از خوش‌بینی تا واقعیت؛ واکسیناسیون در دنیا چگونه پیش می‌رود؟

تأیید واکسن‌های کرونا موجی از خوش‌بینی برای مقابله با این بیماری برانگیخت؛ اما واکسیناسیونِ بخش بزرگی از جمعیت جهان کاری است سترگ با مشکلات خاص خود؛ از تأخیر و کمبود گرفته تا مشکل بروکراسی. حالا وضعیت کشورها در مسیر اجرای واکسیناسیون جمعی چگونه است؟

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: عرضه جهانی واکسن‌های کرونا، که اخیرا تأیید شده‌اند، با تأخیر، کمبود و مشکل بروکراسی همراه است، به‌ گونه‌ای که بسیاری از دولت‌ها به اهداف خود برای واکسیناسیون جمعی دست نخواهند یافت.

انفجار خوش‌بینی که با تأیید واکسن‌های جدید رخ داد –سیاستمداران هم در این زمینه به رشد انتظارات غیر واقعی  کمک کردند- با واقعیت واکسیناسیونِ بخش بزرگی از جمعیت جهان و مشکلات پیش روی آن همخوانی ندارد. حالا وضعیت کشورها چگونه است؟

ایالات متحده آمریکا

برنامه واکسیناسیون ایالات متحده با مشکل روبه‌رو شده و تکرار واکنش نابسامان این کشور در برابر همه‌گیری در دوران دونالد ترامپ است.

از حدود 17.5 میلیون دوز واکسن «فایزر/بایون تک» و «مادرنا» که در سراسر کشور توزیع شده، فقط 4.2 میلیون تزریق شده است که عمدتا شامل دوز اول است.

ایالات متحده به هدفی که قصد داشت تا پایان سال 2020 به آن برسد و آن امیدواری برای واکسینه‌شدن 20 میلیون نفر بود، نرسید.

برنامه واکسیناسیون ایالات متحده با مشکل روبه‌رو شده و تکرار واکنش نابسامان این کشور در برابر همه‌گیری در دوران دونالد ترامپ است. این کشور به هدفی که قصد داشت تا پایان سال 2020 به آن برسد و آن امیدواری برای واکسینه‌شدن 20 میلیون نفر بود، نرسید

گزارش‌هایی درباره خراب‌شدن واکسن‌ها به دلیل ضعف در سازماندهی، کمبود متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای استفاده از آنها یا در یک مورد خرابکاری عمدی منتشر شده است. (پلیس در ایالت ویسکانسین کارمند بیمارستانی را دستگیر کرد که جرم او خارج‌کردن 500 دوز واکسن کرونا از یخچال برای از بین آنها بود. او معتقد بود واکسن‌ها باعث تغییر DNA افراد می‌شود!)

به نظر می‌رسد دلیل عمده تأخیرها این واقعیت است که مقامات فدرال زمینه‌سازی توزیع را به مقامات محلی بهداشت و بیمارستان‌ها سپردند؛ این در حالی است که آنها برای مقابله با همه‌گیری که بیش از 350 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده است، تلاش می‌کردند.

اتحادیه اروپا

قطع ارتباط بین سازمان‌های مختلف نظارتی برای تأیید واکسن‌ها باعث ایجاد مشکلات خاص خود می‌شود، به‌ویژه با کمبود تجهیزات در برخی کشورها.

در حالی که انگلستان به‌سرعت واکسن «فایزر/بایون تک» را برای استفاده اضطراری در انگلستان تصویب کرد و بعد از آن دومین واکسن یعنی استرازنکا/دانشگاه آکسفورد در این کشور تزریق شد، آژانس دارویی اروپا روند نظارتی کُندتری اتخاذ کرد و تا کنون تنها واکسن مجاز در این اتحادیه «فایزر/بایون تک» است که منجر به تقاضای بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا، از آنچه این شرکت تاکنون توانسته تحویل دهد، شده است.

این شرکت هشدار داده است تا واکسن‌های دیگر ارایه شود، در تأمین تقاضا برای واکسن‌هایش وقفه وجود خواهد داشت. اوگور شاهین، مدیر اجرایی شرکت بایون تک به اشپیگل آلمان گفت: «وضعیت در حال حاضر خوب به نظر نمی‌رسد؛ نقصی وجود دارد؛ با کمبود واکسن‌های تأیید‌شده دیگر، مجبوریم خلأ موجود را با واکسن خودمان پر کنیم.»

Photograph: Massimo Percossi/EPA

کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت با «فایزر/بایون تک» درباره امکان سفارش دوزهای بیشتری از واکسن آنها مذاکره کرده است؛ علاوه بر 300 میلیون واکسنی که قبلا تحت قرارداد موجود پوشش داده شده است.

آلمان و دانمارک با تأکید بر مشکل تأمین واکسن، امکان تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن را بررسی می‌کنند؛ اقدامی که انگلستان هفته گذشته انجام داد.

