خودرو دوباره صعودی شد

برخلاف وعده خودروسازان برای کاهش قیمت اتفاق افتاد

 خودرو دوباره گران شد. این درحالی است که مدیران خودروسازی وعده داده بودند که سیر کاهش قیمت خودرو ادامه دارد و تا پایان تابستان بهای خودرو تا 30‌درصد کاهش خواهد داشت اما درست در روزهای پایانی تابستان و شروع پاییز دوباره قیمت‌ها صعودی شده است.

دیروز گزارشی از جدیدترین قیمت خودروهای صفر کیلومتر پرتیراژ داخلی در بازار منتشر شد که براساس آن اغلب محصولات سایپا تا سقف یک‌میلیون افزایش داشته‌اند. براساس این جدول در بین خودروهای پرتیراژ، قیمت محصولات سایپا به جز ساینا اتوماتیک در بازار بین ۵۰۰‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان افزایش داشته و قیمت باقی خودروهای پرتیراژ داخلی ثابت مانده است. این درحالی است که ماه‌هاست مسئولان وعده کاهش قیمت خودرو و ترکیدن حباب قیمت‌ها را می‌دهند اما هنوز که هنوز است نه‌تنها کاهشی رخ نداده بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

تولید خودرو نصف شد

تولید انواع خودرو در مردادماه امسال نسبت به مردادماه ‌سال قبل نزدیک به 50‌درصد کاهش یافت. این درحالی است که وزیرصنعت بارها وعده افزایش تولید خودرو را داده بود. در مردادماه، تولید محصولات ایران‌خودرو با کاهش 58.7‌درصدی نسبت به مرداد 97 روبه‌رو شد و به عدد 17‌هزار و 240 دستگاه رسید و به این ترتیب در مردادماه تولید هیچ محصول دیگری به جز سواری در این گروه خودروسازی صورت نگرفته است.
سایپا هم در مردادماه امسال نسبت به ‌سال گذشته افت 23.4‌درصدی داشته است. سایپا در مردادماه امسال 27‌هزار و 211 دستگاه انواع خودرو تولید کرد که شامل 24‌هزار و 175 دستگاه سواری و 3036 دستگاه وانت بوده است. تولید سواری در سایپا طی مرداد امسال افت 26.1‌درصدی را تجربه کرده است. بررسی وضع تولید انواع خودرو در گروه سایپا نیز نشان می‌دهد طی 5ماهه ابتدای امسال در این گروه خودروساز افت 28.5‌درصدی تولید انواع خودرو اتفاق افتاده است.

چرا خودرو دوباره گران شد؟

حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درباره دلایل افزایش قیمت خودرو به «شهروند» می‌گوید: «بازار خودرو روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. از وقتی که واردات خودرو متوقف شد و حجم تولید هم کاهش پیدا کرد، طبیعی بود که قیمت خودرو نه‌تنها کاهش پیدا نکند، بلکه بالاتر هم برود. در واقع انتظار برای ارزان‌شدن خودرو انتظار معقولی نبود، چون همزمان با کاهش تولید، تقاضای مردم هم کاهش پیدا کرد، چون در این میان فقط به مصرف‌کننده فشار وارد شد. قدرت خرید مردم کم شد و خودروسازها نه می‌توانستند تولید را بالا ببرند، نه برایشان صرفه داشت قیمت‌ها را کاهش بدهند، به همین دلیل مردم دیگر نمی‌توانند خودرو بخرند.»
اردوخانی با اشاره به این‌که جلوگیری از واردات خودرو روی قیمت خودروهای داخلی تأثیر داشته، می‌گوید: «یکی از دلایلی که باعث بالارفتن قیمت خودروهای داخلی شد، جلوگیری از واردات بود. وقتی واردات خودرو‌هایی با حجم سیلندرهای پایین متوقف شد، قیمت خودروهای داخلی از کنترل خارج شد. در واقع از وقتی که جلوی ثبت‌سفارش واردات خودروهای خارجی گرفته شد، بازار خودروی داخلی هم به هم ریخت، درآمد گمرک کاهش پیدا کرد و داخلی‌ها قیمت‌ها را بالا بردند، چون فکر می‌کردند تحت هرشرایطی خودروهایشان به فروش می‌رود اما این اتفاق رخ نداد و بازار خودروی داخلی مشتریان خود را هم از دست داد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.