اگر کسی گروگانگیر باشد، دولت کره جنوبی است

مشروح نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران

شهروندآنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود از شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا در آستانه 1400 گفت. «مصداق این شکست اینکه در روزهای اخیر در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود.»

دولت ابعاد حادثه هواپیمای اوکراینی را با تمام توان پیگیری کرد

علی ربیعی با اشاره به اینکه در سالگرد فاجعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی قرار داریم و در این یک‌سال تلخی این فاجعه را هیچ‌گاه فراموش نکردیم، گفت: «هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می‌کند و هیچ‌چیز مادی این ازدست‌رفتگی عزیزان ما را جبران نمی کند.»

به گفته سخنگوی دولت در این یک سال دولت مطالبه روشن‌شدن ابعاد این موضوع را با تمام توان پیگیری کرده و همچنان دنبال خواهد کرد. «از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند، از این‌رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقعِ روشن‌شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه‌ای در جهان نیست.»

مصرف انرژی بالاست

ربیعی آلودگی هوا را دغدغه همه دانست. او با بیان اینکه هر سال در این فصل با پیدایش وارونگی هوا روبه‌رو هستیم، گفت: «این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده از جمله سبک زندگی مردم در مصرف انرژی.»

سخنگوی دولت معتقد است مصرف انرژی بالاست. ربیعی مصرف بالای انرژی در مصرف گاز در کلانشهرها را نگران‌کننده دانست. «اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم، گاز به نیروگاه و صنایع نمی‌رسد و اولین اثرش می‌شود خاموشی.»

ربیعی بالابودن دستگاه‌های گرمایشی را یکی از علت‌های مهم دانست. «از دهم آذر  15درصد مصرف گاز افزایش پیدا کرده است. با مقداری صرفه‌جویی در مصرف گاز ما ناچار به قطع گاز نیروگاه‌ها نمی‌شدیم.»

او ادامه داد: «فراموش نکنیم که هم باید سیاستگذاری را درست انجام دهیم و هم انضباط محیط‌زیستی را افزایش دهیم. اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم، گاز تأمینی نیروگاه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.»

به گفته سخنگوی دولت حدود 129 نیروگاه فعال هستند و در مواقع اضطراری فقط 6 نیروگاه باید از سوخت مازوت استفاده کند. «عدم صادرات مازوت هم شایعه بوده است. نیروگاه‌های تهران و برخی کلانشهرهای دیگر از مازوت استفاده نمی‌کنند.» به باور ربیعی نیروگاه‌هایی از مازوت استفاده می‌کنند که جهت وزش باد در آنجا به صورتی است که مردم را آزار نمی‌دهند. «این امر موقت است، تلاش زیادی می‌کنیم بتوانیم گازرسانی را به جهتی ببریم که همین چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند.»

ربیعی از تعطیلی صنایع آلاینده‌زا مانند سیمان خبر داد. او از  11مرکز آلاینده‌زا در تهران می‌گوید که تعطیل شدند. «تردد کامیون‌های عمر بالای 20 سال و موتورسیکلت‌های بدون معاینه فنی و خودروهای دودزا هم ممنوع شد.» به باور سخنگوی دولت مهم‌ترین اقدام این است که خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم. «دولت هم دنبال اجراکردن سیاست‌ها در این حوزه است. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. ادارات هم نیمه‌تعطیل هستند. چند وزیر هم در این زمینه با هم همکاری نزدیک دارند تا بتوانند در مجموعه نیروگاه‌ها هم تصمیمات پیشگیرانه و هم تصمیمات فنی بگیرند.»

«کماکان اولویت شماره یک در سیاست‌های خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه و زندگی خوب برای مردم منطقه است و این امر در سایه گفت‌وگوها و اتئلاف منطقه‌ای صورت می‌گیرد.»

تمرکز دولت بر گسستن آخرین حلقه تحریم‌ها

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زبان تهدید، تحریم و باج‌گیری از ایران ناکام مانده و شانسی برای موفقیت ندارد، گفت: «ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیام‌های روشن اطمینان پیدا کرده‌ایم که همه طرف‌های آتش‌افروز، اراده و قابلیت‌های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه‌ای آگاهی دارند.»

به باور ربیعی این تلاش‌های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می‌کند و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می‌رساند. «ما به‌ جای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه به جا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی رفع تحریم‌ها تمرکز داریم.»

