چشم‌انتظاری دوباره مترو

درخواست بودجه 12هزار میلیارد تومانی مترو برای سال 1400

شهروندآنلاین- بودجه 12هزار میلیارد تومانی برای سال 1400. پایتخت‌نشینان سال‌هاست از آلودگی هوا و ترافیک گلایه دارند؛ گلایه‌هایی که به زعم مدیریت شهری توسعه مترو دوای درد آن است.

حمل‌ونقل شهری مسأله‌ای مهم است که در همه دوران‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری مورد توجه قرار گرفته است. در اینکه سکونتگاه‌های بشری در طول تاریخ تمدن همواره به‌شدت تحت‌ تأثیر گونه رایج جابه‌جایی عصر خود بوده‌اند، جای هیچ‌ تردیدی نیست. هر چند در اغلب اوقات رشد و گسترش بی‌رویه شهرها و عدم لحاظ ارتباط منطقی بین برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

در میانه گسترش شهرها و گفتن از حمل‌ونقل عمومی مترو به دلیل داشتن مزایایی در بین سایر گزینه‌های حمل‌ونقل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ گزینه‌ای که تجربیات جهانی هم نشان از این دارند که با توجه به ویژگی‌های خاص این وسیله نسبت به سایر وسایل، تغییرات عمده‌ای در گردش ترافیک و حمل‌ونقل در شهرها به ‌وجود آمده و متعاقب آن موجب تأثیراتی بر سایر ویژگی‌های شهری شده است.

سیستم حمل‌ونقلی که به زیرزمین تهران هم رسوخ کرد تا باری از دوش سفرهای درون‌شهری که اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و… بر عهده داشتند را عهده‌دار شود. سیستمی که بارها از کمبود واگن‌هایش گفت، از نبود تجهیزات و غیبت اعتباراتی که قرار بود ریل‌ها را به ایستگاه‌های بیشتری برسانند. اعتباراتی که قرار بود قسمت‌های مختلف شهر را به هم وصل کنند؛ البته از زیرزمین.

این در حالی است که برنامه سال 1400 با عنایت به اسناد بالادستی ازجمله برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران و نیز لزوم تحقق برنامه‌های کلان شرکت مترو مطابق با سند راهبردی افق 1409 تنظیم و تدوین شده است

اجرای صددرصدی برنامه‌ها به شرط تحقق منابع

آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی و…دردهایی که سال‌هاست تهران از آن رنج می‌برد. دردی ماندگار که با سردشدن هوا عود می‌کند تا مسئولان از راهکارهای برون‌رفت از آن بگویند تا دوباره در پاییزی دیگر دوباره تاریخ تکرار شود.

پاییز 99 هم با وارونگی هوا شروع شد. تهران بارها مه‌دود را تجربه کرد و چشم دوخت به آسمان. بارها آسمان ابری شد و بارید اما آلودگی سمج‌تر از آن بود که برای ساعاتی تهران را ترک کند. شاخص‌ها نزولی شدند. پیشنهاد تعطیلی یک‌هفته‌ای تهران به دو روز تقلیل یافت و روانه هیأت دولت شد. قرار شد جرایم معاینه فنی جدی‌تر اعمال شوند. ورود کامیون‌ها به شهر ممنوع شد اما هنوز تهران آسمان ندارد. در بازار داغ گفتن از مازوت و سوخت‌های آلوده که نفس را در سینه تهرانی‌ها حبس کرده پای خودروهای فرسوده هم به میان آمد؛ اتوبوس‌های فرسوده‌ای که نبود اعتبارات آنها را در حسرت فیلتر دوده باقی گذاشت.

این در حالی است که برنامه سال 1400 با عنایت به اسناد بالادستی ازجمله برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران و نیز لزوم تحقق برنامه‌های کلان شرکت مترو مطابق با سند راهبردی افق 1409 تنظیم و تدوین شده است.

هر چند در کنار این ملاحظات، البته چالش‌های پیش‌ رو در اجرای مأموریت‌های محوله و همچنین میزان تحقق برنامه‌ها و بودجه سال 1399 که بر حسب اعتبارات جذب‌شده صورت گرفته نیز مدنظر بوده است.

بر اساس بودجه پیشنهادی به شهرداری، سهم اوراق مشارکت سال 1399 مبلغ 1500 میلیارد تومان تعیین شده است؛ البته درآمدهای ناشی از مجتمع‌های ایستگاهی و نیز سهم حمایتی دولت پیش‌بینی شده که رقمی بیش از 12هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود

به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه شرکت مترو تهران درباره بودجه مترو منابع مالی لازم برای اجرای برنامه‌های سال پیش‌ رو، بر اساس بودجه پیشنهادی به شهرداری، سهم اوراق مشارکت سال 1399 مبلغ 1500 میلیارد تومان تعیین شده است، البته درآمدهای ناشی از مجتمع‌های ایستگاهی و نیز سهم حمایتی دولت پیش‌بینی شده که رقمی بیش از 12هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

امیرعباس رضایی معتقد است این بودجه در صورت تحقق، صرف تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده در خطوط 6 و 7 مترو، احداث پست برق، ساخت پایانه و پارکینگ و تأمین ناوگان شبکه حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی خواهد شد.

رضایی بر این باور است که برنامه اجرایی نهایی‌شده شرکت مترو برای سال 1400، بر اساس توانمندی‌های موجود و همچنین تحقق اهداف برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تنظیم شده و در صورت تأمین به موقع منابع مالی، امکان اجرای صددرصدی آن وجود دارد. او با اشاره به تجربه‌ حاصل‌شده در زمینه سفرهای درون‌شهری در دوران کرونا، امیدوار است حمایت‌های جدی‌تری در بخش توسعه مترو و تأمین ناوگان حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی صورت بگیرد تا سطح خدمات ارایه‌شده در مقوله حمل‌ونقل عمومی به لحاظ کمی و کیفی ارتقای محسوسی پیدا کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.