آغاز طرح ملی «رفیق خوشبخت ما»

با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب، نایب‎رئیس مجلس و رئیس جمعیت هلال احمر برگزار شد

با حضور رئیس جمعیت، نماینده ولی‌ فقیه در جمعیت هلال ‌احمر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان جوانان هلال ‌احمر اجرای طرح ملی «رفیق خوشبخت ما» آغاز و از پوستر این طرح که در 2 بخش جشنواره و پویش چلچراغ برگزار می‌شود، رونمایی شد.

دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر، در مراسم آغازین اجرای طرح «رفیق خوشبخت ما» با گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها، سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را به محضر مقام معظم رهبری و خانواده این شهید بزرگوار که چنین دلیرمردی را از دست دادند، تسلیت و تعزیت گفت.

او تأکید کرد: «بزرگی و معروفیت سردار دل‌ها، به دلیل کمک‌هایی بود که در جهت ایجاد صلح و دوستی در جای‌جای دنیا انجام داد و بدون در نظرگرفتن شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی و… هر جا که نیاز بود، برای از بین‎بردن ظلم حضور می‌یافت. او بهتر از هر کسی تمام ابزارها را در اختیار داشت که کشته نشود اما بی‌پروا به دل دشمن می‌زد و سرانجام به وسیله شقی‌ترین انسان روی زمین به فیض شهادت نایل شد.»

یک‌میلیون جوان عضو جمعیت هلال ‌احمر

همتی در ادامه گفت: «یک‌میلیون جوان عضو جمعیت هلال ‌احمر، جزو بهترین هموطنان ما هستند که همواره در کنار هلال ‌احمر بوده و نیمی از اینها همواره در فعالیت‌ها و خدمات هلال‌ احمر فعال هستند. این جوانان درگاه ورودی به سازمان داوطلبان و سازمان امدادونجات هلال‌احمرند.»

او در ادامه با اشاره به طرح‌های اجراشده از سوی سازمان جوانان هلال ‌احمر در سال‌ جاری و در دوره شیوع ویروس کرونا در کشور با همکاری و همیاری اعضای جوان افزود: «جوانان هلال‌ احمر در ابتدای سال ‌جاری در کنترل مبادی ورودی و خروجی‌های استان‌ها در کنار هلال ‌احمر بودند و سپس در طرح‌های خادمان حسینی و آمران سلامت مشارکت فعال داشتند و در طرح قرارگاه شهید سردار سلیمانی نیز هسته اصلی کار اجرایی همین جوانان هستند.»

مجلس در موضوع اعتبارات به هلال‌ احمر کمک کند

رئیس جمعیت هلال‌ احمر ادامه داد: «چند سالی است که به دلیل دغدغه‌های موجود، حوزه جوانان در هلال‎ احمر به فراموشی سپرده شده بود اما امروز، اولویت ما رسیدگی به حوزه جوانان است. اردوگاه‎های هلال‎ احمر در جای‎جای کشور تقریبا به ورطه تعطیلی کشیده و متروکه شده بودند، در حالی که با اعتباری اندک می‎توان این اردوگاه‎ها را همان ‎طور که رئیس‌جمهوری نیز تأکید دارد، راه‌اندازی کرد.»

همتی با اشاره به سختی شرایط زندگی و کمک‌هزینه ناکافی هلال ‌احمر برای جوانان و امدادگران گفت: «به دنبال جذب 800 تا 1000 نفر از این جوانان در قالب نجاتگران دارای نشان ایثار هستیم اما از نمایندگان مجلس تقاضا داریم با توجه به جایگاه خود در مجلس شورای اسلامی، در موضوع راه‌اندازی مجدد اردوگاه‌ها و همچنین مشکلات اعتباری هلال ‌احمر در کنار ما باشند. جمعیت هلال‌ احمر در سال‌ جاری بدون در نظر گرفتن امور عمرانی و توسعه‎ای، حدود 600میلیارد تومان کسری بودجه برای گذراندن امورات جاری خود دارد.»

مجلس همواره از یاوران هلال ‌احمر است

دکتر سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تسلیت سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی گفت: «حاج‌قاسم سلیمانی مدافع مظلومان بود که به دست شقی‎ترین بشر به شهادت رسید. روایات بسیاری موجود است که ایشان یک‌‎تنه زمانی که مردم مظلوم یک شهر در محاصره دشمن بودند، با ساماندهی مردم شهر، محاصره را در هم شکسته و مردم را نجات داده بود.»

او ادامه داد: «حوادث و بلایای طبیعی جان بسیاری از مردم را در طول تاریخ گرفته‌اند اما ظلم بشر در حق همنوع خود بسیار فراتر بوده و بسیاری از کشتارها، بلایای انسان‌ساخت و بیماری‌ و… را به بشر تحمیل کرده است.»

حاج‌قاسم؛ انسانی برجسته

او در ادامه با تأکید بر اینکه تمام دیکتاتورهای دنیا یاران شیطان‌ هستند، افزود: «حاج‌قاسم به‎عنوان انسانی برجسته و موحد که موجب کاهش آلام و رنج نوع بشر بود، با دستور ترامپ که از شقی‎ترین نوع بشر است، به شهادت رسید. پس اگر می‎خواهیم دنیا را نجات دهیم، باید جهان را از شر شیطان و وسوسه‎های آن نجات دهیم. برای این کار، پاکیزه سرشتی را باید از خودمان شروع کنیم و گرفتار وسوسه‎های قدرت‎طلبی، مال‎پرستی و… نشویم؛ زیرا این وسوسه‎ها موجب می‎شود انسان به خودش اجازه ظلم‎کردن به دیگر انسان‎ها را بدهد.»

