طی ۱۲ ساعت به غنی سازی ۲۰ درصدی رسیدیم

عراقچی: غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم به معنای مرگ برجام نیست

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی غنی‌سازی ۲۰درصدی انجام شده است، گفت: کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام اتفاق افتاده و این مهم به معنای مرگ برجام نیست

شهروند آنلاین: «عباس عراقچی» شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما عنوان کرد: «آنچه امروز در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و چهلمین سالگرد شهید فخری زاده انجام می‌شود، پیام و وجه نمادین دارد و با حذف فیزیکی افراد، دستاورد آنان متوقف نمی‌شود و این مسیر ادامه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «غنی‌سازی ۲۰درصدی از مهمترین مباحث برنامه هسته ای ایران بود. کاربرد غنی‌سازی ۲۰درصدی برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است که سوختش از خارج کشور وارد می‌شد. حدود سال ۸۸ سوخت این راکتور به اتمام رسید و درخواست ما را برای تأمین این سوخت انجام ندادند و در آن زمان با تلاش دانشمندان ایرانی به غنی‌سازی ۲۰درصدی رسیدیم.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: «راکتور تهران مصارف تحقیقاتی دارد و رادیو داروها را انجام می‌دهد. بیش از یک‌میلیون نفر نیازمند این رادیو داروها هستند و این نیاز ضروری تعطیل‌شدنی نیست. سال ۸۹ این سوخت را تولید کردیم و تا قبل از نهایی‌شدن برجام، ۴۰۰کیلوگرم مواد غنی‌شده ۲۰درصد داشتیم و برای سال‌ها این سوخت را داشتیم.»

عراقچی ادامه داد: «در برجام تولید را متوقف کردیم و نیازی هم به تولید نداشتیم. در برجام غنی‌سازی ۲۰درصدی را متوقف کردیم و نیاز فوری به آن نداشتیم. طبق برجام ما دوسال قبل از پایان سوخت، اعلام می‌کردیم و با تولید و خریداری، سوخت موردنظر تأمین می‌شد. با خارج‌شدن آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها منافع ما به صفر رسید و ما تعهدات خود را در پنج گام کاهش دادیم. در گام دوم اعلام کردیم که به درصد غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد قانع نیستیم و درصد غنی‌سازی را بالا می‎بریم.»

او توضیح داد: «از یک‎سال پیش درصد غنی‌سازی را زیر ۵درصد نگه داشته بودیم. مجلس شورای اسلامی در قانون راهبردی، دولت را مکلف به غنی‌سازی ۲۰درصدی کرد و فارغ از اختلاف‎نظرها، ما این قانون الزام‌آور را اجرا کردیم و تردیدی در این امر وجود ندارد. روال حقوقی و اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی شده و ما طبق اختیاراتی که معاهدات ام‌پی‌تی به ما می‌دهد، کار خود را انجام می‌دهیم. ما تعهدات خود را جزئی و مرحله به مرحله متوقف کردیم و غنی‌سازی ۲۰درصدی براساس برجام است. ما اسنپبک را اجرا کردیم و کماکان برجام سر جای خود باقی است.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: «غنی‌سازی ۲۰درصدی برای نیاز راکتور اتمی تهران بوده و براساس قانون مصوب مجلس، ما آن را انجام دادیم. اگر طرفین ما به تعهدات خود برگردند، ما نیز امکان بازگشت به تعهدات خود در برجام را داریم. ما در عرض ۱۲ اعت غنی‌سازی ۲۰درصدی را اجرا کردیم.»

عراقچی افزود: «در مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره شده است به لحاظ فنی و فناوری، توانایی غنی‎سازی بالای ۲۰درصدی در کشور و‌جود دارد اما براساس نیاز غنی‌سازی می‌کنیم و اعتقادی به سلاح هسته‌ای نداریم و این سلاح‌ها در مناسبات دفاعی و امنیتی ما جایی ندارند. برنامه ما براساس نیازهای میدانی است و نیازی به غنی‌سازی بیش از ۲۰درصد نداریم.»

