تجمع سکوت تئاتری‌ها مقابل مجلس

ابراز نارضایتی هنرمندان تئاتری از تعطیلی تئاتر و اوضاع نابسامان معیشتی هنرمندان

گروه قابل توجهی از تئاتری‌ها برای اعتراض به کمبودهای موجود در زمینه تئاتر مقابل مجلس تجمع کرده و در سکوت مطالبات‌شان را از تصمیم‌سازان فرهنگی فریاد زدند.

شهروندآنلاین: تجمع سکوت تئاتری‌ها مقابل مجلس . تئاتری‌ها از خیلی چیزها ناراضی‌اند: از تعطیلی هشت ماهه تئاتر، از اوضاع نابسامان معیشتی تئاتری‌ها، از ممیزی و سانسوری که نفس هنر و هنرمندان را گرفته و البته از بی‌توجهی مدیران و تصمیم‌گیران فرهنگی این سرزمین به این نابسامانی‌ها. برای اعتراض به این کمبودها هم هست که ساعاتی پیش خبر آمد گروه قابل توجهی از تئاتری‌ها در مقابل مجلس تجمع کرده و در سکوت، مطالبات‌شان را از تصمیم‌سازان فرهنگی فریاد زدند.

ماجرا چیست؟

تجمع سکوت تئاتری‌ها مقابل مجلس

حدود یک سالی که از شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی تماشاخانه‌ها و تئاتر کشور می‌گذرد، تئاتری‌ها مجبور به تحمل فشارهای زیاد و سنگینی بوده‌اند. نکته مهم در این دوره زمانی اما بی‌تصمیمی مدیران و تصمیم‌گیران فرهنگی کشور در قبال این فشارها بوده است. مدیرانی که عکس‌العمل چندانی در قبال مسائل این یک سال نشان نداده و حداقل درظاهر تلاش چندانی برای رفع مصائب و مسائل تئاتر و تئاتری‌ها نداشته‌اند. موضوعی که درنهایت باعث شد اهالی تئاتر تصمیم بگیرند با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی مطالبات خود را به نمایندگان مجلس ارایه دهند.

در این تجمع که امروز برای ارایه و اعلام مطالبات صنفی، مدنی و مشکلات معیشتی خانواده بزرگ تئاتر، مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان اصناف مختلف تئاتری بیانیه خانه تئاتر و نمایندگان انجمن‌های هفده‌گانه تئاتر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل دادند.

تجمع سکوت

در این گردهمایی که در سکوت و بدون موضعگیری سیاسی، گروهی و قشری برگزار شد، علاوه بر اعضای هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، نمایندگان هیأت مدیره انجمن‌های گوناگون این تشکل حضور داشتند و درنهایت هم  حمیدرضا نعیمی، هنرمند تئاتر و عضو هیأت‌مدیره خانه تئاتر، بیانیه خانه تئاتر را ارایه کرد.

ایرج راد، رئیس هیأت‌مدیره خانه تئاتر می‌گوید که این بیانیه که دربردارنده مطالبات جامعه تئاتری است، پیش‌تر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه شده و به صحن مجلس رسیده است. ایرج راد درباره حضور نمایندگان اصناف گوناگون در این تجمع می‌گوید: «به دلیل شرایط بحرانی  کرونا و نیز آلودگی هوای تهران، تنها نمایندگانی از هیأت‌مدیره‌های انجمن‌های مختلف خانه تئاتر در این تجمع حضور داشتند و از دیگر اعضا نخواستیم که در این گردهمایی شرکت کنند.»

این تجمع در سکوت برگزار شد و فقط ایرج راد، رئیس هیأت‌مدیره خانه تئاتر و شهرام گیل‌آبادی ، مدیرعامل این خانه، توضیحات کوتاهی درباره اعضای حاضر در تجمع ارایه کردند. همچنین اصغر همت ، سخنگوی هیأت‌مدیره خانه تئاتر نیز به خبرگزاری ایسنا گفته که این تجمع کاملا فرهنگی بوده و اعضای خانه تئاتر پیگیر اجرای موارد مندرج در این بیانیه و مطالبات خود هستند و امیدوارند با همراهی نمایندگان مجلس این مطالبات محقق شود.

تئاتری‌ها چه می‌خواهند؟

درخواست تئاتری‌ها از مجلسی‌ها بیشتر شامل مسائل و موارد معیشتی بود و در این تجمع و بیانیه‌ای که صادر شد، کمتر دیگر زمینه‌های نارضایتی تئاتری‌ها از مدیران فرهنگی مورد اشاره قرار گرفت.

در کل می‌توان گفت که تئاتری‌ها خواستار پیگیری مواردی مانند «حقوق بیکاری و تسهیلات بیمه و درمان و دارو»، «اختصاص بودجه مکفی و در شأن برای رفع خسارت‌های ناشی از کرونا»، «تخصیصِ کمک‌های مالیِ بلاعوض و وام‌های کم‌سود»، «تخصیص بودجه حمایتی برای جلوگیری از تعطیلی روزافزونِ تئاترهای خصوصی»، «تعیین مستمری برای سرپرست خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌‌های معوقه‌ مسکن خانوارهای کم‌بضاعت» و «افزایش بودجه حمایتی تولید تئاتر در کشور» بودند.

درخواست کمک

در بخشی از بیانیه تئاتری‌ها که با امضای «جامعه ‌بزرگ تئاتر ایران» ارایه شده، آمده: «آقایان و خانم‌ها؛ کشوری که تئاتری پویا ندارد، فرهنگ در آن رو به زوال و سقوط است. وجودِ تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم‌سالاری و آزادی بیانِ آن سرزمین دارد. اکنون که دولت تدبیر و امید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برای برون‌رفت از این بحران تلاشی نمی‌کنند یا توان لازم برای برون‌رفت از این مشکلات را ندارند، زمان آزمون بزرگ شمایان فرا رسیده است. ثابت کنید که دغدغه‌ ایرانی آباد و متعلق به همه‌ ایرانیان در وجود شما هست».

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.