جزئیات خرید مسکن در بورس

مسکن به قطعات کوچک تبدیل شده و امکان فروش و انجام معاملات ثانویه فراهم می‌شود

بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران جزئیات انتشار اوراق سلف مسکن در بورس را تشریح کرد و گفت: «در زمان سررسید اوراق، سرمایه‌گذار یا واحد انتخابی خود را تحویل خواهد گرفت یا پول اوراق را بر اساس قیمتی که کارشناس تعیین می‌کند، اخذ خواهد کرد.» او با تأکید بر اینکه مسکن مانند فولاد و آلومینیوم کالای همگن نیست تا مشخصاتی از آن کالا ارایه شود و هر فردی که کالا را می‌خرد دقیقا بداند چه کالایی را با چه مشخصاتی می‌خرد، اظهار کرد: «در واقع قیمت مسکن هم به اینکه زمین در کدام نقطه کشور قرار دارد و هم به نوع ساخت، کیفیت ساخت و… بستگی دارد. حتی ممکن است داخل یک ساختمان، قیمت طبقات با یکدیگر فرق داشته باشند. بنابراین برای حل این موضوع اوراق روی هر پروژه مشخص منتشر خواهد شد.»

او ادامه داد: «برای مثال یک پروژه مشخص در یک زمین مشخص، جواز معین، مصالح، نقشه و پروانه ساخت مشخص پذیرش خواهد شد و اوراق هر پروژه از پروژه‌های دیگر متفاوت خواهد بود. همان‎طور که ذکر شد، حتی داخل یک ساختمان مشخص، قیمت واحدهای مختلف متفاوت است. برای حل این موضوع و همگن‎سازی مسکن، یک واحد مبنا در هر پروژه انتخاب خواهد شد، سایر واحدها بر اساس آن واحد مبنا، قیمت‎گذاری خواهد شد.»

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران افزود: «برای مثال واحد مبنا، واحد شماره یک در طبقه اول یک پروژه است، واحد شماره دو به دلیل مشخصات بهتری که دارد، نسبت به واحد شماره یک دارد، ضریب خواهد خورد. برای مثال ضریب آن ۱.۰۱ خواهد شد؛ یعنی برای اینکه فردی واحد شماره دو را خریداری کند، اگر 100 مترمربع است، به جای اینکه 100 ورقه یک متری بدهد، باید ۱۰۱ ورقه 100 متری دهد. بنابراین زمانی که اوراق منتشر می‌شود، خریدار می‎داند پروژه چه ویژگی‌هایی دارد اما دقیقا مشخص نیست کدام‌یک از واحدهای پروژه را در زمان سررسید تحویل خواهد گرفت.»

فلاح درمورد اینکه طرح در چه مرحله قرار دارد نیز، توضیح داد: «به هیأت پذیرش سازمان بورس پروپوزالی ارایه شد که این هیأت پروپوزال را به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع داد. در نهایت این کمیته نیز پروپوزال را بررسی و تأیید کرد. پس از آن پیش‎نویس دستورالعمل اجرایی اوراق پس از تصویب هیأت‌مدیره بورس کالا تقدیم کمیته تدوین مقررات سازمان بورس شد که در این کمیته در حال بررسی است و پس از تأیید کمیته باید به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و قابلیت اجرایی خواهد یافت.»

بر اساس این گزارش، به گفته مسئولان قرار است در بازار سرمایه بستری فراهم شود تا متقاضیان بتوانند به راحتی مسکن پیش‌خرید کنند.

در واقع قرار است این امکان فراهم شود که افراد بتوانند حتی به اندازه یک مترمربع و به میزان نقدینگی خود پیش‌خرید خانه انجام دهند تا از این طریق قدرت خرید پس‌انداز خود را نگه دارند؛ بنابراین مسکن به قطعات کوچک تبدیل شده و امکان فروش آن و نیز امکان انجام معاملات ثانویه فراهم می‌شود. به عبارت دیگر، بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش‌فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.