نایب‎رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «امداد واقعی به نوع بشر، مبارزه با ظلم و تلاش برای برقراری عدالت در جهان است. اگر عدالت برقرار نشود، انسان در عسر و حرج می‎ماند.»

یاوران هلال‌ احمر باشیم 

قاضی‎زاده هاشمی همچنین با تأکید بر اینکه ما همواره و از قبل سعی کردیم از یاوران هلال‎احمر باشیم، تأکید کرد: «همچنان در کنار هلال ‎احمر خواهیم بود و از ا  افتخارات ماست که با جامعه‎ای مسئول و مسئولیت‎پذیر همچون هلال ‎احمر مواجه هستیم. جامعه‎ای که با سطح بالاتری از شعور و اندیشه به عالم نگاه می‎کند. جوانان و اعضایی که اگر خودشان هم در سختی باشند، باز به فکر امداد و کمک به مردم هستند. اینها لایق خدمتند.»

نوعدوستی سردار او را در تاریخ ماندگار کرد

حجت‎الاسلام والمسلمین معزی در این مراسم سخنان خود را با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی آغاز کرد. نماینده رهبر معظم انقلاب با اشاره به جایگاه این سردار شهید در میان مردم ایرانی اسلامی افزود: «به راستی که سردار سلیمانی، سردار دل‎ها‌ بود. فعالیت‌های او در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده است و همین باعث شده که آحاد مختلف مردم با هر نگاهی در فقدان او حزین و اندوهگین باشند. ابعاد سوگواری مردم ایران اسلامی و حتی مردم آزادیخواه دیگر نقاط جهان در مراسم تشییع پیکر این شهید کم‌نظیر بود و شکوه مراسم و رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) را یادآوری کرد‌.»

نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه نوع‌دوستی و مردمداری سردار سلیمانی او را در تاریخ ماندگار کرد، ادامه داد: «سردار سلیمانی همه‌ دل‌ها را به خود جذب می‌کرد و بیشتر از اینکه در اندیشه خود باشد،‌ به دیگران می‌اندیشید.» نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه مکتب سردار سلیمانی در امتداد مکتب عاشورا بود، افزود: «عاشورا یک جریان تاریخی صرف نیست، یک مکتب است، یک مکتب جریان‌ساز که در طول همه ادوار تاریخی زنده، پویا و جاری است. شهید سردار سلیمانی فرزند عاشورا و درس‌‌آموخته مکتب سیدالشهدا بود‌.»

قدردانی از سازمان جوانان

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنان از سازمان جوانان هلال‎احمر به‎عنوان برگزارکننده این یادواره در روزهای سخت کرونایی قدردانی کرد. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از صفات برجسته سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: «مکتب حاج‌قاسم، مکتب عشق به خدا و خلق، مهربانی، شجاعت و مقاومت است.»

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنان خود شهید سپهبد سلیمانی را نمادی بارز از عزت، غیرت، کرامت، اخلاص، استکبارستیزی، دفاع از مظلوم و وطن‎دوستی دانست و افزود: «ثبات و ایمان در راه خدا، باورمندی عمیق به انقلاب و تقوی از دیگر صفات برجسته شهید سلیمانی است‌.»

شهدا شاخص و الگو

حجت‎الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به ظرفیت میلیونی سازمان جوانان هلال‎ احمر اضافه کرد: «جوانان جمعیت باید شهدای گرانقدر را به ‏‎عنوان شاخص و الگوی خود در مسیر زندگی قرار دهند.»

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه به بازخوانی بخش‌هایی از خطبه ۱۳۱ نهج‎البلاغه پرداخت و خاطرنشان کرد: «در این خطبه آمده که بار خدايا تو می‌دانى كه آن كارها كه از ما سر زد، نه براى هم‌چشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستيم از اين دنياى ناچيز چيزى افزون به چنگ آوريم، بلكه مى‌خواستيم نشانه‌هاى دين تو را كه دگرگون شده بود، بازگردانيم و بلاد تو را اصلاح كنيم تا بندگان ستمديده‌ات در امان مانند و آن حدود كه مقرر داشته‌اى، جارى گردد.»

این سخن امیرمومنان است در تبیین بعثت و‌ همراهی ایشان با دعوت پیامبر. امام حسین علیه‌السلام نیز در تشریح علت قیام خود همین معانی را با عباراتی مشابه بیان می‌فرمایند. این مکتب اهل ‌بیت است که سردار شهید نیز در مسیر همین مکتب حرکت کرد، مسیری که نشان‌های دین خدا را زنده می‌کند و این ویژگی بارز اولیای خداست.

لازم به ذکر است سازمان جوانان جمعیت هلال‌ احمر، طرح ملی «رفیق خوشبخت ما» را در 2 بخش جشنواره (تولید محتوا به زبان فرهنگ و هنر) و پویش چلچراغ به منظور نکوداشت حاج‎قاسم سلیمانی در سراسر کشور برگزار می‎کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.