ناخرسندی ایران ‌از رفتار اخیر عراق و افغانستان در سازمان ملل

خطیب‌زاده: پرونده متهمین و مسببین سقوط هواپیمای اوکراینی در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «در خصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد.»

شهروندآنلاین: سعید خطیب‌زاده در نشست خبری که با حضور محدود خبرنگاران برگزار شد، تازه ترین موضع گیری های رسمی در امور بین المللی را اعلام کرد.

نکات مهم اظهارات او را با هم می‌خوانیم:

-در روز‌های اخیر وزیر امورخارجه با همتایان کویتی و قطری خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف در این گفت‌وگو‌ها عواقب هرگونه ماجراجویی را با آمریکا دانستند.

-روز چهارشنبه هم آقای عراقچی به دوحه سفر کردند. همچنین وزیر امورخارجه با همتای ارمنی خود گفت‌وگویی تلفنی داشتند و ان‌شاءالله در ماه‌های آتی رفت‌وآمد‌های بیشتری انجام شود.

-ضمن ابراز تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی، تصمیم هیأت دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست. این موضوع جایگزین پرونده کیفری در دست پیگیری نیست. پرونده متهمین و مسببین این فاجعه در حال پیگیری است و در روز‌های آتی در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

-او در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره رأی عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنجشنبه سازمان ملل ابراز داشت: «ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم. البته نخست‌وزیر عراق گفت که این مسأله را پیگیری خواهد کرد. خود همسایگان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشور‌های منطقه است.»

-برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و تحرکات پنهان آنها را در عراق و منطقه رصد می‌کنیم. پیام‌های لازم ارسال شده است و به کشور‌های منطقه نیز گفته شده در دام این شطینت‌ها نیفتند. این تحرکات را با دقت زیر نظر داریم.»

-او در مورد اظهارات اخیر مشاور نخست‌وزیر عراق درباره سردار سلیمانی یادآور شد: «باید این اظهارات را ببینیم ولی نخست‌وزیر سابق عراق به‌صراحت و آشکار گفته‌اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق و برای یک مأموریت خاص و پاسخ به یک سوال در مورد عربستان عازم عراق و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی واقع شدند.»

-او درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران در خصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: «در خصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیاز‌های ایران مستقلا پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.»

-به مصوبه پارلمان عراق احترام می‌گذاریم ولی متحدان و دوستان خود را در منطقه در دو راهی انتخاب نمی‌گذاریم. روابط ایران و عراقی مردمی، چندلایه، دارای عمق و افق و عرض زیادی است. هیچ کسی نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی این روابط را تخریب کند مگر اینکه دولت و ملت بیدار نباشند که دو ملت بیدار هستند.

– آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه بازگشته و دست از خرید امنیت بردارد، روز‌های بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته وجود دارد.

-او درباره اثر بازگشت آمریکا به برجام و تأثیر آن بر روابط ایران با چین اظهار داشت: «برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است. مهم‌ترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند. اگر آمریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد. روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است.»
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.