ریزه‌خواری شما را بیمار می‌کند

تعداد زیادی از افراد وقتی میزان غذای روزانه خود را می‌بینند، عددی که وزنه به آنها نشان می‌دهد، برق از سرشان می‌پرد، زیرا گمان می‌کنند با میزان غذای کمی که می‌خورند جایی برای بالارفتن وزن‌شان وجود ندارد، اما موضوع این است که آنها حواس‌شان به ریزه‌خواری‌شان نیست.

متخصصان بر این باورند که ریزه‌خواری اثرات بسیار بدتری از پرخوری به دنبال دارد و آنهایی که ریزه‌خواری‌شان را اصلاح می‌کنند، می‌توانند به راحتی بر پرخوری‌شان نیز کنترل داشته باشند.

ریزه‌خواری عامل اصلی چاقی به شمار می‌آید و این چاقی می‌تواند عامل بیماری‌های بسیاری به شمار برود. به گفته مریم محمودی، متخصص تغذیه بهترین راهکار در این شرایط این است که افراد وعده‌های غذایی خود را منظم کنند، یعنی اگر فردی ساعت خوردن غذا و میان‌وعده‌هایش منظم باشد، خواسته یا ناخواسته از روی گرسنگی سراغ ریزه‌خواری نخواهد رفت.

این متخصص تغذیه بر این باور است که اگر افراد خواب شبانه خودشان را تنظیم نکنند، نمی‌توانند ریزه‌خواری خود را کنترل کنند، زیرا در ساعات بیداری‌خوابی تمایل به ریزه‌خواری زیاد می‌شود.

محمودی تأکید می‌کند:‌ «برای کاهش تمایل به ریزه‌خواری باید محیط خانه را از وجود تنقلات مضر (شیرین، شور، چرب و پرکالری) پاکسازی کنید، زیرا این‌گونه خوراکی‌ها به جز کالری بالا، ارزش غذایی پایینی دارند و فقط باعث افزایش وزن می‌شوند.»

او معتقد است به جای اینکه افراد چیپس و پفک روی میزهای خود بچینند، بهتر است صیفی‌جاتی مانند هویج، کرفس، خیار و انواع میوه‌ها را روی میز و در دسترس قرار دهند تا جایگزین  تنقلات مضر شود.

چاقی می‌تواند ریزه‌خواری را به دنبال داشته باشد و چاقی به عنوان مادر بیماری‌ها می‌تواند سیل بیماری‌ها را به سمت فرد نشانه برود، به همین دلیل به اعتقاد محمودی تفریحات و ورزش‌هایی مانند یوگا، زومبا، پیاده‌روی و مدیتیشن می‌تواند تعادل ذهن و جسم را برقرار کند، در این میان می‌توان با افزایش فعالیت‌های فکری مثل درست‌کردن پازل، بازی‌های فکری و…، مطالعه، گوش‌دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال، انجام کارهای هنری مثل نقاشی، خوشنویسی، نواختن ساز، خیاطی، گلدوزی و… و تماس تلفنی یا تصویری با دوستان جایگزینی برای ریزه‌خواری پیدا کنید.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: «برای پیشگیری از ریزه‌خواری به خوراکی‌های مفیدی که «می‌توانید» بخورید، فکر کنید، نه به خوراکی‌های مضری که قرار است نخورید.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.