کسری بودجه و تلخی مطالبات معوق معلمان

پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها و خریدخدمتی‌ها

شهروندآنلاین- محسن حاجی‌میرزایی در شانزدهمین نشست «گفت‌و گوی هفته» شاد را بزرگ‌ترین خدمت مبتنی بر آی‌تی در کشور خواند. به گفته وزیر آموزش‌وپرورش نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم و کارکردی هر جامعه است و از این طریق سلامت کار میسر و صحت کار تأمین می‌شود. به باور حاجی‌‎میرزایی از این طریق دستیابی به اهداف ممکن خواهد شد، انضباط افزایش می‌یابد و اثربخشی، کارایی و بهینگی میسر می‌شود، پاسخگویی جان می‌گیرد و شفافیت میدان پیدا می‌کند و به عنوان رکن حیاتی و اساسی جامعه شناخته می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است که هر رکن کارکردی می‌تواند عملکرد درست یا نادرست داشته باشد. «هر قدر مجموعه روان‌تر و بهتر کار کند و فعال‌تر باشد این کارکردها دقیق‌تر و درست‌تر انجام می‌شود.»

حاجی‌میرزایی معتقد است که ما به اعتبار مسئولیت و تخصص از یکدیگر تفکیک شده‌ایم اما نگرش جمعی و ترکیبی نیاز اساسی موفقیت همگان است و اگر همه ارکان در فهم مشترکی از موضوعات قرار بگیرند کار کیفیت بهتر و قوام بیشتری پیدا خواهد کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت که کارکرد مجموعه‌ها به‌سرعت پیچیده‌تر می‌شود و هر قدر پیچیده‌تر باشد هوشمندی ارکان باید افزایش یابد. «اینکه یک مجموعه تا چه حد قادر است کارش را پیش ببرد حائز اهمیت است. مجموعه‌ها از رویه‌های قدیمی دل نمی‌کنند و کمتر حاضرند در رویه‌های خود تجدید نظر کنند که مخاطره‌آمیز است.»

به باور او روش‌ها و شرایط تغییر کرده اما رویه‌های موجود حبس در گذشته است و باید متحول شود.

«قانون را میثاق مشترک می‌دانیم و معتقدیم اگر خطایی پیش آمد نیازمند ارزیابی دقیق‌تری است. سرمایه ما اعتماد و باور مردم به سلامت مجموعه ماست»

قانون‌گریز نیستیم

وزیر آموزش‌وپرورش در گفتن از شیوع کرونا به عنوان پیشامد فراگیر و غیرمنتظره گفت: «ما تسبیحی بودیم که نخش پاره شد و 100 دانه نداشت بلکه بیش از  13میلیون دانش‌آموز در 720منطقه آموزشی و 100 هزار مدرسه داشت.»

به باور او  باید در این زیست‌بوم جدید خودمان را پیدا و فرآیندها را از نو تعریف می‌کردیم. باید به‌سرعت دست به کار می‌شدیم. باید هم مرکبی فراهم کرده و هم راهی را می‌پیمودیم. «دست به کار شدیم اول به تلویزیون پناه بردیم و تلویزیون هم به‌سرعت به یاری ما آمد. به‌سرعت متوجه شدیم یک رابطه عرضه است و مشخص نیست سمت تقاضا چه اتفاقی می‌افتد و نمی‌دانستیم چه کسانی آموزش‌ها را تماشا می‌کنند.»

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «به سراغ پیام‌رسان‌ها رفتیم، چند پیام‌رسان داخلی را انتخاب کردیم، خواستیم به ما تضمین بدهند اما هیچ‌کدام حاضر نشدند حتی تست بدهند که ببینیم ظرفیت پاسخگویی در این ابعاد را دارند یا خیر. ما یک محیط ایزوله می‌خواستیم.»