او اصرار بر رفع تحریم را نشانه استیصال نمی‌داند. «ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند، بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید. رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعاست.» سخنگوی دولت رفع تحریم را حق مردم ایران دانست، چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. «رفع تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین‌المللی به عنوان حق مسلم پذیرفته شده است. دولت همچنان که به خنثی‌کردن تحریم‌ها ادامه می‌دهد، از پیگیری حق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.»

به باور ربیعی مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند. «ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی‌سازی کند. مسیر ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می‌کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گام‌های پنجگانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، مسیر بازگشت نیز به همان تأخر و تقدم باید انجام بگیرد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «کماکان اولویت شماره یک در سیاست‌های خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه و زندگی خوب برای مردم منطقه است و این امر در سایه گفت‌وگوها و اتئلاف منطقه‌ای صورت می‌گیرد.»

اروپا فکری به حال تعهدات به زمین مانده خود کند

سخنگوی دولت همچنین درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است»، گفت: «‌این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته و مطابق با بند 36 برجام است. تا وقتی همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می‌داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال، بارها گفتیم و تکرار می‌کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است.»

ربیعی ادامه داد: «اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی به جای مطرح‌کردن تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به تصمیمات ما که همواره اعلام کردیم برگشت‌پذیر است، قضاوت و موضع‌گیری می‌کنند. اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.»

بیش از 7میلیارد دلار، گروگان دولت کره‌جنوبی

ربیعی در ادامه به کشتی توقیف‌شده با پرچم کره‌جنوبی در خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: «اگر واقعا بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می‌شود و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از 7 میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند.» سخنگوی دولت گفت ما گروگان‌گیر نبودیم، اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد، انجام ندادند.

او ادامه داد: «در مورد این کشتی هم آنچه مقامات نظامی و قضائی اعلام کردند، بنا بر حکم قضائی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج‌فارس توقیف شده، قبلا هم به آن هشدار داده شده است. قطعا درخواست هم درخواست فنی بوده، یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست صورت گرفته و در دنیا هم مرسوم است و مسأله غامض و پیچیده‌ای نیست.»

«کاهش حجم صادرات نفت کمک به سهمیه اوپک است. افزایش پیش‌بینی نرخ ارز فشار بر قیمت‌هاست. افزایش درآمد مالیات ارزش‌افزوده منجر به فشار بر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تأمین کالای اساسی و دارو به نرخ حمایتی است.»

حقوق‌های 45میلیون تومانی را دیوان محاسبات اعلام کند

سخنگوی دولت در واکنش به گزارش دیوان محاسبات که اعلام کرد در تفریغ بودجه سال 98 طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به 45 میلیون تومان در ماه قابل افزایش است، گفت: «اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق 45 میلیون تومانی در دولت می‌گیرد، معرفی کند و قطعا از او پس گرفته خواهد شد.»

او در مورد حذف ارز 4200 و جایگزین‌شدن دلار 17هزار و 500 نیز گفت: «تا لایحه در مجلس تصویب نشود، نهایی نیست. کاری که دولت در بودجه کرد براساس یکسری مبانی بوده است. نگاهی به شرایط سخت و غیرعادی داشته و حرکت به شرایط متعادل مدنظر بوده است. جهت‌گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت‌هایی با لایحه تقدیمی دارد که آثار نامطلوبی می‌تواند بر زندگی مردم داشته باشد.»

ربیعی ادامه داد: «کاهش حجم صادرات نفت کمک به سهمیه اوپک است. افزایش پیش‌بینی نرخ ارز فشار بر قیمت‌هاست. افزایش درآمد مالیات ارزش‌افزوده منجر به فشار بر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تأمین کالای اساسی و دارو به نرخ حمایتی است.»

به گفته سخنگوی دولت مجلس با کاهش حجم صادرات نفت در بودجه؛ افزایش پیش‌بینی نرخ ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش‌افزوده آثار غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرده است. از نظر دولت باید این درآمد به طور کامل به مصرف‌کننده برگشت داده شود. «موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین لحاظ ساعات زیادی در دولت درخصوص نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت خاصی مورد بحث و بررسی صورت گرفت. ممکن است در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد، ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی تأثیر آن در نقدینگی را  نمی‌توان نادیده گرفت.»

به باور ربیعی دولت منابع حاصل از فروش نفت را 199 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که با این تصمیم به 230 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. «رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده‌های نفتی و خنثی‌کردن تحریم‌ها و احتمال کاهش تحریم در سال آتی به صلاح کشور نیست.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.