هیچ ورزشگاهی در لیگ برتر نباید پر شود!

وقتی از «بیرون فوتبال» برای بالاترین سطح مسابقات باشگاهی تعیین تکلیف می‌کنند

اتفاقات بازی پرسپولیس و داماش در فینال جام حذفی ‌سال گذشته را یادتان هست؟ مسابقه‌ای که با حدود 3 ساعت تاخیر آغاز شد و دلیلش عدم‌حضور هواداران تیم شمالی در ورزشگاه بود. آن اتفاق عجیب حواشی زیادی به دنبال داشت و بعد از محرومیت و تبرئه برخی مسئولان فدراسیون درنهایت همه تقصیرها تلویحا به گردن یگان ویژه انداخته شد. حالا اما مسئولان نیروی انتظامی و یگان ویژه برای پیش نیامدن اتفاقات احتمالی تاثیر خود بر تعداد تماشاگران هر بازی را افزایش داده‌اند؛ اتفاقی که سبب می‌شود در هر مسابقه تعداد زیادی از سکوهای ورزشگاه‌های مختلف خالی بماند.

یگان ویژه، مسئول امنیت مسابقات

با این‌که کمیته اخلاق فدراسیون بعد از فاجعه فینال حذفی ‌سال گذشته رأی به محرومیت روسای سازمان لیگ و برخی دیگر از مسئولان فدراسیون فوتبال داد، متهمان فوتبالی در مصاحبه‌هایی که انجام دادند، خود را بی‌تقصیر دانستند و اگرچه رسما حرفی از اشتباهات یگان ویژه نزدند، اما طوری وانمود کردند که بی‌تدبیری یگان ویژه باعث شده بازی به حاشیه کشیده شود و بینندگان برای تماشای این مسابقه تا نیمه شب منتظر بمانند.

ماجرای استانداردسازی ورزشگاه‌ها

بعد از آن مسابقه بود که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ سخت‌گیری‌های خود برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها را بیشتر کردند. آنها با هماهنگی ماموران یگان ویژه و شورای تامین اجازه برگزاری مسابقات بدون استانداردهای حداقلی را ندادند و به همین خاطر بود که مسابقات لیگ برتر با تاخیر حدودا یک‌ماهه برگزار شد. از این‌رو ورود هواداران به ورزشگاه‌های مختلف با سخت‌گیری بیشتری انجام می‌شود و حالا کار به جایی رسیده که شورای تامین هر استان و ماموران یگان ویژه نقش زیادی در تعداد تماشاگران در شهرهای مختلف دارند.

تعیین تعداد تماشاگران از بیرون

حالا که در جریان برگزاری رقابت‌های هفته پنجم لیگ برتر هستیم، شاید جالب باشد بدانید در هیچ‌کدام از مسابقات برگزارشده تا اینجای کار ورزشگاه‌ها پر نشده و سکوهای زیادی خالی بوده است. دلیل این موضوع اما عدم‌استقبال هواداران در همه شهرها نیست. مثال بارز این مسأله هم مسابقه دربی پایتخت است که فقط 57‌هزار بلیت فروخته شد و 21‌هزار صندلی دیگر خالی ماند. همین موضوع باعث شد تا صندلی‌های خالی بسیار در جریان دربی تهران توی ذوق بزند و انتقادهای زیادی هم از این مسأله شود، اما مسأله اصلی این‌جاست که هواداران دو تیم نقشی در خالی ماندن ورزشگاه نداشتند. از آنجایی که بلیت‌ها الکترونیکی فروخته شد و هیچ بلیت کاغذی وجود نداشت به جز آن 57‌هزار نفری که تمام بلیت‌ها را خریده بودند، کسی به استادیوم نرفت و هر کس هم که رفت، نتوانست وارد شود. موضوعی که باعث و بانی‌اش نه فدراسیون و نه سازمان لیگ بلکه شورای تامین است. در سایر ورزشگاه‌های کشور نیز وضع به همین شکل است، یعنی به باشگاه‌ها اجازه داده نمی‌شود به اندازه تمام ظرفیت ورزشگاه بلیت بفروشند و باید سکوهای زیادی خالی بماند.

دلیل این تصمیم‌ها چیست؟

اما چرا به باشگاه‌ها و مسئولان برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف اجازه نمی‌دهند به اندازه تمام ظرفیت‌های ورزشگاه‌ها بلیت بفروشند؟ حرف مسئولان امنیتی در مسابقات این است که باید به اندازه‌ای بلیت فروخته شود که آنها می‌توانند نیرو اعزام کنند. تعدادی که کمتر از ظرفیت کامل ورزشگاه‌هاست و به همین خاطر سکوهای زیادی خالی می‌ماند.

بازی‌ها از رونق می‌افتد؟

این‌که فوتبال بدون تماشاگران معنا ندارد را بارها از زبان مربیان، بازیکنان، مدیران و سایر اهالی فوتبال شنیده‌ایم، اما حالا با اقدامی که در نظر گرفته شده، عملا هیچ ورزشگاهی در طول فصل پر نخواهد شد و این مسأله باعث از رونق افتادن بازی‌ها می‌شود. شما فرض کنید حتی در بازی‌های حساس بین مدعیان و تیم‌های پرهوادار هم تعداد زیادی از صندلی‌های ورزشگاه‌ها باید خالی بماند و بلیتی برای آنها فروخته نمی‌شود. البته که امنیت هواداران اهمیت دارد، اما آیا نمی‌شود که مسئولان براساس تعداد بلیتی که فروخته می‌شود، نیروی امنیتی اعزام کنند تا سکوها پر شود؟ آن هم درحالی‌که اکثر نیروهای یگان ویژه سرباز هستند و شاید بشود با افزایش تعداد این نیروها تعداد بلیت بیشتری فروخت و با حضور هواداران بیشتر بازی‌ها نیز جذابیت بیشتری پیدا کند.

دو سنگ‌انداز همچنان آزاد هستند!

در ابتدای فصل بارها دلیل تاخیر در شروع لیگ، بالا بردن امنیت ورزشگاه‌ها بود، اما در دو موردی که تاکنون در ورزشگاه آزادی رخ داده، شاهد اقدام خاصی از سوی فدراسیون یا نیروی انتظامی نبودیم. چند هفته قبل سر دروازه‌بان استقلال با پرتاب اشیا از سوی تماشاگران شکست و این هفته هم در دربی شاهد شکسته‌شدن سر کنعانی‌زادگان بودیم. پلیس ابتدا اعلام کرد تماشاگر متخلف را شناسایی کرده، اما هنوز بازداشت نشده است. جالب این‌که حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی نیز مسئولیت را از روی فدراسیون فوتبال برداشته است: «شناسایی و بازداشت افراد متخلف کار ما نیست. عزیزان ما در جایگاه امنیت و انتظامات ورزشگاه‌ها تلاششان را می‌کنند تا این کار را انجام بدهند. در پاره‌ای موارد این اتفاق افتاده؛ به‌ویژه درباره فردی که جیمی جامپ شد. با آن آدمی که فرار کرد می‌شود برخورد کرد، به‌ویژه حالا که با کدملی بلیت می‌خرند و ممکن است کدملی‌شان ستاره‌دار شود تا دیگر نتوانند بلیت بخرند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.