تزلزل دو رئیس جمهور، دو حزب و یک ملت، تنها در یک روز

تحلیل وال‌استریت ژورنال از حمله طرفداران ترامپ به کنگره

تا امروز هرگز حافظه تاریخی اخیر آمریکا رویدادهای رخ‌داده در یک 24 ساعت را به خاطر نمی‌آورد که به اندازه اتفاقات چهارشنبه واشنگتن، دو دوره ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و خود ملت آمریکا را متزلزل کرده باشد.

تلاش های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب برای آرامش و اتحاد ملت آمریکا پیچیده‌تر شده است.

تا امروز هرگز حافظه تاریخی اخیر آمریکا رویدادهای رخ داده در یک 24 ساعت را به خاطر نمی‌آورد که به اندازه اتفاقات چهارشنبه واشنگتن، دو دوره ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و خود ملت آمریکا را متزلزل کرده باشد.

صحنه های بی‌سابقه خشونت سیاسی که در میان تصویب مسالمت‌آمیز انتقال قدرت رخ داد، نهادهای دموکراتیک آمریکا را محک می‌زند و مشخص نیست آنها چگونه پاسخ این حمله معترضان به نهاد رسمی کشور را خواهند داد.

مجلس سنا چگونه مورد حمله و تخریب قرار گرفت

دوره ریاست جمهوری ترامپ،  با مسئولیت کامل جمهوریخواهان در واشنگتن و وعده نوع جدیدی از رهبری پوپولیستی آغاز شد؛ روز چهارشنبه با شعله‌ور شدن آتش همان حزب بعد از خروج از قدرت، با سردمداری برخی از رهبران برجسته جمهوریخواه که وفادارانه مورد حمایت ترامپ قرار داشتند و همراهی گروهی از طرفداران رئیس جمهوری ، مجلس سنا اشغال و تخریب شد و صحنه‌هایی به وقوع پیوست که در تاریخ دهه‌های اخیر این کشور بی‌سابقه بوده است.

جمهوری‌خواهانی که دوست داشتند قانونمند باشند

بدون شک پیامدهای این رویداد تا سال‌های آینده در آمریکا موج می‌زند و تحلیل عواقب کامل آن بر عهده تاریخ‌دانان است. هرچند به نظر می‌رسد احتمال اینکه جمهوریخواهان، ترامپ را پس از ترک مقام خود به عنوان رهبر حزب خود انتخاب کنند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

همانطور که خود ترامپ پس از شروع خشونت سعی داشت به  طرفدارانش یادآوری کند که جمهوریخواهان دوست دارند به عنوان حزب قانونمند و منظم شناخته شوند و این تصویری نیست که او اکنون ارایه می‌دهد.

در همین حال ، تلاش‌های رئیس جمهوری منتخب، جو بایدن برای آرامش و اتحاد ملت پیچیده‌تر شده است. از یک سو ، تمایل طرفداران ترامپ برای روی آوردن به رفتارهای خشونت‌آمیز در محوطه مجلس سنا نشان می‌دهد که آنها تا چه حد حقانیت او را زیر سوال برده و  تمایلی ندارند که او را به عنوان رئیس جمهوری خود قبول کنند.

روزنه مبهمی برای رسیدن به نقاط مشترک

از طرف دیگر، ممکن است وحشتی که اکثر آمریکایی‌ها احساس می‌کنند و اکثر جمهوریخواهان در صحنه‌های ضرب‌وشتم بروز می‌دهند، باعث شود که همه از رفتارهای سیاسی تفرقه‌انگیز کنار گذاشته شوند و به دنبال نقاط مشترک بیشتری باشند.

مطمئنا اغراق‌آمیز است اگر بگوییم طرفداران ترامپ که به ساختمان سنا حمله کردند به بایدن لطف داشتند؛ اما آنها ضرورت‌های جدیدی به درخواست‌های رئیس جمهوری منتخب برای برگشتن از سیاست‌های تلخ چند سال گذشته اضافه کردند.