اروپایی‌ها از ایران تشکر کنند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: «طرفین ما در برجام بارها اعلام کرده‌اند که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب‌ناپذیر برجام است و اروپایی‌ها باید از ایران تشکر کنند و به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی ایراد نگیرند و بهتر است انحرافات خود را در مسیر برجام اصلاح کنند. راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند بلکه باید طرفین غربی به تعهدات خود بازگردند.»

عراقچی توضیح داد: «اروپایی‌ها ناتوانی خود را در تعهد به برجام نشان دادند و به هرحال کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند که ایران از منافع برجام استفاده کند. ۲۰درصد غنی‌سازی به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس‌العمل ما به عدم تعهدات طرف مقابل در برجام است.»

او عنوان کرد: «ما ۴هزار کیلوگرم مواد غنی‌سازی شده زیر ۵درصد داریم و غنی‌سازی ۲۰درصدی هم داریم. ما مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جابه‌جا کردیم. اما امروز برجام اثر عدم اشاعه را ندارد اما اگر آنان به تعهدات خود بازگردند، ما نیز به تعهدات بازمی‌گردیم.»

اتهام بی‌اساس رژیم صهیونیستی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه درباره اتهام صهیونیست‌ها درباره فعالیت‌های نظامی- هسته‌ای ایران تأکید کرد: «این ادعاها همیشه بی‌پایه و اساس بوده و این رژیم خود در این زمینه فعالیت می‎کند. اگر ایران حسن نیت نداشت، در این راه قدم نمی‎گذاشت و ایران تعهد خود را به عدم ساخت سلاح هسته‎ای ثابت کرده و با حسن نیت تعهدات خود را اجرا کرد و از این‎رو کسی در دنیا نمی‎تواند ایران را به سوءنیت در برجام متهم کند. امروز وقت آن است که دیگران برای حفظ برجام، به سمتی بروند که ایران از رفع تحریم‎ها استفاده کند.»

عراقچی ادامه داد: «ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم. آمریکا از روز اول اجرای برجام کاستی‌های زیادی داشت و با روی کارآمدن دونالد ترامپ، امریکا میز مذاکرات را ترک کرد و طبیعی است آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌های پیش‌بینی‌شده در برجام را بردارند و در عین حال باید تحریم‌های ۴سال اخیر را که جدید وضع شده بردارند. اگر این اتفاق رخ دهد، جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.»

هیچ شرطی نمی‌پذیریم

او تصریح کرد: «غربی‌ها دچار توهم شدند و فکر می‌کنند به دلیل فشارهای مجدد آمریکا، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به برجام است و آنها می‌توانند برای این امر شرط بگذارند. جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای زندگی بدون برجام و اقتصاد بدون برجام اتخاذ کرده است. دوسال است بودجه دولت بدون نفت بسته شده و این امر فشار زیادی را به مردم ما آورده اما هر کشوری که استقلال را تجربه کرده، مراحل دشواری را طی کرده است.»

به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، آمریکای بایدن از سر خود این نکته را بیرون کند که جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای بازگشت به برجام باز کرده است. ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد و هیچ بندی را به برجام اضافه نمی‌کند و هیچ موضوعی نیز برای مذاکره وجود ندارد به خصوص بحث‌های موشکی.

عراقچی افزود: «حتی مواردی از جمله اسنپبک وجود دارد که ایران درباره آن حرف دارد و آمریکا از این مکانیزم سوءاستفاده کرد و باید جلوی سوءاستفاده مجدد از این سازوکار گرفته شود. به خاطر دارم کشورهایی به آمریکا می‎گفتند مذاکرات باید معطوف به برنامه هسته‌ای باشد و نه مسائل منطقه ولی امروز می‌گویند باید درباره مسائل منطقه نیز گفت‌وگو شود. برجام قابل مذاکره نیست و درباره هیچ موضوع دیگری نیز مجددا مذاکره نخواهد شد. تا زمانی که برجام به توافق موفقی تبدیل نشود، نمی‌توان توقع داشت که حتی درباره موضوعات دیگر گفت‌وگو کرد.»

