نگران کرونایی آفریقایی هستیم نه انگلیسی

دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران تاکید کرد

ویروس کرونا در طی یک‌سالی که از ووهان چین پیدا شد، جهش‌های متفاوتی کرده است اما در زمانی که واکسن آن کشف شده و همه امید دارند که از دست کرونا در امان بمانند، دو سویه جدید از کرونا در انگلیس و آفریقا دوباره نگرانی را به جامعه پزشکی بارگردانده است.

کرونا هر روز یک نمایش تازه از خودش به روی صحنه می‌برد و حالا دو فرزند ناخلفش را به دنیا آورده است؛ کرونای انگلیسی و کرونای آفریقایی. این روزها محققانی که تا مدت‌ها درگیر ساخت واکسن کرونا بوده‌اند را سردرگم کرده است؛ زیرا این دو فرزند ناخلف کووید-19 بسیار ناشناخته هستند و بیم آن می‌رود که این دو فرزند جهش‌یافته کرونا بتوانند از دست واکسن فرار کنند و دوباره دنیا را با چالش جدید روبه‌رو کنند.

هنوز تحقیقات در مورد این ویروس کامل نشده است

هنوز چند روزی از سال نو میلادی نگذشته بود که خبری مانند بمب مردم انگلیس را نگران کرد. خبر این بود ویروس کرونا جهش یافته و سرایت آن را بیشتر کرده است؛ جشن‌ها، میهمانی‌ها و دورهمی‌هایی که به مناسبت سال نو میلادی در این کشور برگزار شد، عاملی برای جهش این ویروس به شمار آمد و انگلیس مجبور شد برای آنکه این ویروس به همه جای جهان سرایت پیدا نکند، درهای کشورش را به روی همه مردم دنیا ببندد.

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور در گفت‌وگو با «شهروند» به این نکته اشاره می‌کند که در مورد ویروس کرونا باید این موضوع را بدانیم که دایم در حال جهش و تغییر ژنتیکی بوده و از موقعی که این ویروس آمده، جهش‌های زیادی داشته است.

جهش ویروس بیشتر در زمینه قدرت سرایت بوده که ویروس انگلیسی کرونا هم ۷۰درصد افزایش قدرت سرایت داشته و راحت‌تر منتشر می‌شود اما این به معنای این نیست که بیماری 70درصد بیشتر شده و میزان ابتلا به بیماری دوبرابر هم نشده است.

کرونای انگلیسی به ایران رسید

او با تأکید بر اینکه تاکنون یک‌نفر به این بیماری مبتلا شده و آزمایش‌ها این موضوع را نشان داده، ادامه می‌دهد: «نباید به این امید بود که ترددها به انگلیس کم شده و این ویروس جدید انتشار پیدا نمی‌کند. این ویروس آمده و قطعا هم در دنیا پخش شده است و تفاوت این ویروس با ویروس‌های دیگر نشان می‌دهد که آنتی‌ژن‌هایی که روی این ویروس وجود دارد، اتصال و چسبندگی‌اش افزایش پیدا می‌کند.»

ویروس انگلیسی تاکنون عوارض زیادی از خود نشان نداده است

دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران تأکید کرد: «نمی‌توان گفت این ویروس عارضه‌اش نسبت به سایر ویروس‌ها بیشتر است اما می‌توانیم بگوییم از آنجا که بستری‌ها و آمار افراد مبتلا بیشتر می‌شود، پیش‌بینی‌ها بر این است که آمار مرگ‌ومیرها نیز بالاتر می‌رود.»

او ادامه داد: «برای مقابله با این ویروس فقط کافی است پروتکل‌ها به‌طور کامل رعایت شود و حتما محیط‌های کاری و فضاهای بسته راه تهویه هوا داشته باشند. نیازی نیست کاری بیشتر از این انجام شود و کافی است دورهمی و سفرها قطع شود.»

از کرونای آفریقایی می‌ترسیم

نایب‌رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور تأکید کرد: «از ویروس کرونای انگلیسی نمی‌ترسیم اما آنچه ما را می‌ترساند، ویروس جهش‌یافته آفریقایی است. نمونه این ویروس در برزیل و آفریقا دیده شده و مشکل آن این است که این ویروس در برابر واکسن کرونا که در دنیا وجود دارد، مقاومت بالایی دارد و امکان کشنده‌بودن آن وجود دارد اما همه این گفته‌ها در حد فرضیه است و باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.