کلیسای جامع سن باسیل؛ کلیسای پریان

کلیسای جامع سن باسیل واقع در میدان سرخ مسکو، مجموعه ‎ای است از نمازخانه‎ ها با آجرهای قرمز و گنبدهای پیازی شکل آبی، سبز، قرمز و زرد که به قلعه‎‎ ای از افسانه‌های پریان بیشتر شبیه است تا کلیسا. این کلیسا که در نیمه قرن شانزدهم میلادی به سبک آجرکاری ایتالیایی بنا شده، در عصر خود بلندترین بنای شهر بود و نمادی از قدرت ایوان مخوف، شاهزاده روسی، پس از پیروزی در جنگ بر خان قازان. شایعات می‎ گویند ایوان مخوف، معماران کلیسا را کور کرده تا دیگر نتوانند چنین بنای شاهانه‎ ای بسازند.
اولین چیزی که هنوز پس از 5 قرن در مورد این کلیسا در هاله ‎ای از ابهام است، نام معماران بناست. گاهی از دو معمار به نام‎ های «بارما» و «پستنیک یاکوفلف» نام برده می ‎شود، با این حال بعضی مورخان معتقدند که معمار یک شخص واحد بوده و «بارما» همان نام مستعار «پستنیک یاکوفلف» است.
از دیگران ابهامات مربوط به بنا چگونگی رواج گنبدهای پیازی شکل در روسیه و در سن باسیل به‎ عنوان اولین نمونه است. فرضیه ‎ها الهام از معماری عثمانی را مطرح می ‎کنند.
و اما نام سن باسیل از کجا آمده؟ سن واسیلی- یا همان باسیل- قدیس محبوب ایوان است که طبق گفته‏‎ ها قدرت پیشگویی داشته و آتش ‎سوزی بزرگ مسکو در سال 1547 و پادشاهی فئودور، پسر ایوان را پیشگویی کرده بود. نمازخانه باسیل که آخرین نمازخانه الحاقی به بناست، بر بقایای پیکر باسیل بنا شده و امروزه محبوب‎ ترین بخش بنا نزد بازدیدکنندگان این کلیسای بی‎ نظیر است. این کلیسای پریان که آتش‎ سوزی‎ها، حملات، فجایع بزرگ و بازسازی ‎های بسیاری به خود دیده، سالانه 400هزار بازدیدکننده را به خود جذب می ‎کند.

منبع: CNN
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.