حاجی‌میرزایی با  اشاره به اینکه طی‌کردن این مسیرها منجر به تولد شاد شد، گفت: «درنهایت شاد متولد شد و یک بستر عمومی را فراهم کردیم و به‌تدریج قابلیت‌های آن افزایش یافت. امروز به دستاوردی رسیدیم که قبلا نداشتیم.»

او شاد را بزرگ‌ترین خدمت مبتنی بر آی‌تی در کشور می‌داند. «بدیهی است در این مسیر ناشناخته خطاهایی کرده باشیم. اینجاست که فکر می‌کنیم باید نهادهای نظارتی و حسابرسی ما را در این شرایط نو و پیچیدگی فزاینده مشاهده کنند.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ما پایبندی به قانون را شرط دینداری، انقلابی‌گری و مدیریت بهینه می‌دانیم و قانون گریز نیستیم، گفت: «قانون را میثاق مشترک می‌دانیم و معتقدیم اگر خطایی پیش آمد نیازمند ارزیابی دقیق‌تری است. سرمایه ما اعتماد و باور مردم به سلامت مجموعه ماست.»

تلخی مستمر

وزیر آموزش‌وپرورش درباره وضعیت کسری بودجه آموزش‌وپرورش گفت: «همیشه یک مطالبه به‌حقی از سوی معلمان وجود دارد که روی ما، مجلس و دولت فشار می‌آورد و تلخ است.»

حاجی‌میرازیی ادامه داد: «ماهی 5هزار میلیارد حقوق می‌دهیم ولی برای 200، 300 میلیارد که به علت کسری بودجه پرداخت نمی‌شود یک تلخی مستمر داریم.»

او از پرداخت 380 میلیارد تومان از مطالبات معوق معلمان حق‌التدریسی خبر داد و گفت: «تلاش داریم از کوتاه‌ترین مسیر لایحه رتبه‌بندی را تصویب و به مجلس ارسال کنیم.»

به گفته حاجی‌میرزایی در سال‌های قبل احکامی اجرایی شده بود که مورد اعتراض دیوان عدالت اداری قرار گرفته و امتیازات آن لغو شده و مشکلاتی برای اجرای آن به وجود آمده است. «با مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه وعده‌ای را که در این زمینه داده بودیم مبنی بر اینکه بعد از پرداخت حقوق آذرماه مطالبات مذکور پرداخت می‌شود، این وعده محقق شد.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برخی از مطالبات سال‌ جاری نیز تا قبل از اتمام سال پرداخت خواهد شد، گفت: «امتحانات بخش مهمی از فرآیند آموزشی است، اختیاراتی را به شورای مدرسه داده‌ایم تا با هماهنگی مدیر، معلم و اولیای دانش‌آموزان برنامه امتحانات را طراحی و برگزار کنند.»

دولت نیز سریع‌ترین مسیر را برای تصویب این لایحه قرار داده و آن را مستقیما در دستور کمیسیون اصلی قرار داده است تا سریع‌تر تصویب شده و به بودجه ۱۴۰۰ برسد.

به بودجه 1400 ‌رسید

آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه همواره در راستای برنامه‌های مدرسه، برنامه‌هایی در خارج مدرسه ارایه می‌شود، گفت: «اینکه تا چه حد این برنامه‌ها مفید است، تردید جدی داریم معلمان با روش‌های مناسبی که انتخاب می‌کنند از دانش‌آموزان‌شان آزمون می‌گیرند.»

 وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص ارایه لایحه رتبه‌بندی به مجلس شورای اسلامی هم گفت: «تعللی در این خصوص از سوی دولت صورت نگرفته بلکه مسیر لایحه مسیری قانونی دارد و تلاش داریم این مسیر را کوتاه کنیم.»

او ادامه داد: «دولت نیز سریع‌ترین مسیر را برای تصویب این لایحه قرار داده و آن را مستقیما در دستور کمیسیون اصلی قرار داده است تا سریع‌تر تصویب و به بودجه ۱۴۰۰ برسد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.