داوران جوان، روی اعصاب مربیان فوتبال

جوانگرایی بیش از حد در بحث داوران مسابقات صدای بسیاری از باشگاه‌ها را در آورده است

کمیته داوران فدراسیون فوتبال با جوان‌کردن تیم‌های داوری باعث شده تا اشتباهات بالا برود و همین موضوع موجب دلخوری بسیاری از مربیان مطرح لیگ برتر شده است.

شهروند آنلاین: داوران جوان، روی اعصاب مربیان فوتبال . در هفته‌های گذشته لیگ برتر شاهد افزایش اعتراضات سرمربیان تیم‌های داوری مسابقات بوده‌ایم. اگر چه اعتراض به داوران در فوتبال ایران به یک مسأله اپیدمی تبدیل شده اما داوران نیز در مسابقات اشتباهات زیادی داشته‌اند که روی نتیجه بازی‌ها نیز تأثیر گذاشته است.

یکی از مسائلی که باعث شده کیفیت قضاوت‌های لیگ برتر پایین بیاید انتخاب داوران جوان و کم‌تجربه برای مسابقات حساس است. اینکه دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال بخواهد با جوانگرایی و میدان‌دادن به داوران کم‌تجربه آنها را برای سال‌های بعد آماده کند، اتفاق خوبی است اما به نظر می‌رسد این موضوع به طرز درست و برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود.

حالا که تقریبا یک‌سوم رقابت‌های لیگ برتر بیستم سپری شده است، شاهد آن بودیم که داوران کم‌نام‌ونشان وارد قضاوت‌های لیگ برتر شده‌اند؛ حتی گاهی داورانی برای نخستین‌بار سوت یا پرچم در دست گرفتند و وارد بازی‌های لیگ برتر شدند. از سوی دیگر حالا که داوران پشت دروازه نیز دوباره به جمع کوبل‌های داوری اضافه شدند، شاهد آن هستیم که این داوران نیز همگی کم‌تجربه هستند و نامدار نیستند.

در این شرایط اعتراضات مربیان هم بالا گرفته و بسیاری از سرمربی‌های لیگ برتری به موضوع جوانگرایی بیش از حد انتقاد داشتند. چند هفته قبل مهدی رحمتی، سرمربی شهرخودرو، با انتقاد شدید از کمیته داوران گفت: «ما موش آزمایشگاهی نیستیم که هر داوری در اولین قضاوت‌هایش، بازی شهرخودرو را داوری کند. آنها آزمون و خطای داورهایشان را بر روی ما تست می‌کنند.»

بسیاری از مربیان لیگ برتری نیز به موضوع اشتباهات متعدد به وسیله داوران جوان اشاره کردند و بارها در این خصوص موضع گرفتند. مسأله مهم اما این است که امسال به علت همین جوانگرایی به داوران باتجربه و بزرگ کمتر قضاوت می‌رسد. داورهایی که سال‌ها در سطح یک سوت زدند و درصد اشتباهات‌شان بسیار پایین‌تر است، هنوز توانایی قضاوت دارند اما کمیته و دپارتمان داوری با نام جوانگرایی بسیاری از آنها را عملا از چرخه داوری خارج کرده که جای سوال دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که فوتبال ایران دارد، دپارتمان داوری باید در چیدمان‌های خود دقت بیشتری به خرج بدهد. وقتی داوران باتجربه‌تر فوتبال حضور دارند و می‌توانند در لیگ برتر قضاوت‌های کم‌نقص‌تری را به نمایش بگذارند، حداقل برای بازی‌های بزرگ و حساس شاید بهتر باشد که آنها حضور پیدا کنند و جوانگرایی‌های مورد نظر در بازی‌هایی که حساسیت کمتری دارد، اجرا شود. مسأله‌ای که سروصداها و حواشی را نیز کاهش می‌دهد و به بالارفتن کیفیت مسابقات هم کمک می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.