فرانسه

در اتحادیه اروپا، فرانسه مسائل خاص خود را دارد که باعث شده برنامه واکسیناسیون آن تا کنون با بسیار کُند پیش برود.

فرانسه با داشتن بیشترین جمعیت بدبین به واکسن در جهان، با وجود داشتن 500 هزار دوز واکسن «فایزر/بایون تک»، در آخر هفته فقط موفق به واکسیناسیون 516 نفر در مقایسه با یک میلیون نفر در انگلیس شد. به گفته اولیویه وران، وزیر بهداشت، این رقم در فرانسه روز دوشنبه به چند هزار نفر رسید.

منتقدان همچنین به 200 هزار نفری اشاره کرده‌اند که در آلمان در بازه زمانی مشابه -بعد از عرضه گسترده واکسن در اتحادیه اروپا از یک هفته پیش- واکسینه شده‌اند.

با نگرش عمومی «بسیار انتقادی» نسبت به واکسن‌ها، فرانسه روندی آهسته و بروکراتیک در پیش گرفته بود؛ ازجمله مشاوره اجباری با دکتر، چند روز قبل از تزریق واکسن. در این میان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، خواستار اقدام سریع‌تر در زمینه واکسیناسیون شده است.

هند

مزیت پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های واکسیناسیون ملی ظرفیت تولید وسیع است، اگر چه لزوما در ایالات متحده چنین نبوده است.

نهادهای نظارتی هند فقط دو واکسن کووید-19 را برای استفاده محدود در موارد اضطراری تأیید کرده‌اند -یکی استرازنکا/دانشگاه آکسفورد و دیگری Bharat Biotech – اما هند موطن «موسسه سرم هند» بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان است که درنهایت دوزهایی را بر اساس طرح Covax برای تأمین واکسن کشورهای در حال توسعه فراهم می‌کند.

Photograph: Altaf Qadri/AP

به هر حال اکنون مجوز استفاده اضطراری هند به این معنی است که واکسن‌ها فقط در هند تولید می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد؛ کشوری که با حدود 10 میلیون مبتلا به کرونا، بعد از ایالات متحده بیشترین تأثیر را از این ویروس در جهان پذیرفته است.

این کشور قصد دارد از جمعیت 1.35 میلیارد نفری خود، تا ماه آگوست 300 میلیون از کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا، افراد مسن و آسیب‌پذیر را واکسینه کند و بیش از 50 میلیون دوز هم ذخیره دارد.

چین

چین (مانند روسیه) رویکردی فعال و تهاجمی برای تولید واکسن و واکسیناسیون اتخاذ کرده است که به دلیل ادعای شفاف‌نبودن آزمایش داده‌ها، اما و اگرهایی در غرب برانگیخته است.

چهارونیم میلیون چینی دوزهای واکسن تولیدشده شرکت دولتی سینوفارم را حتی قبل از صدور پروانه آن در هفته گذشته تزریق کرده‌اند.

هدف این کشور واکسیناسیون 50 میلیون نفر تا ماه فوریه امسال است.

سایر کشورها مثل مصر -که واکسن سینوفارم را برای استفاده اضطراری تأیید کرده است- و پاکستان گفته‌اند از واکسن سینوفارم برای بخشی از نیاز خود استفاده می‌کنند.

Photograph: Xinhua/Rex/Shutterstock

آفریقای جنوبی

با وجود ابتکار جهانی Covax که برای اطمینان از عرضه عادلانه واکسن ارزان به کشورهای فقیر طراحی شده است، آفریقای جنوبی، مانند سایر کشورهای آفریقایی، در تلاش برای تهیه واکسن است.

اگر چه شرکت‌های فایزر و استرازنکا گفته‌اند قصد دارند دوزهایی تأمین کنند، «مادرنا»ی ایالات متحده درباره تأمین واکسن برای آفریقا چیزی نگفته و واکسن استرازنکا هم ممکن است تا قبل از سال آینده در آفریقای جنوبی موجود نباشد. آفریقای جنوبی با 1.09 میلیون ابتلا و 29 هزار و 175 مورد مرگ و میر، وضعیتی ناخوشایند در قاره آفریقا دارد.

آفریقای جنوبی با ابتکار Covax برای 10درصد از جمعیت 60 میلیونی خود واکسن کافی دریافت خواهد کرد، اما با نگرانی در مورد نوع جدید ویروس در آفریقای جنوبی، این قطره‌ای در اقیانوس است.

واکسن‌های فایزر/بایون تک. Photograph: Jack Guez/AFP/Getty Images

کشورهای آفریقایی همچنین با مشکلاتی ازقبیل کمبود وسایل خنک‌کننده برای واکسن فایزر و مسائل لجستیکی برای توزیع مواجه خواهند شد.

کارشناسان گفته‌اند انجام‌نشدن واکسیناسیون موثر در کشورهای در حال توسعه، باعث گسترش بیماری و جهش‌های جدید ویروس می‌شود که تهدیدی جهانی است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.