کشورهای فقیرتر از این ماه واکسن کرونا دریافت می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت: برنامه کواکس به بیش از ۲میلیارد دوز واکسن کرونا دسترسی دارد

مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کشورهای فقیرتر از این ماه از طریق یک برنامه با حمایت این سازمان که هدفش توزیع عادلانه واکسن برای ریشه‌کنی همه‌گیری کرونا است، واکسن دریافت می‌کنند.

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت روز سی‌ویکم دسامبر (یازدهم دی) واکسن کرونای فایزر/بیونتک را وارد فهرست مصرف اضطراری‌اش کرد و اکنون درحال بازبینی واکسن‌های شرکت آسترازنکا و شرکت چینی سینوفارم برای واردکردن به همین فهرست است. این سازمان همچنین در حال مذاکره با شرکت مدرنا و انستیتو گامالیای روسیه درباره واکسن‌های کرونای تولیدی‌شان است.

کیت اوبراین، مدیر ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز پنجشنبه گفت: «به این ترتیب برنامه کواکس به بیش از ۲میلیارد دوز واکسن کرونا دسترسی دارد. ما تحویل این واکسن‌ها را احتمالا تا پایان ژانویه (اوایل بهمن) و حتما از اوایل فوریه (اوایل اسفند) و میانه فوریه شروع خواهیم کرد.»

به گفته اوبراین، تا به حال حدود ۱۵ سازنده واکسن داده‌های مربوط به واکسن‌های کرونای تولیدی‌شان را به سازمان جهانی بهداشت تسلیم کرده‌اند و سازندگان بیشتری نیز به آنها خواهند پیوست.

او  گفت: «ما انتظار داریم که واکسن‌های بیشتری در هفته‌های آینده و چندماه آینده وارد فهرست مصرف اضطراری شوند.»

برنامه کواکس علاوه بر سازمان جهانی بهداشت به وسیله «اتحادیه واکسن «گاوی» (GAVI) و «اتحاد ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری» (CEPI) حمایت می‌شود. ۱۹۰ کشوری که در این برنامه دخیل هستند، شامل کشورهای ثروتمندتری هم می‌شود که خودشان پول واکسن‌ها را می‌پردازند و بر اساس میزان جمعیت‌شان، سهم‍‌شان از واکسن‌ها را دریافت می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.