سرنوشت 6 نفر از همدستان روح‌الله زم چه شد؟

ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه تا پایان ماه

سخنگوی قوه‌قضائیه می‌گوید اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان دیگر حکم صادر شده و ۶ نفر به محکومیت حبس دو تا ۱۰سال محکوم شدند.

شهروند آنلاین: غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره پرونده روح‌الله زم و اینکه آیا رسیدگی به پرونده همدستان او از جمله شیرین نجفی آغاز شده است؟ گفت: «این پرونده ابعاد گسترده‌ای دارد. بخشی منتهی به رأی شد اما این پرونده به اتمام نرسیده. اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان دیگر حکم صادر شده و ۶ نفر به محکومیت حبس دو تا ۱۰سال محکوم شدند.»

او افزود: «خانمی که گفتید در زمره افرادی است که دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و حکم صادر شده و محکومیت یافته اما چون قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است، از بیان عناوین اتهامی و موضوعات مربوط به میزان دقیق آنها معذورم. در مورد نفر دیگر در پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته آینده دادگاه برگزار می‌شود.»

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی و نقش آلمان در این ترور و همچنین آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید فخری‎زاده گفت: «پرونده مربوط به جنایت تروریستی منجر به شهادت شهید سلیمانی و همراهان ایشان از آغازین روزهای این حادثه تلخ در دادسرای ویژه امور بین‎الملل تهران تشکیل شده و تحقیقات جامع و مفصلی در ارتباط با فرآیند عملیات منتهی به شهادت این شهید عزیز انجام و نیابت‌هایی قضائی به کشورهای مختلف ارسال شد. از برخی از این کشورها اسناد خوبی به دست ما رسیده است و یکایک عوامل یعنی ۴۸نفر از رئیس‌جمهوری آمریکا که عامل اصلی ترور بود تا فرماندهان و مقامات مختلف شناسایی شدند. با قید اینکه هرکدام از اینها در این جنایت چه نقشی داشتند، اعلان قرمز صادر و به پلیس بین‎الملل ارسال شد.»

او افزود: «تحقیقات پرونده روند خوبی را طی کرده است و نیروی قدس سپاه و وزارت خارجه و سایر نهادها همکاری‌های خوبی داشتند. به زودی کیفرخواست این پرونده صادر می‎شود. برای بعد کیفری و حقوقی شعبه ویژه تعیین شده و آماده این است که با دادخواست‌هایی صادره از سوی برخی خانواده‌های شهدا که ارسال شده است، به آنها رسیدگی کند.»

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: «در این پرونده در دو بخش اقدامات خوبی انجام شده است که یکی پرداخت غرامت است و دیگری رسیدگی قضائی است. بلافاصله پرونده تشکیل و تحقیقات مفصل انجام شد و نهایتا چون نیازمند این بودیم که جعبه سیاه بازخوانی شود، با هماهنگی‌های انجام‌شده جعبه سیاه بازخوانی شد و اطلاعات جعبه سیاه در اختیار بازپرس قرار گرفت. تحقیقات این پرونده تکمیل شده و شاید تا پایان ماه جاری به دادگاه ارسال شود.»

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: «خبر کذب دیگری در مورد صدور حکم پرونده دختر آبادانی و تبرئه مأموران مطرح شد که صحت ندارد و تکذیب می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.