به رخ‌کشیدن قدرت نظامی ایران

او در ادامه گفت: «اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما از سوی آمریکا صورت گرفته که بیشتر یک نوع نمایش نظامی بود. تحلیل‌هایی بود که آیا آنان نگران بودند در سالگرد شهادت سردار سلیمانی ایران کاری کند یا آنکه ترامپ درگیر مسأله جدیدی شود.»

در مقابل تحرکات آمریکا، نیروهای مسلح ما آمادگی بالایی را به رخ کشیدند و به دلیل همین اقتدار در منطقه خلیج‌فارس و با اقتدار موشکی خیال ما از امنیت کشور راحت است و هیچ قدرتی تصور حمله به ایران را نخواهد  کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: «نیروهای مسلح ما آمادگی کامل را دارند و تحرکات آمریکا را زیرنظر داریم و تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر چشم نیروهای مسلح است و لحظه‌ای تحرکات هواپیماهای جنگی و شناسایی و ناوها و زیردریایی‌های آمریکایی رصد می‌شود و ما از شرایط درگیری عبور کردیم و آنچه شاهد بودیم، یک نمایش نظامی آمریکایی بود که با نمایش دفاعی ایران خنثی شد.»

فتنه‌انگیزی برخی‌ها در منطقه

او عنوان کرد: «باید مراقب فتنه‌انگیزی برخی در منطقه باشیم. کسانی هستند علاقه‌مندند که درگیری در منطقه ایجاد کنند و حیات‌شان در تنش و اشغالگری است. رژیم صهیونیستی حیاتش در ادامه درگیری است. حادثه سفارت آمریکا در بغداد کاملا مشکوک بود تا فتنه‌ای در منطقه ایجاد شود که این مسأءله کنترل شد. رژیم صهیونیستی با آتش در منطقه بازی می‌کند و نمی‌تواند بازی را به خلیج‌فارس بیاورد. رژیم صهیونیستی از همه کشورهای منطقه آسیب‌پذیرتر است و واکنش ما شامل همه کسانی است که اقدام به فتنه‌انگیزی کنند. توانمندی ما البته خود عامل بازدارنده است.»

پیامی به بایدن ندادیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه تأکید کرد: «ما هیچ پیغامی با تیم بایدن رد و بدل نکردیم. در جریان قضایای اخیر و شدت‌گرفتن تحرکات منطقه پیام‌های خود را به آمریکا دادیم که واکنش ما بدون هشدار قبلی شدید خواهد بود.»

کشورهای منطقه اگر تماس داشتند، درباره تحرکات اخیر بوده و آنها نیز به سهم خود برای کاهش تنش اقدام کردند.

او همچنین درباره خرید واکسن کرونا و کارشکنی آمریکایی‌ها نیز عنوان کرد: «مسیرهایی برای خرید واکسن باز شده که البته مشکلاتی نیز دارد. جزئیات را در این‌باره بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و ما در این راه دست بسته نیستیم.»

عراقچی یادآور شد: «حذف فیزیکی نشان از ضعف دشمنان ماست. در بحث هسته‌ای، ما دانشمندان بسیاری را از دست دادیم اما تجربه به آنها ثابت کرده هیچ خللی در برنامه هسته‌ای ما پیش نیامد و هر دانشمندی که از صحنه کنار برود، دانشمندان دیگری جای آنان را پر می‌کنند.»

شهید فخری‌زاده را ۴۰روز پیش از دست دادیم و امروز طی ۱۲ساعت با تکنیک‌های فنی جدید به غنی‌سازی ۲۰درصدی رسیدیم و توقفی در کار نخواهد بود. اروپایی‌ها سابقه بدی در همه زمینه‌ها از خود برجای گذاشتند و شاهد محکومیت جهانی در این زمینه بودیم اما اروپایی‌ها ضعیف‌تر بودند و چهره آنها برای ما شناخته شده است. ما غنی‌سازی ۲۰درصدی را شفاف انجام می‎دهیم و مسأله پنهانی نداریم و این ۲۰درصدی درصورت خواسته‌های ما براساس برجام برگشت‌پذیر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.