هشدار! این هوا آلوده به کرونا است

نیمی از نمونه‌های هوای گرفته‌شده از راهروهای بیمارستان حاوی سطح بالایی از ویروس کروناست

درباره آن بسیار گفته شده و هنوز هم گفته می‌شود، اما هنوز کسی دقیق نمی‌داند کووید-19 هوایی را که تنفس می‌کنیم چقدر آلوده و بیماری‌زا می‌کند. تحقیقات بر وجود ویروس کرونا در هوا صحه می‌گذارد و می‌گوید نیمی از نمونه‌های هوای گرفته‌شده از راهروهای بیمارستان و یک‌پنجم از سرویس‌های بهداشتی حاوی سطح بالایی از ویروس کروناست! دلیلی برای یافتن پاسخ پرسش‌های بسیار درباره این رابطه مشکوک؛ رابطه کرونا و هوا، به ویژه هوای محیط‌های بسته. تحقیقاتی که شاید اهمیت هوای تازه و تهویه مناسب را یادآوری می‌کند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: تحقیقی جدید می‌گوید مقادیر بسیاری ویروس کرونا در محیط چندین بیمارستان در هوا پیدا شده است.

محققان دریافتند یک‌چهارم تمام اتاق‌های ICU با بیماران مبتلا به کووید-19، به مواد ژنتیکی ویروس موسوم به SARS-CoV-2 آلوده بودند. علاوه بر این، بیش از 20درصد نمونه‌های توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی، همچنین بیش از نیمی از نمونه‌های راهروها مثبت اعلام شد.

این تیم، از بیمارستان مرکزی دانشگاه نانت در فرانسه، می‌گوید تراکم بالای ویروس در اتاق‌هایی با جمعیت بالا و تهویه نامناسب، آشکار می‌کند که چگونه کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم با وجود مجهزبودن به وسایل محافظتی شخصی، در نهایت به ویروس مبتلا می‌شوند.

برای به سامان رسیدن این تحقیق، که در JAMA Network Open منتشر شد، تیم تحقیقاتی بین اول ژانویه تا بیست‌و‌هفتم اکتبر 2020 در پی مقالاتی درباره کووید-19 و آلودگی هوا به این ویروس بود. در مجموع 24 تحقیق از هشت کشور شامل ایالات متحده، انگلستان، ایتالیا، چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره‌جنوبی و ایران بررسی شد.

 محققان دانشگاه نانت فرانسه می‌گویند: «بارِ ویروسی بالایی که در سرویس‌های بهداشتی، فضاهای کارکنان و راهروهای عمومی پیدا شد دلیلی است برای بررسی دقیق این فضاها برای جلوگیری از انتقال کووید-19».

از اتاق‌های بیماران بستری، داخل و بیرون از «آی‌سی‌یو»ها، فضاهایی از جمله جایگاه‌ پرستاران، مکان‌هایی که کارکنان رفت‌وآمد داشتند مانند رختکن‌ها، مکان‌های عمومی مانند راهروها، ورودی‌های اصلی، توالت یا سرویس‌های بهداشتی نمونه ‌هوا گرفته شد.

از 893 نمونه گرفته‌شده، 17.4 درصد از نظر RNA ویروسی یا ماده ژنتیکی ویروس کرونا مثبت بود.

نمونه‌های هوا از اتاق‌های آی‌سی‌یو (با 25.2درصد) در مقایسه با اتاق‌های غیر آی‌سی‌یو (با 10.7درصد) بیش از دو برابر از نظر ویروس کرونا مثبت بود.

جدا از اتاق‌های آی‌سی‌یو، بیشترین درصد نمونه‌های آلوده مربوط به دستشویی‌ها و راهروها بود.

بیش از یک‌پنجم ( 23.8درصد) نمونه‌های گرفته‌شده از توالت‌ها از نظر SARS CoV 2 مثبت بود.

محققان می‌گویند این احتمال وجود دارد، زیرا سرویس‌های بهداشتی کوچک و دارای تهویه نامناسب است، علاوه بر اینکه ماده ژنتیکی ویروس کرونا هم در نمونه‌های مدفوع یافت می‌شود.

آنها نوشتند: «کشیدن سیفون و شست‌وشوی سریع ممکن است منجر به پراکندگی ذرات کوچک  RNA در توالت یا سرویس‌های بهداشتی کوچک و بی‌تهویه شود.»

علاوه بر این، 56.3درصد از نمونه‌های راهروها مثبت اعلام شد و به‌صورت کلی 33.3درصد در مکان‌های عمومی.

نمونه‌ها از فضاهای مربوط به کارکنان، حدود 12درصد مثبت بود.

در مجموع 19.2درصد از نمونه‌های مثبت در اتاق جلسات و 3.9درصد در رختکن‌ها یافت شد.

محققان این مطالعه نوشتند: «یافتن تراکم بالای ویروس در اتاق کارمندان (به‌عنوان مثال اتاق‌های اجتماعات و ناهارخوری) با امکان انتقال کووید-19 در میان [کارکنان مراقبت‌های بهداشتی] در زمان تنفس و وقفه کوتاه در کار، سازگار است.»

هنگام استراحتِ بین کار، ماسک‌های صورت اغلب در مکان‌های کوچک و بدون تهویه مناسب برداشته می‌شود.

این تیم می‌گوید روشن نیست که آیا هوای حاوی ویروس کرونا به اندازه کافی قدرت بیمار کردن مردم را دارد یا نه و امیدوارند در تحقیقات آینده این موضوع را بررسی کنند.

این محققان نوشتند: «بارِ ویروسی بالایی که در توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی، فضاهای کارکنان و راهروهای عمومی پیدا شد دلیلی است برای بررسی دقیق این فضاها برای جلوگیری از انتقال کووید-19».

آنان ادامه دادند: «با این حال، باید وجود ویروس‌های زنده در درجه اول مورد توجه قرار گیرد، زیرا با وجود آنها پتانسیل انتقال وجود دارد.»

منبع: دیلی‌میل

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.