در جنگ کارتخوان‌ها کی پیروز می‌شود

یک عضو کمیسیون بهداشت: این نامه وجاهت قانونی نداشته و امکان عملیاتی‌شدنش هم وجود ندارد

اواخر فروردین ماه امسال بود که پس از کجدار و مریزهای فراوان، مجلس طرحی را برای الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌هایشان تصویب کرد؛ طرحی که در صورت نظارت دقیق مأموران سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های نظارتی امکان تحقق داشت. پس از آن هم دادستانی ایلام نخستین گام را در راستای اجرای این قانون برداشت و دستور پلمپ مراکز پزشکی و درمانی فاقد دستگاه‌های کارتخوان را داد. البته ماجرای نبود دستگاه کارتخوان در مطب‌ها ماجرایی طولانی است و مدت‌هاست که هم مردم نسبت به آن شکایت دارند و هم دولت می‌گوید که این راهی برای فرار مالیاتی است. براساس آمارها فرار مالیاتی پزشکان نزدیک به ۷‌هزار‌میلیارد تومان در‌ سال است؛ رقمی بزرگ برای قشری پردرآمد.

حالا بعد از گذشت حدود پنج ماه از تصویب این طرح و پس از الزام تمامی افراد شاغل در حرفه پزشکی و داروسازی به نصب دستگاه کارتخوان تا پیش از روز 23 مرداد، خبر آمده که انجمن دندانپزشکان با نوشتن نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، خواستار به عقب افتادن اجرای قانون نصب کارتخوان در مطب پزشکان این حرفه شده است. در این نامه با اعلام این‌که حرفه پزشکی «ارایه خدمات» و متفاوت از اصناف فروشنده کالا و معاملات است، خواسته شده با تعویق‌افتادن این قانون راهی برای ایجاد سازوکار اجرایی آن فراهم شود. این انجمن از راهکار خاصی صحبت به میان نیاورده و صرفا تأخیر در عملیاتی‌شدن این قانون را در اولویت قرار داده است.

در این میان محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به «شهروند» می‌گوید که نوشتن نامه‌ای با این مضمون توسط انجمن دندانپزشکان کار نادرستی است. «نوشتن نامه این شائبه را به وجود می‌آورد که این انجمن می‌خواهد از زیر بار پرداخت مالیات در برود و این اصلا خوب نیست. کمااینکه معتقدم جامعه پزشکی به صورت کلی می‌خواهد چنین اتفاقی عملی شود و درنهایت با پرداخت قانونی مالیات از شبهه‌های موجود جلوگیری کند.» او می‌گوید که موافق این نامه نیست و از سویی این نامه وجاهت قانونی هم ندارد و به همین دلیل بعید است از سوی دولت هم مورد توجه قرار گیرد. «آقای جهانگیری نسبت به قانون آگاهی دارند و می‌دانند که این طرح ارایه‌شده قانونی است و باید عملیاتی شود.»

قربانی همچنین درباره موفق‌بودن یا عدم موفقیت طرح الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان هم می‌گوید که «به نظر نمی‌رسد این طرح به موفقیت خوبی دست یابد؛ چرا که اگر با نگاه کارشناسی به مسائل نگاه کنیم، الزام گذاشتن کارتخوان عامل دریافت مالیات نخواهد بود. به این ترتیب سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی باید جلسه بگذارند و طی این جلسات به نتیجه‌ای درست برسند که دریافت مالیات با درآمد به هماهنگی برسد.» این عضو کمیسیون بهداشت معتقد است که برای دریافت مالیات باید چارچوب و زیرساختی اصولی فراهم شود که این زیرساخت در مشاغل مختلف هم با یکدیگر متفاوت است؛ اما برای رفع مشکلات این عرصه باید درنهایت چنین چارچوبی طراحی شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.