همه چیز در مورد توقیف نفتکش هانکوک چیمی

شناور نفتکش کره‌جنوبی صبح امروز به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار داشت: «بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده‌کردن دریا و با حکم قضائی برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، یک واحد مبارزه با دزدان دریایی به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز» نوشت وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز توقیف یک شناور نفتکش حامل مواد شیمیایی توسط ایران را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد.

شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» صبح امروز به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بود که در خلیج‌فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توقیف شد.»

این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷۲۰۰ هزار تن اتانول بوده است. خدمه‌های این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

این شناور که پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت، پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح پانزدهم دی ماه انجام شد.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار داشت: «بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده‌کردن دریا و با حکم قضائی برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه به ویژه آلوده‌کردن محیط‌زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.»

خطیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: «این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.»

همچنین اسماعیل مکی‌زاده، معاون دریایی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در تشریح جزئیات توقیف این نفتکش اظهار داشت: «مقارن ساعت 10صبح امروز دوشنبه 15 دی ماه 99 یک فروند تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی فله با نام HANKUK CHEMI دارای پرچم کره‌جنوبی از بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات در حرکت بوده که در فاصله 11 مایلی جزیره تنب بزرگ، اقدام به ایجاد آلودگی دریایی کرده است.»

او افزود: «یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه متوجه این تخلف شده و به این کشتی اخطار داد، اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها به مسیر خود ادامه داد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.