بایدن در پاسخ تلویزیونی به خشونت، همین آهنگ را به صدا درآورد و خواستار «بازنگری در سیاست‌ها برای حل مشکلات، جست‌وجوی راه‌حل‌ها» شد، نه  برافروختن شعله‌های نفرت و هرج‌ومرج.

سوال اساسی در حال حاضر این است که، فراتر از خیابان‌های واشنگتن، کل کشور  چگونه به اتفاق روز چهارشنبه واکنش نشان می‌دهد ؟

آیا رأی‌دهندگان در هر دو طرف اختلافات حزبی، حالا به فکر سازش و اجماع بر سر اختلافات عمیق می‌افتند و در شرایط هرج و مرج فعلی سازش را ارجح می‌دانند یا اینکه رویدادهای آن روز را شاهد دیگری می‌دانند بر اینکه چقدر از هموطنانی که با آنها اختلاف‌نظر دارند، فاصله دارند؟

رویدادهای روز چهارشنبه با روند انتخابات مطابق با قانون اساسی آغاز شد. نتایج دور دوم دو انتخابات کرسی‌های سنا در جورجیا در حال نهایی شدن بود که هر دو کرسی به دست دموکرات‌ها افتاد. اگر این نتایج تأیید شود، کنترل سنا و مجلس به دموکرات‌ها می‌رسد.

صداهایی که ترامپ آنها را نمی‌شنید

در همین زمان، كنگره تشكيل جلسه داد تا روند قانون اساسي شمارش آرای انتخابيه را كه رسما بايدن را به عنوان رئيس جمهوری آينده معرفی می‌کند، را مرور کند؛ با اعتراض قانونگذاران جمهوریخواه در مورد بی‌نظمی در انتخابات و بروز تقلب احتمالی، ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو وجود داشت، اما نهایتا اطمینان حاصل شد که پیروزی بایدن تأیید می‌شود.

با این حال ترامپ هیچ کدام را نمی‌شنید. در اواسط روز، او در تجمع هوادارانش در فضای باز حضور یافت؛ تجمعی که تیمش درست در اطراف محوطه کاخ سفید سازماندهی کرده بود. او نه‌تنها به روند انتخابات، بلکه به حزب خود و رهبران آن حمله لفظی تمام عیاری را آغاز کرد.

دود آتشی که برافروخته شد تا کجا می‌رود

ترامپ لیستی طولانی از شکایات مربوط به بی‌نظمی در رأی‌گیری و ادعای تقلب را تکرار و اعلام کرد: «ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.» او جمهوریخواهان ضعیف و جمهوریخواهان رقت انگیز را مورد خطاب قرار داده و خشم حاضرین را برانگیخت و از مردم خواست تا از خیابان پنسیلوانیا تا ساختمان سنا حرکت کنند. نهایتا آتش برافروخته شد.

در واشنگتن، مایک پنس، معاون ترامپ، مسئول شمارش آرای انتخاباتی کشور بود. پنس به تازگی اعلام کرده بود که از خواسته‌های رئیس جمهوری سرپیچی می‌کند ، زیرا او به نوعی تلاش در لغو یک‌طرفه نتایج انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، در قطع رابطه او با ترامپ، قاطعانه از او دفاع کرده و گفت که هیچ‌یک از بی‌نظمی‌های انتخاباتی حتی اگر رخ داده باشد، به اندازه کافی بزرگ نبوده‌اند که بتوانند نتیجه را تغییر دهند. مک کانل اعلام کرد از هر تلاشی برای لغو نتایج انتخابات خودداری می‌کند.

روز تاریخی هرج‌و‌مرج با غروب خورشید به ظاهر تمام شد و با اعمال منع رفت‌وآمد، کنترل شهر به دست نیروهای امنیتی در آمد. مجلس شکسته و متزلزل شده اما با تشکیل جلسه بعد از چند ساعت نشان داد که کار تعطیل نشده است .

نمایندگان شوک‌زده دوباره دور هم نشستند تا شاید بتوانند پیامدهای چنین رویدادی را کمتر و خودشان را قوی‌تر نشان دهند.

 

گزارش اصلی در وال استریت ژورنال

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.