک شخص از بقیه جدا شده نه به لحاظ اهمیت بلکه به این دلیل که او شاید در مختصات آن هشت سال به عنوان یک «انتخاب» در مقایسه با دیگران نگنجد اما در امتداد همان دوران رفته رفته به برجسته ترین سردار ایرانی بعد از جنگ تبدیل شد و این ویژه نامه هم پس از چهل سالگی جنگ به مناسبت یکسالگی شهادت او منتشر شده است.

 

آنچه در این ویژه نامه می خوانید، سرنخ هایی برای جستجوی بیشتر خصوصا برای نسل های جوان تر است. به شخصه معتقد هستم که حق مطلب برای هیچ کدام از این افراد ادا نشده است.

سرنخ ها را دنبال کنید، لطفا!

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.