همه چیز در مورد دریافت عوارض از تراکنش‌های بالای بانکی

پیشنهاد درآمد ۲۰هزار میلیارد تومانی از تراکنش‌های بانکی در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد، در صورت وضع عوارض هزار تومانی یا ۵هزار تومانی برای تراکنش‌های ۱۰میلیون تومان به بالا به ترتیب ۴هزار میلیارد تومان و ۲۰هزار میلیارد تومان درآمد در سال حاصل می‌شود

یکی از راه‌های درآمدی در لایحه بودجه سال 1400 پیشنهاد دریافت عوارض از تراکنش‌های بالای بانکی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت وضع عوارض هزار تومانی برای تراکنش‌های 10میلیون تومان به بالا در طول سال می‌توان 4هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود و اگر 5هزار تومان برای تراکنش 10میلیون تومانی در نظر گرفته شود، می‌توان 20هزار میلیارد تومان وصولی داشت.

در این راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی ابعاد لایحه بودجه سال 1400 اعلام کرد: وضع عوارض بر تراکنش‌های بانکی در حال حاضر از تراکنش‌های کارت به کارت و خرد زیر 5میلیون تومان کارمزد دریافت می‌شود، اما بابت تراکنش‌های صورت‌گرفته در ساتنا، پایا، تراکنش‌های درون بانکی و چک هزینه بسیار پایینی از طرفین تراکنش دریافت می‌شود.

یکی از منابعی که می‌توان برای پوشش کسری بودجه از آن استفاده کرد، وضع عوارض بر این تراکنش‌های بانکی است. در صورت وضع عوارض بسیار پایین بر این تراکنش‌ها، هزینه قابل توجهی به مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد بار نمی‌شود.

مطابق بررسی‎های انجام‌شده و با فروض بدبینانه درصورت دریافت یک 10هزارم این تراکنش‌ها به‌عنوان عوارض، هزار تومان برای تراکنش 1 میلیون تومانی در طول یک‌سال 4هزار میلیارد تومان منابع قابل حصول است. با تعیین پنج در 10هزار، 5هزار تومان برای تراکنش 10میلیون تومانی به‌عنوان عوارض تراکنش، در یک‌سال 20هزار میلیارد تومان قابل حصول است.

طبق قانون برنامه ششم، درآمدهای مالیاتی بیش از 60 تا 70هزار میلیارد تومان عقب‌افتادگی دارد که یکی از راهکارهای تأمین کسری بودجه در شرایط کنونی همین مسأله است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.