ساخت‌وساز سه‌بُعدی در ماه

نزدیک 40 سال از آخرین ‎باری که یک انسان روی ماه قدم گذاشت، می‌گذرد؛ اکنون ناسا اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2030 یک ایستگاه فضایی دائمی روی ماه بنا کند. در کلام ساده به نظر می‌رسد، نه؟
فرستادن مصالح ساختمانی به ماه بسیار گران و زمانبر است. پس بهترین راه‎ حل استفاده از مصالح محلی یعنی خود خاک ماه است. دانشمندان در آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا خاک ماه را برای ساخت‎ و ساز مناسب‌سازی کرده و با استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌بُعدی 3D ساختمان ایستگاه را بنا کنند. به دلیل شرایط ویژه ماه ایستگاه باید سازه‌ای مقاوم به اشعه، ماه‌لرزه‌های مداوم، تغییرات شدید دمایی و برخورد میکروشهاب‌ها به ماه باشد.

شرکت استارتاپی ICON در تگزاس که در زمینه تولید سازه‌های پرینت سه‌بُعدی فعال است و در این پروژه با ناسا همکاری می‌کند، برای طراحی ساختمان ایستگاه با دو شرکت
(Bjarke Ingels Group (BIG و
SEArch+ ) Space Exploration Architecture )
همکاری کرده که هر کدام با مطالعه مناطقی با شرایط آب‌وهوایی سخت، اقدام به طراحی سازه‌های مختلف کرده‌اند. پیشنهاد +SEArch سازه‎ای بلند و چندطبقه با لایه‌های بیرونی 3D حول یک هسته مرکزی است که روی زمین ساخته می‌شود. شرکت BIG ساختمانی استوانه‌ای طراحی کرده که کاملا روی ماه پرینت می‌شود. در این طراحی دیوار اتاق خواب‌ها با غشایی از آب و دیوار بیرونی با خاک ماه پوشیده شده و فقط یک پنجره به سمت زمین دارد تا از فضانوردان در برابر اشعه محافظت کند. غیر از ساختمان مرکزی، ایستگاه شامل محل‌های فرود، جاده و اتاق‌های انباری است. طرح‌های این دو شرکت را در عکس‌ها ببینیم.

منبع: CNN
مترجم: مهرناز الماسی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.