سنای آمریکا دموکرات می‌شود یا جمهوریخواه باقی می‌ماند؟

یکی از کرسی‌های باقیمانده در جورجیا به دموکرات‌ها رسید؛ نامزد دموکرات‌ها در کرسی دوم نیز پیش است

در صورتی که جون اوسوف سی‌وسه ساله برای کرسی دوم جورجیا پیروز شود، دموکرات‌ها اکثریت سنا را در اختیار می‌گیرند.

رافائل وارنوک با کسب بیش از دومیلیون و ۲۰۰هزار رأی توانست کلی لوفر، رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد و به مجلس سنا راه یابد تا نخستین کرسی این ایالت به هم‌حزبی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برسد. با این نتیجه او نخستین سناتور سیاه‌پوست در تاریخ ایالت جورجیا خواهد بود.

وارنوک کشیشی است که از ۱۵ سال گذشته هدایت کلیسای آتلانتا را برعهده دارد، جایی که مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در آنجا فعالیت و تبلیغ می‌کرد.

در صورتی که جون اوسوف سی‌وسه ساله برای کرسی دوم جورجیا پیروز شود، دموکرات‌ها اکثریت سنا را در اختیار می‌گیرند، اما اگر او نتیجه را به سناتور فعلی از حزب جمهوریخواه واگذار کند بار دیگر اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوریخواهان قرار می‌گیرد که برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب خبر خوبی نخواهد بود.

پیروزی وارنوک نمادی از یک تغییر چشمگیر در سیاست‌های ایالت جورجیای آمریکاست، چراکه این ایالت سال‌هاست به عنوان پایگاه جمهوریخواهان شناخته می‌شود. جو بایدن نامزد دموکرات‌ها توانست در نوامبر گذشته برای نخستین بار دموکرات‌ها را بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۲ در این ایالت پیروز کند. بایدن در رقابتی نزدیک با ترامپ توانست حدود ۱۲هزار رأی بیشتر از او در جورجیا کسب کند. البته در انتخابات سنا، دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۰ در این ایالت پیروز نشده‌ بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.