اولین مورد «بیماری ایکس» در کجا اتفاق می‌افتد؟

هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد احتمال شیوع یک همه‌گیری مرگبار بعد از کرونا

به گفته سازمان جهانی بهداشت، «بیماری ایکس» در حال حاضر فرضی است برای شیوع یک بیماری جدید، دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی معتقدند که این بیماری می تواند منجر به بیماری جدی و همه‌گیری در سراسر جهان شود. «X» مخفف غیرمنتظره است.

شهروندآنلاین: زن بیمار بی‌سروصدا روی تخت خود در یک اتاق سلول‌مانند در بیمارستانی در یک شهر دورافتاده در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) نشسته است و دو کودکش را از او دور نگه داشته‌اند. او علائم اولیه تب خونریزی‌دهنده را از خود نشان داده است و باید منتظر نتایج آزمایش ابولا باشد. هویت او مخفی است، تا از او در برابر شکنجه به وسیله مردم محلی که از عفونت ابولا ترس دارند، محافظت کند. فرزندان او نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما در حال حاضر هیچ علایمی از خود نشان نداده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشت: «یک واکسن و روش درمان برای ابولا وجود دارد که سرعت مرگ‌ومیر آن را کاهش داده، اما سوالی که در ذهن همه وجود دارد این است که اگر این زن به ابولا مبتلا نشده باشد، چه باید کرد؟ اگر او اولین مورد «بیماری ایکس» باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، «بیماری ایکس» در حال حاضر فرضی است برای شیوع یک بیماری جدید، دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی معتقدند که این بیماری می‌تواند منجر به بیماری جدی و همه‌گیری در سراسر جهان شود. «X» مخفف غیرمنتظره است.

پروفسور Jean-Jacques Muyembe Tamfum كه در سال 1976 به كشف ويروس ابولا كمك كرد و از آن زمان در خط مقدم شناسایی عوامل بيماري‌زای جديد بوده است، گفت: «بشر با تعداد نامعلومی از ويروس‌های جديد و بالقوه كشنده كه از جنگل‌های بارانی گرمسيری آفريقا ظاهر می‌شوند، روبه‌رو است.»

او به سی‌ان‌ان گفت: «ما اکنون در جهانی هستیم که عوامل بیماری‌زای جدیدی از آن بیرون می‌آیند و این تهدیدی برای بشریت است.»

از زمان شناسایی اولین انتقال ویروس از حیوان به انسان، یعنی «تب زرد» در سال 1901، دانشمندان دست کم 200 ویروس دیگر نیز پیدا کردند که به عنوان عامل بیماری در انسان شناخته می‌شود.

کارشناسان می‌گویند افزایش تعداد ویروس‌های نوظهور عمدتا نتیجه تخریب اکولوژیکی و تجارت حیات وحش است.

با از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی جانوران، حیوانات بزرگ‌تر از بین می‌روند ولی حیواناتی مانند موش، خفاش و حشرات زنده می‌مانند. آنها قادر به زندگی در کنار انسان‌ها هستند و می‌توانند بیماری‌های جدیدی را به انسان منتقل کنند.

دانشمندان شیوع ابولا را با حمله شدید انسان به جنگل‌های بارانی مرتبط دانسته‌اند. محققان در یک مطالعه در سال 2017، با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای مشخص کردند که 25 مورد از مجموع 27 مورد شیوع ابولا در محدوده جنگل‌های بارانی در آفریقای مرکزی و غربی بین سال‌های 2001 تا 2014، در مکان‌هایی شروع شده است که حدود دو سال قبل از آن جنگل‌زدایی را تجربه کرده‌اند.

یک گروه از دانشمندان رشته‌های مختلف مستقر در ایالات متحده، چین، کنیا و برزیل محاسبه کرده‌اند که سرمایه‌گذاری جهانی 30 میلیارد دلار در سال در پروژه‌های حفاظت از جنگل‌های بارانی، توقف تجارت حیات وحش و کشاورزی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در آینده کافی است.

این دانشمندان گفتند یک برنامه مشابه در برزیل منجر به کاهش 70درصدی جنگل‌زدایی بین سال های 2005 تا 2012 شد.

گر چه ممکن است 30 میلیارد دلار در سال بسیار زیاد به نظر برسد، دانشمندان معتقدند که این سرمایه‌گذاری به‌سرعت هزینه خود را جبران می‌کند. به گفته دیوید کاتلر و لری سامرز، اقتصاددانان دانشگاه هاروارد، در طی 10 سال آینده، شیوع ویروس کرونا 16 تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول نیز تخمین می‌زند که در سال های 2020 تا 2025 بر اثر همه‌گیری کرونا اقتصاد جهان دچار ضرر ۲۸ تریلیون دلاری می‌شود.

به هر حال پزشکان هنوز نگرانند كه ممكن است آن زن بیمار علایمی شبیه ابولا را نشان دهد ولی بیماری او ابولا نباشد بلکه یک ویروس جدید باشد. البته ممکن است یکی از از بیماری‌هایی باشد که عموما مردم اینجا را مبتلا می‌کند و قبلا شناسایی شده‌اند، اما هیچ یک از آزمایشات انجام‌شده در اینجا تب بالا و اسهال او را توضیح نداده است.

هنگامی که ویروس جدیدی در بین مردم شیوع پیدا می‌کند، عواقب آن می‌تواند ویرانگر باشد. کرونا این را به ما نشان داده است و ابولا آن را ثابت کرده است. در اکثر نشریات علمی این فرض وجود دارد که با ادامه نابودی زیستگاه‌های حیات وحش به وسیله انسان، بیماری‌های بیشتری نیز به جوامع انسانی سرایت خواهد کرد.

اما راه حل روشن است برای محافظت از بشریت از جنگل‌ها محافظت کنید؛ زیرا مادر طبیعت سلاح‌های کشنده‌ای برای حفاظت از خود در اختیار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.