تکثیر شیر ایرانی شاید وقتی دیگر!

«هیرمان» و «ایلدا» زیر سقف مشترک رفتند

شیر نر و ماده ایرانی که بیشتر از دو ماه است درحال آشنایی با هم بوده‌اند تا اگر خدا خواست و شد، نسل شیر ایرانی را در کشورمان دوباره زنده کنند، حالا به خانه بخت رفته‌اند. دیروز خبر رسید که «هیرمان» و «ایلدا» بالاخره در باغ‌وحش تهران برای اولین بار از نزدیک با هم آشنا شده و در یک جایگاه قرار گرفته‌اند.

ایمان معماریان، دامپزشک باغ‌وحش تهران درباره این دیدار می‌گوید: «در تمام دو ماه گذشته فرآیند آشنایی این دو حیوان انجام شده است، مثلا دایما آنها را با هم جابه‌جا می‌کردیم که با علایم همدیگر مانند ادرار و مدفوع آشنا شوند و به هم خو بگیرند، تا این‌که دیروز بالاخره به هم معرفی شدند. تمام این کارها برای این بود که اگر آشنایی آنها به صورت تدریجی اتفاق نمی‌افتاد می‌توانست فاجعه به بار بیاید، مانند حادثه ببرهای سیبری که وقتی با هم روبه‌رو شدند، به هم حمله کردند.»

باید مراقب هر دو شیر ایرانی باشیم

البته معماریان تاکید می‌کند که خطر هنوز هم برطرف نشده است و می‌گوید: «باید کماکان مراقب باشیم که اتفاقی نیفتد. وقت‌هایی که نتوانیم نظارت دایم داشته باشیم، آنها را هم جدا می‌کنیم، تا فرآیند آشنایی تدریجی ادامه پیدا کند.» او در مورد شرایط شیرها هم خیال همه را راحت می‌کند و می‌گوید: «بارها در مورد شرایط نگهداری آنها بازرسی شده، اروپایی‌ها چندین بار اوضاع را بررسی کرده‌اند و درنهایت با درخواست ایران موافقت شده است. اگر شرایط خوب نبود این موافقت انجام نمی‌شد. ضمن این‌که نظارت و بررسی کماکان ادامه دارد.» معماریان در مورد این‌که چقدر می‌توان به جفت‌گیری و زاد و ولد این حیوانات امیدوار بود، می‌گوید: «فعلا برنامه مشخصی برای توله‌کشی وجود ندارد، چون هنوز EEP شیر ایرانی برنامه‌ای به ما نداده است. اگر قرار بر جفت‌گیری و توله‌کشی باشد، باید معلوم شود که تکلیف توله‌ها چیست. این‌که جفت‌گیری انجام شود یا نه، فعلا تحت کنترل است.»

او می‌گوید: «برنامه‌ای به نام EEP وجود دارد که تکثیر گونه‌های در خطر انقراض را در باغ‌وحش‌ها کنترل می‌کند. شیر ایرانی هم در این برنامه است تا تکثیرش کنترل شود، ژنشان هم‌خون نشود و مسائلی از این دست. تصمیم گرفتیم به این برنامه درخواست بدهیم؛ جایگاهی در اندازه و شرایط استاندارد تعیین و نقشه‌هایی کشیده شد، همچنین چندین بار بازرس آمد، تا اشکالات برطرف شد. هشت‌سال طول کشید و در این مدت شاهد سنگ‌اندازی‌های مختلف داخلی و خارجی بودیم. اتفاق‌های مختلفی افتاد و نهایتا هم بعد از هشت‌سال گفتند به دلیل تحریم‌ها نمی‌شود شیر به ایران بفرستیم که خود اتحادیه باغ‌وحش‌ها نامه زد به وزارت امور خارجه انگلستان که اصلا این شیرها ربطی به تحریم ندارد، پولی قرار نیست ردوبدل شود و خرید و فروشی در کار نیست. سرانجام توانستیم اولین بار بعد از ۸۰‌سال شیر ایرانی را به کشور بیاوریم و حالا باید ببینیم که بقیه برنامه چطور تنظیم می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.