سلبریتی‌ها در تور مالیاتی مجلس

حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها با درآمد بیش از ۵۰۰میلیون تومان در سال

 برخی کاربران از رقم ۵۰۰میلیونی گلایه کردند و در واکنش به رأی آوردن این بند در بودجه ۱۴۰۰ آن را ناعادلانه خواندند.

مالک شریعتی نیاسر (نماینده مردم تهران در مجلس) در صفحه شخصی خود در توییتر از دو مورد مصوبه در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ خبر داد؛ اول الزام دولت به تأمین کپسول گاز مایع برای مناطق غیربرخوردار از گاز طبیعی و استانداردسازی استفاده از گاز مایع در دومیلیون خودرو (کاهش حوادث و افزایش درآمد صادراتی بنزین) و دوم حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها با درآمد بیش از ۵۰۰میلیون تومان در سال.

برخی کاربران از رقم ۵۰۰میلیونی گلایه کردند و در واکنش به رأی آوردن این بند در بودجه ۱۴۰۰ آن را ناعادلانه خواندند؛ به‌ویژه اینکه بسیاری از کارگران و کارمندان با درآمد کمتر از ۵۰ و ۱۰۰میلیون تومان در سال مالیات می‌دهند و حالا معاف از مالیات‌بودن درآمد ۵۰۰میلیونی چهره‌های سرشناس می‌تواند نوعی بی‌عدالتی تلقی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس هم در پاسخ به گلایه‌های مردم از عدد معیار ۵۰۰میلیون تومان نوشت: «تا الان کلا با هر درآمدی معاف بودند. الان حد گذاشته شده که قطعا بهتر از گذشته است.» یا «تا قبل از این مصوبه کلا مالیات نمی‌دادند. الان درآمدهای نجومی‌شان مالیات می‌دهند.»

در سال‌های اخیر موضوع حذف معافیت‌های‌ مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای بخشی از اصناف به یکی از موضوعات پرمناقشه تبدیل شده است. هنرمندان یکی از پرمناقشه‌ترین اصناف معاف از مالیات هستند. به دلیل گستره بسیار وسیع عناوین شغلی در این صنف و همچنین درآمدهای بسیار متفاوت در این تنوع زیاد بحث‌های پیرامون معافیت یا عدم معافیت این گروه همواره داغ بوده است. ریشه این معافیت مالیاتی به مصوبه مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد. بنا بر مصوبه بیست‌وهفتم بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.